Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2107 ggr
ariama
2016-03-10 12:50

Bygga mushus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Det är inte fösta gången jag gör ett sånt här inlägg där jag visar hur jag bygger mina mushus. Men jag tycker det är kul, så jag gör det igen.

Kartong till bo, bottenplatta av plast eller plexiglas eller nått som de inte kan gnaga igenom, eller inte gnaga sönder så snabbt.  Förr eller senare har de i alla fall gnagt på sidorna så huset hotar falla samman, och får kastas om det inte kastats förr.

Även bottenplatta av kartong som de får gnaga i, tidningspapper, och så strimlat tidningspapper att börja boa med.  De fortsätter själva senare med eget hopsamlande.

Taket klipps till av extra stark kartong, för jag vill kunna ha vattenmugg eller matskål på den.  Både för att det inte blir så mycket skräp i skålarna, samt för att hålla locket nere/stängt. Som gångjärn används eltejp.

Huset kan användas ett ganska långt tag när de inte gnager sönder botten. Inredning av papp och tidningspapper bytes vid rengöring såklart.

Annons:
ariama
2016-03-10 12:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Sparvunge har följt mitt jobb från sin utkiksplats, och får prova om huset duger. Efter lite ommöblering kommer hon ut och säger att det var okej.

Lojs
2016-03-10 16:56
#2

Vad fint! Man kanske borde lägga lite mer tid på det där, jag bara ger dem papplådor (typ te-paket, makaron-paket, skokartonger mm) med bomaterial i så får de fixa ingångar mm bäst de vill. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

KickiG
2016-03-11 08:31
#3

Jättefint! Jag gör som #2, slänger in något och så får det vara tills det är helt trasigt, kissat på eller det är städdags. Men ibland när jag hittar någon extrafin och stadig kartong skulle det ju löna sig att göra den lite mera långlivad.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2016-03-12 09:46
#4

Det bästa med de här kartongerna, är att de fungerar så bra!

Vill jag kolla efter en sovande mus, är det bara lyfta på locket.  (och leta mig in genom det flätade bo-taket, men det går bra).

Vill jag kolla på ungar är det samma sak. Mamma mus får vara i lekhage medan jag tar upp huset/boet,  öppnar locket och plockar ut ungar utan att förstöra något. Praktiskt och bra när jag har ungar eftersom jag tar upp dem dagligen.

ariama
2018-01-16 13:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#5

Inspirerad av Alwyns inlägg om vad vi använder till bon, fyller jag på här, för att inte vara för OT i hennes inlägg.

Kanske inte sovbon i första hand, men gömställen och bon som ger skydd på öppna ytor. Jag har ju öppna burar med övervåning. Olika skapelser för värmeljus är kul. En bit kartong som golv, eller bara toapapper.

Annars gör jag mest egna bon av kartonger och plastlådor. Ikealådor, godislådor och andra plastaskar funkar ju också. Vad de väljer att sova i, beror på årstid/varmt/kallt, och plats som boet står på. Mina möss vill helst sova så högt som möjligt, dvs inte nerbäddade och gömda någonstans längst ner i buren (det är bara de rädda mössen som boar så). Lödpenna, sax och eltejp är ofta använda verktyg här.

Viktigast är förstås att titta efter sånt som de kan skada sig på. Inte små trånga hål de kan fastna i, ingenstans där klorna kan fastna (tyg eller springor) och inga utstickande vassa saker.

Alwyn
2018-01-17 11:10
#6

Fint! Är du inte orolig över tejpen? Jag har testat tejpa ibland men det har lett till tejp i pälsen och att de tuggar på det.

Annons:
Novachan
2018-01-17 14:16
#7

Gillar att det har skapat en sådan tråd, skulle vilja ha en om hur man kan göra olika hyllplan i buren också. Om jag använder tejp brukar jag använda frystejp som jag tror är säkrar för mössen om de skulle tugga på det.

ariama
2018-01-18 18:11
#8

Eltejp är den enda tejpen jag använder. Det har jag gjort i många år och tycker det funkar jättebra. Kan inte vara utan den. Har inte upplevt att de fått några problem med och av den.

Grodan
2018-01-19 14:34
#9

Sådana här skulle jag kunna tänka mig, varifrån kommer den


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2018-01-19 14:35
#10

Varje gång jag ser den här

blir jag så glad 😃 (eftersom jag sålde den till dig… hihi)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-01-19 20:32
#11

#9 Ingen aning. Tror jag plockat med mig den från återvinningscentralen. Den är i alla fall inte köpt.

Grodan
2018-01-20 15:04
#12

Älskar den ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-01-20 15:54
#13

Får väl ge den åt dig då, när vi ses nästa gång. Jag använder den inte särskilt mycket.

Annons:
Grodan
2018-01-20 16:16
#14

Nä, jag vill ha egna. Flera stycken. Måste försöka hitta den där…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-03-13 11:50
#15

Lite kul i bo-sammanhanget, är att mina möss alltid väljer högsta bo-platsen för att sova. Men när det är dags att få ungar, föder mamma mus dem i ett bo nere i golv-nivå! Alltid! Så när jag har dräktiga möss har jag alltid bon tillgängliga både högt upp och längst ner i buren, och båda används.

Mamma mus behöver ju också en plats att sova på mellan varven, där hon inte blir konstant "utsugen" av glupska ungar! Och de andra mössen turas om att sova med ungarna. De riskerar ju inte utsugning. 😃

Grodan
2018-03-15 15:34
#16

#15 Där är de så himla lika råttor…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: