Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 790 ggr
vegantjej
3/15/16, 8:56 PM

Typfråga

Hej! När jag har köpt möss har det alltid stått om det är engelsk eller svensk typ i stamtavlan. Vad krävs det egentligen för att en mus ska benämnas som engelsk och inte korsad typ?  Finns det några speciella krav för att få regga en mus som engelsktypad eller räcker det att den har mest engelkt i sig? :)

Annons:
Grodan
3/15/16, 9:04 PM
#1

Vi har inte några fastställda riktlinjer utom att man reggar musen för vad den ser ut att vara typmässigt.

Än kan man få göra som man vill. Dock anser jag att om man en gång väl blandat in svensk typ och korsad typ så är inte musen längre Engelsktypad…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vegantjej
3/15/16, 9:25 PM
#2

#1 Ja det låter ju vettigt. Har sett "engelsktypade" med mindre öron och kortare svans och tänkte att dessa borde i alla fall vara korsad typ men det förklarar ju saken!

Grodan
3/16/16, 12:10 AM
#3

Det finns ju rena Engelsktypade linjer där de krymper i storlek, pga att man jobbar med något annat i linjen än just typ och storlek.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/16/16, 7:19 AM
#4

Ja det är en intressant fråga. Kanske borde riktlinjerna vara tydligare? Sett många "engelsktypade" som inte ser ett dugg engelska ut, varken utseende eller storlek, men fortfarande benämns de eng i stamtavlan. 

Borde kanske finnas "ras-standard" för eng, korsad och svensk? Och att man är hårdare på hur de ser ut? Det är ju faktiskt en stor skillnad irl.

Alana82
3/16/16, 3:38 PM
#5

Sedan är det jue fullt möjligt att börja med Svensk/Korsad typ och i slutändad ha Engelsk typ på sina djur, beror på vad man väljer att fokusera på i sin avel

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

vegantjej
4/7/16, 6:31 PM
#6

Kanske att musen måste ha en viss % engelskt i sig för att kunna reggas som engelsk? Typ 80%= engelsk mindre än 80% = korsad

Annons:
Nordanälvens
4/7/16, 6:45 PM
#7

Jäkligt svårt att räkna ut hur många procent av en typ en mus har. Även om man korsar en ren engelsk med en ren svensk så blir avkomman olika, som det blir med teckningar och färger. Vissa blir större, längre och får större öron medans vissa blir mindre. Så procent tror jag inte på oavsett om det skulle gälla möss eller andra djur.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Tsunamis
4/7/16, 8:28 PM
#8

Det finns ingen mening med att införa hårdare regler för typen. Hårlag och teckningar kan inte komma upp i typen av en enfärgad som Grodan nämner för då förlorar man alldeles för mycket av just hårlaget och teckningen så därav är det inte rimliga krav att ställa på dem. Däremot är det fel att kalla dessa för korsningstypade eller svensktypade om det inte medvetet korsats in små djur. I mitt fall har det inte det, snarare tvärtom jag korsar in engelsktypat för att få tillbaka lite av storleken emellanåt.

MvH  Tsunamis

Upp till toppen
Annons: