Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 910 ggr
ariama
2016-02-29 12:15

Färgjämförelse (RY)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Kan inte låta bli att visa lite RY-färg-bilder igen. Eftersom jag utparar en hel del på senare tid, får jag också inte bara udda färger (mot vad jag brukar ha) utan även tokiga färgnyanser (mot vad jag brukar och vill ha).

Det här är Honey Mio, en snart 3 månaders RY satin-grabb i teckningen berkshire (vita strån i pannan, vita fötter och vit fläck på magen). Han är läcker! På en av bilderna försöker han kolla om han kan flyga, men han har inte tillräckligt stora öron för flygturer.

Annons:
ariama
2016-02-29 12:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Här är Lima, ck/t-be skh som är Mios mormor, och mamma Honey Ami RY skh. Dessa är färgavlade, och hör till "mina gamla möss" dvs inte utparade (direkt).

Och så en ung "utparad" dam i RY-bläsad-berkshire (övertecknad) korthår (ej satin) som inte är alltför tokig med tanke på omständigheterna.

ariama
2016-02-29 12:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Suddig bild som dock visar färgerna. "Den unga damen" (ännu namnlös) i jämförelse med Mio. Ickesatin och satin gör förstås skillnad. Och så är Mio äldre, dvs har mognare färg (vilket gör stor skillnad när det gäller RY).

Ändå ser man vilken skillnad det kan vara.

ariama
2016-02-29 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Och här … båda är alltså RY satin korthår.  Bleka - men inte blekta - Honey Hope (bebis-ung dam) tillsammans med Honey Mio.

Jo, det är hona och hane, men hon löper inte och det ska INTE bli några ungar här.

Övradal
2016-02-29 16:17
#4

Verkligen otrolig skillnad på färger!

Gillar ju de djupröda med satin, dom är så otroligt fina. Hade ju en sån pöjk från dig för några år sedan. Jätte trevlig och fin 😍

Obs att strecket på musepojken är reflektion från blixten och spegeln som han sitter på, han har alltså inte nån mystisk rand över kroppen 😃

Liten uppfödning av möss under namnet Övradal

Alwyn
2016-03-01 08:44
#5

Så fina! Fast jag som aldrig fött upp vanliga möss skulle inte se skillnad på en RY och en dominant gul… vore bra att kunna detta. Finns det någon som har bild på dem bredvid varandra?

ariama
2016-03-01 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#6

Jag som har fött upp både dominant och recessive yellow kan inte se skillnad på färgen! 😃 Det är inte färgen som skiljer dem åt, den är i stort sett densamma, det är ju samma pigment som uttrycks.

Däremot uttrycks en massa andra saker på olika vis. Som att DY blir mer eller mindre fet, oftast mer.  Men det är olika på olika individer hur fort de blir feta, dvs vid vilken ålder de börjar fetma till sig. Senast som helt utvuxna vid ca 5-6 månader.

I en viss ålder kan det vara omöjligt att med säkerhet skilja dem åt bara genom att titta på dem. Lättast ser man skillnad på mycket unga, och äldre. De äldre DY är som sagt tjocka. De yngre kan skilja sig åt i färgens intensitet - men det beror även på hur mycket färgavlad musen är.

Oftast (men inte alltid) är DY vackert lysande gul som bebisar, medan RY ofta har en lite sotad ton, dvs inte så lysande.

Aura Guldklimp var verkligen sådär lysande gul, en färgavlad DY. 

RY:s färg mognar med åldern.

Pigg var en svensktypad DY som inte var färgavlad.

Annons:
ariama
2016-03-01 17:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

.

ariama
2016-03-01 17:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Har inga bilder på både RY och DY tillsammans. Har inga riktigt bra jämförelsebilder över huvud taget.

Det gör ju skillnad om mössen är svensktypade eller engelsktypade, färgavlade eller inte, långhår eller korthår, satin eller inte, samt vilken ålder.

(och så #4: 😘)

Alwyn
2016-03-01 18:54
#9

Kul att se, tack ska du ha :) Jag gillar när de är väldigt röda i färgen ❤️

Grodan
2016-03-01 20:03
#10

Härligt att se att det går framåt. Snart så, har du bevisat att det visst går att få fram riktigt RÖDA möss med RY för svenskarna. (Någon engelskman har ju redan bevisat det, men det är alltid skoj om fler gör det!)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: