Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 852 ggr
Elvy2015
2016-03-13 10:14

Beslutsångest.se

Att alla teckningar, färger, pälstyp osv ska vara så himla fint. Det är ju GÖRSVÅRT att bestämma sig.

Dock har jag kommit så långt att jag vill satsa på broken satin sh. Men vilken färg, och vilken typ?  När det gäller färger så står jag mellan Black, Blue och Lilac. Sen tycker jag det är vansinnigt snyggt med RY. Tänk vad snyggt det är med en RY broken satin. Men då hade jag velat ha RY åt det röda hållet. Jag har läst dock någonstans här på mus iFokus att det dock är hälsoproblem som fetma tex, men vet inte om det gäller enbart DY eller RY också.

Sen har vi ju då typen. Jag lutar mycket åt den engelska. Jag älskar de stora öronen och de lite större kropparna. Dock tycker jag inte om när de är V-formade över ryggen istället för U-formade, men det kan ju kanske vara ett mål också i aveln.

Sen då detta med att få tag i bra avelsmaterial. Vet att det finns många duktiga uppfödare här i Sverige, men ni verkar bo så vansinnigt långt bort. Men transport kan säkert ordna sig på något sätt.

Kom gärna med förslag och råd raringar. Finns det någon här som skulle vilja ställa upp lite som mentor? Är urusel kan jag erkänna när det gäller genetik, plus att det är väldigt roligt att ha någon att bolla med.

Kram på er❤️

Annons:
Alana82
2016-03-13 13:56
#1

Fetma gäller endast DY och alltså inte RY ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Elvy2015
2016-03-13 16:03
#2

Tack så jättemycket för det svaret, då vet jag.  Lutar då mot RY broken satin

Grodan
2016-03-13 17:32
#3

Jadu. Jag kan inte säga något om vilka varianter folk ska hålla. Det måste var och en bestämma själv.

Det finns ett bra nät med transporthjälp. Man kan behöva ta sig några mil till någon stad vid större väg eller där tåg stannar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2016-03-13 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

När man jobbar med teckningsvarianter tar man mer hänsyn till korrekt teckning än korrekt färg. I alla fall om man jobbar mot standarden. Och orsaken är att en standardteckning oftast är så himla svår att få korrekt, att det blir "för mycket" att även försöka få färgnyansen korrekt. Fast, olika färger är ju olika svåra att få fram och/eller bevara genom generationerna.

Vad gäller färgval, så funkar det att avla vissa färger ihop, medan andra inte alls ska blandas. Själv tycker jag det är roligare att ha lite olika färger.

Fördelen med tecknat, tycker jag själv, är att alla individer är lite olika. Man får variation i kullarna, och kan även relativt enkelt skilja på individerna.

RY-broken i satin är urläckert!! De är sååå söta (långhår) och vackra (korthår). Jag har ju RY, men tycker inte att du ska ha avelsdjur från mig, eftersom jag har för mycket tumörer bland mina möss.

I övrigt övar jag gärna mentorskap med dig 😃 om du skulle vilja bolla mot mig. Tycker sånt är kul.

Med "övar" tänker jag utifrån vad Lottiz/Artlink menar med mentorskap. Tror jag. I alla fall till en del som hon menar. Det är DU som ska ta alla beslut, och utvecklas i ditt eget tänkande.

Men jag gillar ju också att dela med mig av min egen kunskap, på samma vis som jag så djupt uppskattat och uppskattar när andra delger mig kunskap som jag ännu inte har, eller inte har tänkt på.

Du kan PM:a mig, maila, eller skriva öppet här på Mus.iFokus. Allt går lika bra för min del. Om det nu är så att du skulle vilja.

LisaR
2016-03-13 18:30
#5

I min uppfödning så har jag valt en inrikting: blue shorthair i engelsk typ. Jag har målbilden klart ritad för mig - hur jag vill att slutresultatet ska se ut. Det är roligt att avla mot ett mål! (i mitt tänk går hälsa & livslängd långt före det yttre) Men jag har fått sänka kriterierna gällande typ på mössen för att få fram den färg jag vill ha. Och om jag skulle börja tänka typ och avla mot det så kommer jag att tappa färg! Men jag har ett slutmål, och där är typ involverat. Det är roligt, och lärorikt, och jag är lika stolt för varenda mus som bor hos oss. De är mina gos- och guldklimpar <3 Har tyvärr inget att bidra med när det kommer till teckningar, men vi har många duktiga här på sajten :)

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Elvy2015
2016-03-13 19:08
#6

Tack för att jag får bolla med er ❤️

Mitt mål är nu bestämt. RY broken kh satin. Sen så är jag medveten om att det tar tid att nå sitt mål och det är det som är så roligt med avel. Att ha något att jobba med.

Ingen fara Ariama att du just nu inte har något avelsmaterial, Veronica Hampe (midnattglimtens hamstrar) har kullar till sommaren med RY satin så där har jag satt mig i kö.

Ja Ariama jag tackar ödmjukast ja till att du övar mentorskap med mig. Vi är ju inne på samma färger och du verkar har lååång erfarenhet av avel, så jag känner mig hedrad ❤️

Annons:
Zamwyn
2016-03-13 19:49
#7

Jag saknar gammalt hederligt telefonsurrande. MusiFokus och allt annat online i all ära, men det är ändå inte samma sak. Och det kan man ju göra oavsett avstånd. Grodan pratar jag mus med i tfn ibland, och det är supertrevligt, men ingen annan. Ironiskt nog verkar det som om mobilkulturen lett till mindre prat irl… 😃

LisaR
2016-03-13 20:19
#8

Jag är öppen för telefonsurr & även träffar! Har man vägarna förbi varandra så kan man ju ta en fika och kolla hur man har det hemma :D Bara slänga iväg ett pm!

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Elvy2015
2016-03-13 20:45
#9

Hållerhelt med dig där Zamwyn. Dock är jag väldigt glad att jag har en god väninna som bor nära som är lika djurtokig som jag, vi träffas då och då, och snackar mycket om djur.

Elvy2015
2016-03-13 20:47
#10

Är också öppen för telefonsurr och träffar. Synd att vi är så utspridda över landet, annars hade jag mer än gärna anordnat musträffar med god fika och mys med möss.

ariama
2016-03-13 21:04
#11

Träffar gillar jag, men jag gillar inte att prata i telefon. Skriva är jag "bra på", alltså, fingrarna löper ungefär lika snabbt som tankarna över tangenterna.

Vad bra att du har bra möss på gång! Jättekul! Hör av dig närhelst du vill dryfta tankar, idéer och planer.

Zamwyn
2016-03-14 10:43
#12

Vad kul, då får vi ta tag i ringandet vad det lider! 😃

Träffar är jag inte så mkt för numer, hur konstigt det än kan låta. Har mina skäl till det, men det är inget jag går in på såhär på ett öppet forum.

Skrivandet är jag sisådär förtjust i. Jag är glad att det finns, och det har vissa unika fördelar. Problemet är att det sitter stenhårt i mig att man skiljer mellan skrift- och talspråk så jag har mkt svårare för att uttrycka mig i mer vardaglig och avslappnad konversation i textmeddelanden, mail, på diskussionsforum m.m. Det blir något slags halvtaskigt mellanting som inte alls känns som jag och väldigt krystat… 

Inte hjälper det att jag håller på att bli halvspråkig heller, tänker oftare på engelska och jag som alltid haft utmärkt aktivt ordförråd förr får nu ibland kämpa för att komma ihåg vad saker heter. Pinsamt och jobbigt. ☺️

Upp till toppen
Annons: