Annons:
Etikettfotografier
Läst 1962 ggr
[dynamitella]
2016-03-06 18:16

Introduktion av första mössen :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Jag var idag och bytte till mig 5 möss mot två geckoödlor. Jag är nämligen geckouppfödare, men fick sen syn på dessa underbara små mjukpälsade djur :) 

Som nybörjare uppskattar jag all hjälp jag kan få med färg och pälstyp osv. 
Busarna har tidigare bott i labburar, så det är kul att se dem utforska ett högre terrarium och klättra på grenar osv. 
Alla låter sig plockas upp och nosar på mig när jag sträcker fram fingret. Superkul att se att de har bra temperament även då de är lätt stressade.

Den lilla rödögda ljusa texeln är en hane, resterande honor :)

Annons:
Grodan
2016-03-06 18:54
#1

Åh vad kul! Grattis! Vilka fina musar du hittat! Och så olika.

Hur många möss har uppfödaren? Försöker han avla medvetet på färger/teckningar/hårlag något?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
2016-03-06 18:58
#2

#1

Tack! Ja, jag valde olika för variationens skull. Lovade mig själv att inte komma hem med rödögda.. men där fanns inte så många andra att välja på som jag tyckte om :) 
Han hade väl ett 50-tal skulle jag säga. 
Han köpte dem av en uppfödare för några år sen, men avlar för foder egentligen. Han väljer ut några snygga och parar för färg och hårlag för skojs skull då och då. 
Tur för mig så gillar han satin och lockar.

ariama
2016-03-07 12:43
#3

Dom är jätttesöta! Roligt med lite olika varianter.

Övradal
2016-03-07 17:28
#4

Otroligt fina muslingar!

Liten uppfödning av möss under namnet Övradal

KickiG
2016-03-07 18:43
#5

Grattis till de fina små muslingarna!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[dynamitella]
2016-03-07 21:20
#6

Den näst största honan, den svarta, är väldigt dominant mot småttingarna :( Hon mobbar speciellt de guldiga och vitörade honorna. Biter dem så de piper i panik, och nu fick jag första beviset på fysiskt våld. Hon bet tag i ryggen på den mindre honan och "slängde" iväg henne. 
Jag känner att jag vill separera den dominanta honan från flocken då de känns stressade av henne. Över lag är hon väldigt hoppig och beter sig som ett riktigt popcorn.

Vad tycker ni?

Annons:
KickiG
2016-03-08 06:38
#7

Separera henne direkt. Hon kan skada de små allvarligt. Är hon sådan mot alla mössen?

Jag skulle låta henne gå själv en dag, och sedan försöka sammanföra dem på en neutral plats. En kort stund, se hur det går och så in i skilda burar igen. Om du söker här på mus i fokus så finns det Artiklar om hur man kan göra.

Om hon inte accepterar de små, så kan det vara att hon måste gå ensam (eller med den/de hon accepterar) resten av livet. Alternativt kan man låta henne somna in.
Men försök först med att separera dem en tid.

När jag sammanförde mina honor för en tid sedan räckte det med att "elakingen" var borta från flocken en kort stund. Men det beteendet var inte ens i närheten av vad du beskriver.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ajanki
2016-03-08 07:49
#8

Grattis till jättesöta möss😍

Ta bort henne från buren direkt! Om hon var min mus så skulle jag satt henne med en äldre och mer dominant hona men du har ju bara dessa. 

Kolla hur hon är på en neutral plats där det inte luktar hemma, är hon lika hård där så skulle jag avliva henne, eller låta henne bo ensam.

Hoppas det löser sig, lycka till!

[dynamitella]
2016-03-08 15:51
#9

Det har varit lugnt igår eftermiddag och kväll, inatt och idag. Jag är arbetslös för tillfället och spenderar dagarna framför datorn, och här står också terrariet. Jag har således väldigt bra koll på dem.
Jag har bestämt mig för att ge henne en chans till då inga möss fått sår, och då hon inte är aggressiv mot människor. 
Om jag hör fler pip och hon är skyldig så åker hon dock bums till en egen låda som står redo och väntar. 

Till helgen kommer uppfödaren till Lund och erbjöd sig att låta mig byta henne mot valfri , lugnare, annan hona. Jag kommer troligen göra det oavsett hur hon sköter sig under veckans gång så hon inte har det temperament som jag skulle önska.

[dynamitella]
2016-03-14 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#10

Här kommer några få jämförelsebilder på två av honorna som villigt kommer upp i handen och låter sig fotas.
Tyvärr har Hjärtat, den mörka av de två, utvecklat svaga tecken på Rossel. Inget som hörs eller syns direkt, men om jag håller henne nära örat hör man väldigt snabba och svaga rosselljud.
Inte helt förvånad då de inte verkade vara helt 100 i hälsan, men jag får helt enkelt göra mitt bästa med bra mat och hålla tummarna.

ariama
2016-03-15 09:23
#11

Som jag skrev på facebook, en sådan förbättrad päls på en vecka, indikerar en oerhörd stress på mössen när du fick dem. En stress som de kommit över nu. Starkt gjort på en vecka, nyflyttade till helt ny miljö.

Hjärtat uppvisar svaga rosseltecken. Svaga. Alltså, inget som bryter ut trots stressen hon varit utsatt för tidigare? Får mig att tänka att hon är en mus med bra immunförsvar.

Det låter även som om de har väldigt bra temperament, och "medfödd tamhet" och kanske t.o.m. hög stresströskel? Ja, jag vet, jag pratar "tvärtemot" nu. och kanske har jag fel. Men jag tänker såhär:

Fodermöss MÅSTE vara "snälla" - de får inte vara tuffa och kaxiga och bita eller skada ormen. (gällde väl mest tidigare nu får ju inga ormar levande föda)

Födermöss föds upp under väldigt tuffa förhållanden, de blir ju inte precis "bortklemade" som våra älskade sällskapsmöss.  Bara de starkaste klarar sig.

Jag tycker att många fodermöss får leva under förskräckliga förhållanden som jag verkligen inte rekommenderar. Men kanske stärker detta mössen i längden, istället för att försvaga dem? Därför att alla svaga individer så snabbt slås ut i en sådan miljö?

Även "nerviga möss" som biter andra möss tas kanske först bort?  För att man inte vill/kan ha såriga möss med bitskador?

Jag vet inte, tänker bara.

[dynamitella]
2016-03-15 14:46
#12

#11

Phew. Det låter i alla fall inte allt för hemskt då. 
Dessa ska tydligen inte vara korsade med fodermöss, utan längre bak i generationerna ska mössen vara köpta utav en uppfödare som inriktat sig på texel. Vem fick jag inte reda på, men kan yrka ytterligare på att jag vill veta namnet.

Däremot är det precis som du säger. Iom. att han utfodrar sina ormar med möss väljer han ut eventuella aggressiva eller djur med sämre immunförsvar och utfodrar med dem. 

Nu ställer jag mig inte bakom hur han håller sina möss, då de uppenbarligen inte kan utöva sina naturliga beteenden, och kommer inte köpa därifrån igen. Men kommer göra mitt bästa för att dessa småttingar ska ha det bra här.
Igår fick dem havregrynsgröt med 4kornskross, lite honung och mjukmat till katt. Alla samlades snabbt och tjoffade i sig en enorm bit vardera. 
Idag tänkte jag erbjuda lax, ärtor och fröblandning.

Tjeja
2016-03-15 15:45
#13

Wow bra jobbat att du fått de små att må så mycket bättra på bara en vecka!  👍🤗

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[dynamitella]
2016-03-15 18:38
#14

Ljudet är borta redan! 
Gud vad skönt :D

[dynamitella]
2016-03-15 18:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

Lucy, den vuxna honan, har blivit lite tjockare sen hon kom hit. Hon väger ca 40 gram nu mot sina 30 tidigare. 
Snällare mus får man leta efter. Hon putsar alla småtjejerna fast hon inte är mamman, och bygger bo och putsar sig då hon sitter i min hand. 
Jag som sa "aldrig röda ögon hemma hos mig!". ..

Grodan
2016-03-15 19:41
#16

Vad fint de utvecklas!

Jag tror på att bra och nyttig mat kan få bukt med rosselproblem, men du bör inte avla på en mushona som rosslat någon gång.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
2016-03-15 19:54
#17

#16

Ah! 
Absolut :) De enda som var tänkta eventuellt gå i avel (låter så allvarligt, jag ska knappast starta en musfabrik) är RY-honan, Himalaya/siames honan (vad skulle du säga Grodan?) och stex hanen. 
Svarta stora honan med beteendeproblem och Hjärtat är sällskapsmöss, inget mer :) De är dessutom syskon, så har ett syskon problem att uppföra sig avlar jag inte heller på syskonet även om det är snällt.

Tjeja
2016-03-15 19:55
#18

Oj så söt lilla rödögda honan är!  😍 Jag älskar dessa ögon som är som pärlor av rubin! Jättefina! förstår inte varför de inte gillas av folk.

Uj om hon gått upp en tredjedel i vikt kan man kanske nästan undra om hon inte är dräktig t o m då? 🤔 Hoppas inte, för hennes egen skull och din med. Misstänker att du inte är helt sugen på en musexplosion med både små pojkmöss och flickmöss blandat om vartannat innan du vant dig? 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[dynamitella]
2016-03-15 19:58
#19

#18

Jag också! Dessa mörka (något mörkare i verkligheten) röda ögon är hemskt vackra tycker jag nu efter att ha fått hem henne.

Ah, tanken slog mig också.. Jag ska korsförhöra säljaren i veckan då han kommer hit. Både vart alla kommer ifrån och om hon möjligen kan vara dräktig. Honan i fråga gick med bara honor då jag var där, men helt ärligt kan jag inte lita på säljaren nu i efterhand.
Nej, det känns lite tidigt med muslingar faktiskt.
Men om det skulle vara så att hon är dräktig så kommer jag troligen kulla ungarna utom några enstaka honor (och sen ge säljaren en välförtjänt utskällning).

Har lärt mig en välförtjänt läxa av detta musköp/byte.
Lär vara stenhård med framtida musköp. Just mitt första innebar ju att jag inte hade något att gå på som var standard.. Men nu i efterhand syns det ju tydligt hur kasst de har haft det.

[dynamitella]
2016-03-15 20:02
#20

Tack för att ni svarar och hjälper förresten!
Jag är ofta väldigt involverad online och uppdaterar angående majoriteten av mina husdjur, om det så är akvariefiskar, räkor, ödlor eller möss. 
Det finns alltid någon som kommer med bra råd och tips som man som nybörjare kanske inte tänker på själv.
Tycker ni att jag tapetserar forumet med för mycket bilder och text så säg ifrån :)

Annons:
Tjeja
2016-03-15 20:06
#21

För övrigt tänker jag att det var något av ett nedköp av dig att få bara 5 möss mot 2 geckoödlor. Tänker att dessa ödlor kommer han ha glädje av i många år men mössen hänger ju inte alls med speciellt länge om alla lever 2 år har de levt länge liksom.

Men det är kanske bara jag som tänker så. Mössen förökar sig ju lättare så man får ju lätt fler att ha över tid om man vill förstås..🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Grodan
2016-03-15 20:28
#22

#17 Det tycker jag är för hårt. Man behöver inte alls döma ut alla kullsyskon bara för att ett råkar ha dåligt temperament. Dock är man osäker på hur man ska bedöma temperament så kan man köra sådan noll tolerans. Jag gör det dock inte, inte om det finns superbra syskon som det vore synd att inte avla på.

MEN visst, vi avlar för mkt på möss idag. En liten nedtoning vore rätt bra.

#18 Glad jag blir att du har så mkt skinn på näsan. Jag var lite orolig att du skulle bli nerstämd och kanske sluta med möss om det skulle gå fel. Tyvärr är min erfarenhet att just den avel du skaffade mössen från är rätt stor risk att det blir fel…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
2016-03-15 21:44
#23

#21

Nu fick han geckos för ca 1200;- och jag fick välja upp till 12 möss, men valde bara ut mina 5 favoriter pga platsbrist. Utöver de 5 mössen får jag också 500;- i kontant, en labbur i storlek 4 med vattenflaska, musfoder och två olika arter av kackerlackor :) Så jag är mycket nöjd.
Jag har 11 geckos och har haft uppemot 80, så det var bara en lättnad att bli av med två stycken! 
Däremot håller jag med dig :) han kom undan bra med bytet.

#22
Bra att veta! När jag blir lite mer kunnig och har bättre erfarenhet ska det nog inte vara några problem att göra en bedömning själv om vilka som får gå i avel och ej. 

Absolut! Här är det skinn på näsan och lite därtill. På gott och ont :) 
Jag kommer inte köpa möss från sådan avel fler gånger. Kände själv att jag fick lite ångest när jag var där, men då jag redan anställt en chaufför för 200;- att köra mig över hela skåne, och hade med mig flyttkänsliga ödlor och var taggad på att få hem möss, gjorde jag ett svagt val i stundens hetta och förbarmade mig över dem.
Jag är inte "den som är den" annars, och vägrar exempelvis djuraffärsdjur av alla de slag. Då borde rimligen möss som lever som dessa gjort också gå under djuraffärsregeln, men som sagt var jag svag den dagen.

Grodan
2016-03-16 00:09
#24

#23 Man kan hitta guldkorn, men som förstagångsmusköpare rekommenderas det nog inte. Fast du såg ju ändå hur det var ställt med dem. Du gjorde en bedömning att du skulle kunna få dem att må bättre. Hade de varit rent sjuka hade du säkert gjort en annan bedömning.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zamwyn
2016-03-18 08:27
#25

Jättesöta möss, men tråkigt att ett par har hälsoproblem. Låter som om de haft en väldig tur att få komma just till dig dock, det är minsann inte alla förstagångsköpare som är så engagerade, tyvärr.

[dynamitella]
2016-03-20 00:48
#26

Lucy har gått från 30 till 45 gram nu och har blivit markant tjockare på dessa 14 dagar. Så jag inväntar svar på vem hon parats med så jag har en aning om gensoppan som kanske komma skall.
Hon går med Hjärtat och Minnie, nu 7 veckor gamla, trevliga töser. De putsar varandra och sover ihop.
Borde jag separera Lucy från dem och i så fall när? 

Alana82
2016-03-20 13:02
#27

Jag hade inte separerat dem men jag har inte alls lika mycket kunskap som de mer erfarna här på iFokus så kan vara värt att höra hur andra tänker i frågan

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
enbartmalin
2016-03-20 19:25
#28

Nej du behöver inte dela på dom, jag har alltid haft mina honor i par även när dom haft ungar.

Hälsningar Malin

[dynamitella]
2016-03-20 19:27
#29

Okej :) Har för mig att Grodan här inne separerar sina, och ville dubbelkolla med resten. 

Jag fick reda på idag att hon är parad med en vit satin texel hane, så det är inte allt för illa.

enbartmalin
2016-03-20 19:31
#30

Vi alla gör på olika sätt och av olika anledningar, jag har alltid fått en känsla av att dom har stöd av varandra och att dom gillar att få behålla sina vänner.
Grodan har säkert en bra anledning till varför hon delar på sina om hon nu gör det :)

Hälsningar Malin

Grodan
2016-03-22 19:36
#31

#29 Ja, jag vill att honan får vara ensam med sina ungar. Då kan jag vara säker på att hon får extra nyttig mat och inte andra snor den, samt sticka till henne massa extra (sådant som kanske inte heller finns så mkt av). Sedan vill jag inte riskera olyckor, t ex att en annan hona biter ihjäl ungarna av revirtänk, högre status än modern el dyl, eller att en hona kidnappar ungarna och modern inte får komma till och de då blir utan mjölk… olyckor finns flera, jag vill som sagt inte riskera det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

enbartmalin
2016-03-23 21:32
#32

#31 Oj, det var aldrig något jag upplevde alls, inget av det..

Hälsningar Malin

Grodan
2016-03-24 02:44
#33

#31 Näe, det är i värsta fall… Men det finns andra anledningar som att det är lugnt och skönt för ungar och honan utan massa andra vuxna möss som trampar runt och så givetvis matbiten - den är jag petig med. Jag trivs med att ha honor ensam med sin kull och jag tycker att de trivs med det också, så jag har inte haft anledning att ändra.

Någon gång har det hänt att döttrar hjälper till, men det har varit när honan fått kull 2 rätt snart efter att döttrarna blev 3-4 veckor.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alana82
2016-03-24 14:52
#34

Mina brukar hjälpa till massor, de turas om att värma ungarna och hålla boet rent, snyggt och välbäddat, honan brukar som dia och sedan ligga och sova på annat håll, de får samma kost så de andra lägger på sig litegranna men det går fort över sedan ungarna växt på sig och slutat dia.

För och nackdelar med allt så klart och inte alla honor lär tycka lika i frågan heller

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
Grodan
2016-03-24 20:36
#35

#34 Jo, jag vet hur det går till. Jag har som sagt provat, men jag vill ha kontroll. Jag tycker också ungarna piper och är missnöjda mer när de ska ligga med möss som inte har mjölk. Det är bara modern som har mjölk. Jag vill inte riskera att modern kanske skiter i ungarna för att andra ändå är där. En hona som är själv med sina ungar är med dem nästan hela tiden de första två veckorna.

Förlåt TS för trådkapning.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
2016-03-25 00:01
#36

#35

Alltid helt ok att kapa mina trådar :) Läser alla svar oavsett om det är relevant eller ej.
I alla fall så separerade jag honan igår, och hon ser ut att ska ha smått imorgon, Riktigt tjock och bäddar som en galning.

Alana82
2016-03-25 00:04
#37

Åhhh vad spännande :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Grodan
2016-03-25 12:41
#38

BEBISAR!!!!

och jag gillar att du ger henne en egen bur. 👍


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2016-03-25 13:08
#39

En liten kommentar från mig, som får allt mindre tid (och lust!) att kommentera men tyckte det var värt att komma med min erfarenhet av honor i par/grupp där någon eller några får ungar. Jag har numera aldrig en ensam hona med ungar, jag anser det är mer värt att hon får hjälp av annan dräktig eller icke dräktig kompis som utan undantag hjälpt till att sköta om dem eller åtminstone värme. Hos mig händer det inte att andra honor har ihjäl ungarna, dessutom om någon skulle göra det vill jag hellre ha reda på det och göra urvalet av mammor därefter. Tror jag helt enkelt själv sett bättre resultat om mamman får hjälp än när hon inte får det. Och att jag blev avskräckt från det när jag såg hur en annan stor uppfödare (ej i Sverige) alltid hade sina honor ensamma i microsmå burar där de inte kunde göra mycket annat än dia dem, för hon hade haft massor med problem där andra honor snott och dödat mammornas ungar. Så det händer ju uppenbarligen, men under extrema förhållanden och dåliga nerver. Av anledning till mat och utfodring kan jag förstå men tycker inte det är ett skäl nog att ha honor ensamma men det är ju min åsikt.

MvH  Tsunamis

Grodan
2016-03-25 23:05
#40

#39 Vad tråkigt det lät att du inte har lust att kommentera. Hoppas din lust kommer tillbaka. ❤️

Där skrev du något. Ytterligare ett skäl till att jag anser att det är viktigt att ha honan ensam, att försäkra sig om att hon är en god mor och klarar att sköta sina ungar.😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2016-03-26 03:02
#41

#40 jo jag visste du skulle poängtera på det, när jag sen återgick till inlägget och läste om det på nytt men för sent för att editera och lägga till. Honor som inte tar hand om sina ungar det märker jag utan problem, man måste ju läsa beteendet på sina avelsdjur. Om en av två digivande ungar aldrig syns till i boet t ex. så vet jag att hon inte är en bra mamma och tar beslut därefter. Jag menade inte att mushonor *måste* ha hjälp med ungarna jag menar att det är naturligt och ger mer fördelar än eventuella nackdelar. Fler honor pysslar om ungarna, fler honor lär sig uppväxt och samsas med småungar även om de inte nödvändigtvis är mamma själva, om bara en i paret/gruppen som fött. Fler honor får mindre psykisk press av att vara tvungen att vara själv. Ja vissa möss kan bli stressade av att ha andra där också men vilken hona ska bli stressad av att sina syskon, kusiner eller döttrar vistas i samma bur? Inga möss jag vill ha i alla fall, och vi avlar ju efter våra målbild av vad en mus ska vara. Orken att posta och vara aktiv brukar komma tillbaka men denna gången vet jag inte… Är så innerligt trött på mycket i hobbyn just nu.

MvH  Tsunamis

Annons:
Grodan
2016-03-26 12:47
#42

#41 Hihi… du känner mig! ❤️

Jag respekterar ditt sätt att hålla dina möss och hoppas att du respekterar mitt.

Jag förstår det där med orken. Jag tror och hoppas den kommer tillbaka. Det brukar finnas något/några anledningar till att man "tar en paus". När detta något fått ett svagare intryck på en själv så kan man gå vidare. Jag kan själv relatera min aktivitet här till hur mina möss mår. När de mår bra är jag glad och aktiv här. När de mår dåligt är jag depp o inaktiv här.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2016-03-26 14:18
#43

Jo det är därför jag skrev att vi avlar efter vår egen målbild hur en mus ska vara… Inget är rätt eller fel, jag har inget intresse att övertyga någon bara berätta om mitt synsätt. Du anser att du får bäst resultat med ensamma mammor och jag anser att jag får bäst resultat med mammor som får sällskap.

Klart det är trist om ens möss mår dåligt, då förstår jag att orken inte riktigt finns. Just nu är mössens hälsa inte problemet för mig utan allt tjafs mellan folk och på nätet och folks ovilja att jobba mot gemensamma mål. Konstiga köpare, köpare som vill att jag ska åka långa sträckor och de inte vill/kan hitta transport, listan kan göras ännu längre men orkar inte lägga energin på det och vill ite dra in tråden ännu mer off topic.

MvH  Tsunamis

[dynamitella]
2016-03-26 15:06
#44

Jag förstår er båda :) Denna gången valde jag att separera honan från de andra då terrariet är rätt oåtkomligt. Nu kan jag övervaka henne och ungarna lättare i en egen låda. 
Hon födde 5 stycken små knyten igår, och de piper från och till i boet. Har inte pillat eller så på dem. När anses det vara säkert/ok att könsbestämma ungarna? Vill inte att mamma mus blir rädd och äter upp någon.

I framtida kullar kan jag tänka mig att låta honorna ta hand om ungarna tillsammans. 

Ingen fara att det blir OT i mina trådar #43, utan all info är bra info. Jag har hela tiden tittat på dina inlägg både här och på facebook, och du är hur vettig som helst. Jag har samma problem med geckoköpare.. till den gräns att jag nästan är inaktiv online och lagt ner uppfödningen. Folk är rätt dumma i huvudet över lag här i vårt samhälle, så att hitta vettiga köpare som tar hand om djuren bra, betalar fullpris och hämtar dem själv/ombesörjer transport själv är nästan omöjligt.

Tjeja
2016-03-26 17:03
#45

Oj #44 Grattis eller… vad man nu ska säga när det blev en helt oplanerad kull så här!? Håller tummarna för att det går bra för alla små muslingar i alla fall. 

Snälla fortsätt att  uppdatera oss hur det går för dem o s v här i tråden så vi inte missar något. Hoppas du bjuder på bilder sedan också när det väl passar att kika in i boet och fota dem!  😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tsunamis
2016-03-27 11:44
#46

Om en eller två digivande mammor inte syns till i boet skulle det ju stå i #43, inte ungar. Dumt att inte få editera… #44 tack dynamitella dina ord värmde jättemycket faktiskt <3 har varit lite för mycket tjafs i trådar på Facebook och i forum på sistone så jag tappar lusten helt. Det är inte ofta jag blir genuint ledsen över det, men det har jag blivit nu. Nåja man piggnar nog på sig lite med det varmare vädret snart. Är det så illa med reptilfolket alltså? Ojdå vi på gnagare är kanske lite förskonade. Men det är ofta unga köpare som istället vägrar lyssna på råd, blir lite tröttsamt när man får rapa upp samma rekommendationer gång efter gång som en CD skiva på repeat. Sämst är ju när man dessutom får skit för sina råd och rekommendationer. Som om att jag lägger ner en massa tid på support frågor om skötsel, massa timmar på dagen av min fritid gratis för att få skit slängd i ansiktet på nätet? Nä tack! *muttrar* jag börjar nog bli gammal…

MvH  Tsunamis

Zamwyn
2016-03-27 13:18
#47

Jag har inte hittat "mitt" sätt än, utan provar mig fram lite försiktigt och utvärderar, och försöker ta med i beräkningen vad det rör sig om för individer också. Mina kullar som är juniorer nu, hade mamma och pappa hos sig som små, de yngsta mamma och storasystrar. Hur jag tänkte när jag hade kull för många år sen kommer jag inte ens ihåg, tyvärr. D.v.s. hur jag hade planerat att göra. I praktiken blev det dock så att mamma mus satt med hane för det var den klassiska hoppsan-kullen, så därmed satt hon också med äldre ungar när nästa kull föddes. Fast då hade hanen flyttat ut.

För ett par veckor sen satte jag ihop två honor med samma hane och när jag var säker på att åtminstone den ena var dräktig så fick båda tjejerna flytta till en annan bur ihop. Kan dock inte säkert säga om jag hade gjort så ifall det sett ut som om båda blivit dräktiga samtidigt (ena är högdräktig, andra är antingen inte dräktig alls eller i ett tidigare skede), då utfallet på ungarna blir för lika för att jag säkert ska kunna skilja på dem utan att det skiljer några dagar i utveckling.

Kanske hade de fått sitta var för sig om deras dräktigheter sammanfallit helt, kanske hade jag provat med den ena själv och den andra med en annan kompis (som inte var dräktig). Nu behövde jag inte ta direkt ställning till det denna gången, men det blir jag tvungen att göra framöver.

[dynamitella]
2016-03-28 02:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#48

Vid matningen idag kikade jag på ungarna :) 5 små pipgrisar och en glad mamma.

Annons:
[dynamitella]
2016-03-28 03:11
#49

Alla mössen fick en dekapiterad vuxen kackerlacka vardera. De sprattlar lite en tid efter avlivning, så mössen fick trixa lite för att få käka :) Notera att det bruna som ligger lite överallt är korkbark från bakgrunden som de så ihärdigt sönderplockat. Får kasta det som är kvar av den >.<
Välj HD om ni tittar på videon, annars ser det förskräckligt ut.

Tjeja
2016-03-28 14:17
#50

Ewww bläää….. 🤢 😃

Vem är det som sover i bakgrunden? 😂

Ååh 5 små pinkisar!  😍 Fadernet är genast avslöjad som mörkare än mammsen! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[dynamitella]
2016-03-28 14:38
#51

#50

Min pojkvän >.< Han snarkar en del, så jag stannar uppe tills jag är dötrött och måste sova. 

Ah :) Då vet vi eventuellt att säljaren är full av skit som jag misstänkte. Hanen var en helvit satin texel enligt honom, och det går väl inte riktigt ihop tänker jag? Bara en ljus unge, 3 medelmörka och 1 mörk.

Zamwyn
2016-03-28 14:51
#52

#50 Nja, riktigt så enkelt är det inte.

#51 Var det en rödögd eller svartögd vit hane hon parats med, vet du det? Vet uppfödaren vad hanens föräldrar har för färger/teckningar, och vad Lucys föräldrar är för ngt?

[dynamitella]
2016-03-28 15:01
#53

#52

Ingen aning. Och helt ärligt tror jag inte att det är någon idé att försöka få rätt information heller eftersom jag fått felaktig info av honom så många gånger i nuläget att tillit inte finns kvar :)

Zamwyn
2016-03-28 15:10
#54

#53 Nä, förstår nästan att du gett upp hoppet där. Synd att han inte har bättre koll och bryr sig mer. Dock kan hanen han uppgav mkt väl stämma rent teoretiskt. En vit mus, vare sig den är rödögd eller svartögd kan ha nästan vilken genotyp som helst i botten. Det finns massor av olika kombinationer av färger och teckningar som kan skapa en vit fenotyp. Möss har många recessiva  anlag dessutom, som inte syns i enkel upplaga utan kommer till uttryck först när ungar efter bärare får ett från vardera föräldern.

[dynamitella]
2016-03-30 22:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#55

Ungarna är 5 dagar gamla idag. Den svarta och ljusa är soklara hanar och de resterande tre ser ut att vara honor.

Annons:
Tjeja
2016-03-30 22:57
#56

😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[dynamitella]
2016-04-01 16:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#57

Ungarna är idag 7 dagar gamla och var redo för att få en större låda att bo i. Denna gång 130 liter med gott om plats att så småningom krypa runt och klättra.  Mamma mus tog det hela med ro och möblerar nu för fullt. 

Det ser nu ut som 4 hanar och 2 honor. Blev förvånad över att se hur fin den ljusgrå blivit, och att man kan ana tan/foxmarkering på flera av ungarna. Ska bli mycket spännande att se ögonfärg och full päls sen.

Tjeja
2016-04-03 00:06
#58

Ooh så söta pluttarna blivit!  😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ariama
2016-04-03 10:13
#59

"Silverfärg" i satin är verkligen läckert. Nu är den ljusgrå nog knappast silver (rödögd blå) utan snarare någon blekt blå-variant. Stone, eller vad heter färgen? Ser för ljus ut för att vara blå. Men jag vet inte, har ingen blå-erfarenhet och du får säkert bättre kommentarer från andra håll.

Grodan
2016-04-03 12:18
#60

Alla måste få vara nybörjare eller oinsatta i färger, teckningar och hårlag på möss, precis som jag är om vi talar om geckos, fiskar eller blommor. Min okunskap eller mitt ointresse för dessa saker säger inget om mig som person.

Om man köper möss från ormmatsuppfödare, zoobutik eller grossist så får man räkna med att man inte får någon direkt info. Man får starta med de djuren. Avlar man så startar man där. Genom avkomman lär man också känna avelsdjuren. T ex så vad du får i kullarna kan du räkna ut genotyp för avelsdjuren.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[nilvanas]
2016-04-04 15:29
#61

Väldigt söta <33 Har du alla tillsammans?

[dynamitella]
2016-04-04 16:18
#62

#61

:) Nej, hanen går för sig, och den dräktiga honan går ensam med ungarna.

Annons:
[nilvanas]
2016-04-04 21:00
#63

#62 men när du köpte de från början? :)

[dynamitella]
2016-04-04 21:29
#64

#63
Ah, alla gick ihop i början :) Sen blev hanen 4 veckor och separerades, och för två veckor sen separerade jag honan från resterande.

[dynamitella]
2016-04-08 18:06
#65

Nya bilder :) Ungarna har öppnat ögonen och springer runt lite. Snabba som satan! Lilla svarta var så snabb att jag bara fick en bild innan lillen sprang rakt ut för sängkanten (livsfarligt, fångade honom i farten och rakt bak i boet.. Inga mer bilder på sängen inte.).
Alla har vita små magar.

Tjeja
2016-04-08 18:17
#66

😍😍😍Fick precis en släng av Diabetes igen!!! Huu så söta! 

Å så fina med satin päls och flera lockiga dessutom… smälter och dör lite till!   😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[dynamitella]
2016-04-08 20:50
#67

Alla är bokade utom lilla svarta hanen :) 100 riksdaler kostar de små knytena. Hämtas i Lund eller så ordnar köpare transport (jag samarbetar självklart och möts vid stationen och packar ordentligt och varmt).

isabella93
2016-04-08 21:21
#68

#67 Skickade ett pm :)

[dynamitella]
2016-04-08 21:30
#69

Alla musarna är bokade :)

Annons:
Tjeja
2016-04-09 19:33
#70

#69 Vilken tur… Nu kan jag slappna av och behöver inte kämpa emot vill-ha-begäret längre!  😉😃😭💔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[dynamitella]
2016-04-09 19:34
#71

#70 

Jag får också en släng av vill-ha-sjukan ibland. Det är så svårt >.<

[dynamitella]
2016-04-10 21:25
#72

Idag är det full rulle i lådan! Alla 5 är ute och springer runt, dricker, klättrar och busar. Övade 5 minuter med varje unge i handen. Kliar dem lite under hakan, på kinderna och lite överallt tills de tycker att det är mysigt och börjar putsa sig. När de lugnar sig byter jag bebis och upprepar.

Tjeja
2016-04-11 02:31
#73

👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: