Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 443 ggr
ariama
2016-03-07 12:23

Tips när jag köper musungar?

Svar på ett PM jag fick. När jag ändå skriver, gör jag det gärna för fler än en. 😃

Vad du ska tänka på när du köper musungar? Hmm, måste tänka, för själv köper jag (oftast) utifrån uppfödare och stamtavla, osedd mus eller endast foto. Avstånden är ju långa, och jag känner eller känner till flertalet av de andra uppfödarna och även deras möss och mössens ursprung.

Det jag skulle titta efter, är först hur mössen beter sig gentemot sin ägare.

Hur är mamma mus? Hur beter sig mamma och ungarna när en hand kommer ner i buren? Beteende är ju både ärftligt och inlärt. Alla ungarna i en kull brukar ofta bli högst olika vad gäller naturlig tillit, oräddhet, kontra rädsla och nervighet.

Ja, det är "naturlig tillit" jag tittar efter först. Sedan kollar jag "nervighet". Det kan betyda vad som helst mellan "vettskrämd" rusar och gömmer sig i buren, springig i handen (svår att hålla i en hand, behöver båda händerna som den springer vidare till hela tiden), gräva mellan fingrarna, till lugn och sansad. Även detta är svårt eftersom ungar naturligt är mycket livligare än vuxna.

Jag skulle titta efter mest tillit, den som först törs komma till sin ägare. Vilket i och för sig kan bero mer på oräddhet än tillit, men man måste börja någonstans.

Långt svar, vet inte riktigt vad/hur jag ska skriva. Titta hur de är med ägaren, välj de som är minst rädda och kommer självmant upp i handen, men fortfarande går att hålla utan att de försöker hoppa iväg eller något.

Om ingen kommer självmant, fundera på den som är lugnast i handen - fast det kan i och för sig vara den som är räddast (törs inte röra sig, haha).

Håll ungen i handen nära ansiktet och prata lågt med den. Vänder den sig mot dig (en snabb nosning duger) eller vänder den sig konsekvent bort åt andra hållet hur du än gör?

Inte mycket till hjälp, men ändå. Lycka till.

Annons:
Grodan
2016-03-07 18:49
#1

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: