Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om sajten (INFO) Avel & Uppfödning Beteende, hälsa & skötsel Bur, strö, inredning & tillbehör Fikarummet! (OT) Kluringar Filmer Fotografier Förening, utställning & träff Genetik, färger, hårlag och teckningar In Memorian Köp/Sälj/Efterlysning/Auktioner Leksaker och aktivering Länkar | Links Mat och utfodring Möss med djur och människor Namnförslag & namnförklaring TÄVLINGAR Ö Gamla tävlingar
Bur, strö, inredning & tillbehör

Bygga mushus

2016-03-10 12:50 #0 av: ariama

Det är inte fösta gången jag gör ett sånt här inlägg där jag visar hur jag bygger mina mushus. Men jag tycker det är kul, så jag gör det igen.

Kartong till bo, bottenplatta av plast eller plexiglas eller nått som de inte kan gnaga igenom, eller inte gnaga sönder så snabbt.  Förr eller senare har de i alla fall gnagt på sidorna så huset hotar falla samman, och får kastas om det inte kastats förr.

Även bottenplatta av kartong som de får gnaga i, tidningspapper, och så strimlat tidningspapper att börja boa med.  De fortsätter själva senare med eget hopsamlande.

Taket klipps till av extra stark kartong, för jag vill kunna ha vattenmugg eller matskål på den.  Både för att det inte blir så mycket skräp i skålarna, samt för att hålla locket nere/stängt. Som gångjärn används eltejp.

Huset kan användas ett ganska långt tag när de inte gnager sönder botten. Inredning av papp och tidningspapper bytes vid rengöring såklart.

Anmäl
2016-03-10 12:52 #1 av: ariama

Sparvunge har följt mitt jobb från sin utkiksplats, och får prova om huset duger. Efter lite ommöblering kommer hon ut och säger att det var okej.

Anmäl
2016-03-10 16:56 #2 av: Lojs

Vad fint! Man kanske borde lägga lite mer tid på det där, jag bara ger dem papplådor (typ te-paket, makaron-paket, skokartonger mm) med bomaterial i så får de fixa ingångar mm bäst de vill. ;)

//Louise

Anmäl
2016-03-11 08:31 #3 av: KickiG

Jättefint! Jag gör som #2, slänger in något och så får det vara tills det är helt trasigt, kissat på eller det är städdags. Men ibland när jag hittar någon extrafin och stadig kartong skulle det ju löna sig att göra den lite mera långlivad.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2016-03-12 09:46 #4 av: ariama

Det bästa med de här kartongerna, är att de fungerar så bra!

Vill jag kolla efter en sovande mus, är det bara lyfta på locket.  (och leta mig in genom det flätade bo-taket, men det går bra).

Vill jag kolla på ungar är det samma sak. Mamma mus får vara i lekhage medan jag tar upp huset/boet,  öppnar locket och plockar ut ungar utan att förstöra något. Praktiskt och bra när jag har ungar eftersom jag tar upp dem dagligen.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.