Annons:
Etikettlänkar-links
Läst 921 ggr
Siarn
3/10/16, 12:10 PM

Kineser kan klona människor

Annons:
Maria
3/10/16, 12:15 PM
#1

Tekniken har väl funnits ett tag så det är väl inga speciella nyheter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Siarn
3/10/16, 12:27 PM
#2

Ja okej, ber om ursäkt. Jag har bara läst om att dom klonar mänskliga organ men inte att dom kan klona hela människor.

Grodan
3/12/16, 11:57 PM
#3

Vet inte. Finns så många sätt att se på det

  • Ur egoistisk synvinkel: åh vad bra jag kan klona mig en tvilling o slipper vara ensam
  • Ur miljö, jordisk synvinkel: dumt, det finns redan för många människor…
  • Ur etisk: tänk om man får för sig att klona diktatorer, seriemördare el dyl och ska vem som helst verkligen få göra detta? varför ska vi leka med liv?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LisaR
3/13/16, 1:23 AM
#4

Jag själv har lite svårt att se hur man ska kunna skapa en själ. Visst man kan återskapa ett skal, men resten då? Men en själ finns ju bara i en upplaga? Vem bor i det man skapat? Kan man verkligen "klona" en människa? För mig är en människa (och div levande ting) en levande själ, och av oss finns det bara en.

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Grodan
3/13/16, 5:37 PM
#5

#4 Ja, det är en spännande tanke och kanske just därför vill man klona… för att ta reda på hur det blir…

Hur blir en klonad människa? Hur mår en sådan?

.

Jag måste dock säga att jag tycker att vi människor redan förstört jorden så mkt. Vi har inte resurser att ta hand om och föda och mätta de som finns här, så jag ser ingen anledning att skapa flera. Bättre om vi ser till att ta hand om de som finns istället.

Och så tänker jag mycket på djuren. Vart ska de ta vägen när vi bara utökar mänskligheten?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
3/13/16, 8:02 PM
#6

#4

Intressant att du säger det :) För du har helt rätt. Man kan inte klona en människas personlighet, minnen eller upplevelser.
Har sett en del dokumentärer om kloning, och exempelvis så var där en tjur som var väldigt människokär och tam. Han klonades, men klonen dödade nästan pappan i familjen när de försökte kela med honom som "orginaltjuren".
Det är inte samma djur/person i hjärnan, utan bara genetiskt samma ren fysiskt.

Annons:
Grodan
3/13/16, 11:10 PM
#7

haha… vad olika vi uppfattar saker.

jag uppfattar inte själ som personlighet, men det kanske det är… hm… nu behöver jag filosofera över detta…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
3/13/16, 11:18 PM
#8

Det finns inget bevis på att en så kallad "själ" existerar :) Vårt "jag" är ju en blandning av genetik och upplevelser genom livets gång.

Lamina
3/14/16, 5:48 AM
#9

Dom kommer ju ändå inte klona människor. Fast dom säger att dom kan. Blir lite fundersam, är det svårare att klona människor än andra djur? För djur har man ju klonat länge nu. Folk klonat ju sina husdjur! (Weird, enligt mig.) Jag blir mer fundersam på varför dom ska klona en miljon kor om året. Det är rätt lätt att göra kor genom att låta kor träffa tjurar. Hur kan det vara ekonomiskt vinnbart att klona dom? Visst, man får garanterat en ko istället för en tjur. (Eller tja, kviga istället för stut heter det kanske?) Men en ko behöver ju kalv varje år för att mjölka. Och en ko behöver bara få en kviga under sin livstid för att hålla beståndet uppe. I don't get it. Har dom hittat någon slags superko som mjölkar jättemycket mer och vill ha flera miljoner kopior på henne..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
3/14/16, 9:54 AM
#10

"Själ", eller personlighet, eller det genuina jaget, oavsett så går det inte att klona en identitet, därför att hjärnan skapas i samspråk med miljön. En hjärna "i vacum" blir "ingenting, oavsett hur mycket "gener" den består av. Den skrumpnar och dör.

Att klona är en sak, att skapa en exakt identisk miljö (samt hur hjärnan uppfattar den) är omöjligt. Kaosteorin ingriper, det där med att en fjärils vingslag i en del av världen kan orsaka en storm i en annan del ett halvår senare.

Jag har länge fascinerats av författaren Ira Levins bok Pojkarna från Brasilien, som går ut på att Hitler klonades i många exemplar, som alla försökte sättas in i en liknande miljö. (Boken är enormt bra, filmen inte riktigt). Skrivet redan före fåret Dollys tid, tog han upp just det här dilemmat, hur miljön spelar in. Ett mycket tidigt inlägg i debatten. Och han hade rätt dessutom.

ariama
3/14/16, 9:55 AM
#11

Och förr eller senare kommer människor att klonas, om det inte redan har skett i någon avskild gömd garderob. Människan som art är en alltför klåfingrig sort för att klara att låta bli i längden!

LisaR
3/14/16, 12:32 PM
#12

Fast jag uppfattar inte heller själ som personlighet. Personlighet är något man utstrålar till andra, och miljön och erfarenheter kan förändra/bidra till en viss personlighet. Men själ är något jag inte kan sätta ord på, den finns hos alla i varsin upplaga. Och den förändras aldrig. Typ… Svårt ämne men det är min uppfattning i kort.

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Lojs
3/14/16, 5:33 PM
#13

#9 Redan idag plockas ju ägg från riktigt bra kor och används till sämre kor, det är enorm skillnad på mjölkmängd, friskhet, exteriör mm och som alltid när det kommer till att tjäna pengar så vill man ju ha det som ger högst avkastning, vilket med kor betyder mycket mjölk, få sjukdagar och ett allmänt friskt liv. Jag antar att genom att klona kor så slipper man lotteriet med att blanda gener och inte veta exakt vad man får.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: