Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1222 ggr
ariama
3/18/16, 9:41 AM

Tumörerna - MMTV-funderingar

Jag har ju för mycket tumörer bland mina möss. Så har det varit några år, och jag har försökt få bort det på lite olika vis. Det har inte lyckats, tvärtom.

Det är så otroligt tråkigt, för jag har möss jag älskar, både till färg, utseende, temperament, och beteende med betoning på sällskapsmöss. Jag har helt enkelt möss som jag älskar, och som är helt ljuvliga personliga kommunikativa små VÄNNER.

Under de här åren har jag både "pluggat MMTV" (mössens bröstcancervirus, slukar vad jag finner på nätet) och fått en hel del (ganska oroande) egna tankar omkring det hela. Eftersom det är cancer (och möss) forskas det mycket på MMTV, samtidigt som det är så mycket man ännu inte vet. Sambandet mellan MMTV och vissa typer av kvinnors bröstcancer t.ex. …

Eftersom det är forskning, är det dessutom svårt att förstå på en djupare nivå. Engelska, svåra ord, avancerad biokemi och biologi, och genetik. Jag förstår tyvärr inte så mycket som jag skulle önska att jag gjorde.

Något som jag tycker är extra tråkigt, är att även mina inköpta möss utvecklar tumörer. Helt obesläktade från mina!! Inte blandat med mina, inte parat in med mina, tumörer ändå.

Annons:
ariama
3/18/16, 9:48 AM
#1

MMTV sägs vara ett virus som smittar mellan generationerna, från mor till avkomma via bröstmjölken och könscellerna, och (eventuellt i mindre grad) mellan far och avkomma via könscellerna (sperimerna). Inga andra smittvägar uppges.

Varför är då bröstcancer vanligare i områden (i världen) där det finns möss och man misstänker - inte vet, misstänker - ett samband mellan mössens MMTV och bröstcancer hos kvinnor? Jag vet ingen kvinna som blivit ammad av en mus … 😛

OBS Den största andelen kvinnlig bröstcancer har absolut inget samband med mössens cancer!! Och man VET INTE om det finns något samband alls. Men det finns en ökad andel MMTV-virus hos vissa kvinnor med bröstcancer medan kvinnor utan bröstcancer inte har något MMTV alls. Dess utom finns det olika varianter av MMTV och det är lite olika varianter hos möss och människor.

Ur detta tänker jag två saker:

Det ena är att jag inte vill ha tumörmöss/MMTV hos mina möss, nu när jag har fått barnbarn som framöver säkerligen kommer att umgås med mina möss.

Det andra är att jag funderar över smittvägar. När jag köpt in obesläktade möss, och tumörerna dyker upp där också, beror det på att de blivit smittade av mina möss? Eller har de burit med sin egen smitta?

Att tumörerna smittar mellan generationerna är utan tvivel!! Det visar mina möss alltför väl.

Om mina möss har hög inavelsgrad, eller noll inavelsgrad, är helt utan betydelse i de här fallen.

ariama
3/18/16, 9:57 AM
#2

Jag har som plan att försöka fortsätta mina avel, men med nya möss som INTE bär på MMTV.

Dvs jag är ute efter att köpa nya avelsmöss, helt nya.

Frågan är då … hittar jag möss utan tumörvirus?? Jag kommer göra ett försök i alla fall.

Jag kommer också att behandla hela problematiken som om det handlar om högst smittsamt virus. Dvs nya möss kommer att vara isolerade från mina gamla. Burar kommer att rengöras med virkon. Ingen sammanblandning på något vis!

Jag kommer att ha  kvar mina gamla ett tag. Både som övergång, och som reserv  om de nya också visar sig få tumörer i slutänden, och som keldjur förstås för de är sååå himla mysiga.

När jag tar in nya möss, brukar jag få ett gäng "razzel" bland ungarna, och det har jag så svårt för. Jag har svårt för de riktigt rädda mössen som inte gillar människor eller mänskligt umgänge, och det finns alltför många sådana möss…

Det är en lång väg att gå…

Zamwyn
3/19/16, 9:24 AM
#3

Jag lider med dig amaira, vad jobbigt och ledsamt det måste vara att dras med det här när du är så nöjd med och glad i de(n) linje(r) du har för övrigt.

Det måste ju nästan finnas fler smittvägar än vad de fått fram hittills?. Visst kan det vara så att dina inköpta har det med sig, men då har du en extrem otur, verkligen. 

Kan det kanske vara något som triggar viruset, en faktor som behövs för att det ska gå från "bara" smitta till faktisk tumörutveckling? Något yttre, menar jag? Tänker på t.ex. mina egna atopiska eksem som är ärftliga, men som jag bara får symptom av ifall ngt triggar dem, som en speciell sorts stress, bassängbad m.m. De kommer aldrig oprovocerade så att säga. Vet inte om virus kan fungera så också, men helt omöjligt är det kanske inte?

ariama
3/19/16, 9:34 AM
#4

Tack Zamwyn! Nej, det är inte kul.

Jodå, virus fungerar så också. Något triggar igång dem. I vilken grad vet jag inte. Just MMTV triggas igång av hormoner, som jag förstår det. Alltså inre faktorer. I vilken grad vet jag inte här heller. Men fler än jag kan nog intyga att honor som fått ungar, lättare får tumörer efter en tid. Fast även barnlösa mushonor får tumörer.

Vad gäller yttre faktorer så har jag funderat, för det ligger ju nära till hands, men jag kan inte komma på något. Har provat vissa förändringar, både tagit ifrån och lagt till.

Vissa labbmöss vaccineras faktiskt mot MMTV!! Men vaccinerade honor kan sedan inte få ungar…
 Dessutom knappast något som utförs på hobbymöss.

Zabbio
3/20/16, 9:53 AM
#5

En tanke från en oinsatt… om det är något yttre sm triggar så är det förmodligen något som är väldigt vanligt och accepterat i mössens närmiljö (tex spån eller foder)… vill man avla på djur som blir sjuka av det? Även om man själv kan undvika sjukdomen genom att tex ha specialunderlag eller nåt.

Bara en tanke. Himla trist att ha fått in ett sådant virus i för övrigt trevliga linjer..och inte kunna utrota det :( 
Hade ingen aning om att det fanns virus inblandat i cancer.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Grodan
3/21/16, 11:31 PM
#6

Jag läser till #2 Att du tänker behandla som vanligt virus.

Där slutar jag för att svara. Ja, så gör jag (eller ja i a f nästan, tänker inte strikt karantän utan gör på mitt sätt) och jag ser faktiskt en skillnad. Mina möss och råttor har inte tumörer i så stor utsträckning.

Inköpta djur och äldre djur kan dock få, men det är absolut inte alla.

Så jag tycker du ska prova och se om du kan se någon skillnad, om det minskar.

När jag gav mina möss lab.pellets med sojamjöl en längre tid som basfoder utvecklade dock oroväckande många juvertumörer och jag kopplade det direkt till pelletsen och sojamjölet, så nu undviker jag det. Bara en liten parantes.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
3/22/16, 8:47 AM
#7

Tack Zabbio och Grodan, för att ni delar era tankar med mig.

Zabbio, att man idag vaccinerar kvinnor mot livmoderhalscancer beror ju på att just denna cancerform beror på ett sexuellt smittbart virus.

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Vaccination-mot-HPV/

Sedan har cancer många olika, helt skilda, orsaker. Det finns t.ex. mutationer som ger förhöjd cancerrisk, alltså ärftligt genetiskt fel (inte virus). Eller att cellerna blir skadade på olika vis, och börjar dela sig/växa ohämmat. Jag har inte så bra koll på det där, jag heller.

Grodan, jag ska tänka några extra varv omkring detta… Och fundera på vad jag kan göra. Och göra det. Det skadar aldrig att prova.

Grodan
3/22/16, 7:08 PM
#8

#7 ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alana82
3/22/16, 11:09 PM
#9

Personligen tycker jag att det vore hemskt synd om dina nuvarande linjer försvann för det är så myspysiga möss så man dör sötdöden flera gånger om per dag man umgås med dem, mer kärleksfulla och pussvänliga möss får man leta efter

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
3/23/16, 9:20 AM
#10

#9. Det tycker jag med. ❤️

Och jag kommer inte att ha hjärta att låta dem försvinna helt. Jag skulle inte heller ha tålamod, tror jag, att starta helt på nytt, om jag inte också hade mina små hjärtan som hejar på mig! 😘

Men jag måste acceptera att det är som det är. Och att jag både behöver börja på nytt, och göra på annat sätt - och även ha lite annorlunda möss under kanske flera års tid, för att få BÄTTRE möss! Det är ju vad jag vill, jag vill ha BÄTTRE möss. Och jag tänker göra ett försök.

Jag kommer att göra på många andra vis än tidigare, och göra andra urval.

Jag kommer också att ha vattentäta skott mellan "mitt fåtal gamla som jag inte kan släppa" och de nya linjerna. Hur man nu skapar en linje, det vet jag inte.

Jag kommer behandla hela situationen som om mina gamla möss är bär på mycket farlig smitta… typ.

Jag VILL komma tillrätta med det här med tumörerna.

Grodan
3/23/16, 7:28 PM
#11

#10 Här fick jag svar på det jag funderade över. Klarar amaira att avsluta sin linje och börja om med HELT nya möss?

När man har en linje som man jobbat på i 10 år, oj, då går hjärtat sönder av att avsluta linjen. Jag vet det. Jag har gjort det med råttor. Med mössen har jag lyckats hålla liv i linjen - det ska gå att släktforska ända bak till (Morakullan´s) Favorit-Gulli 1989.

Med råttorna gjorde jag så att jag letade reda på en SUPERBRA linje och började avla på den. Och jag rekommenderar att du gör detsamma. Att du hittar en uppfödare eller en linje med möss som har det där temperamentet som du vill ha, samt hälsan o livslängden. Inavla och se om de håller, gör de inte det, skaffa nya.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/24/16, 7:24 AM
#12

"Inavla och se om de håller, gör de inte det, skaffa nya". TACK, så har jag inte tänkt men du har givetvis fullständigt rätt!! Det är bara så himla svårt att hitta bra möss att börja med.

Och när jag tänker efter, så har jag ju tänkt så i alla fall. För jag har tänkt att "prova parvis" och inte blandar ihop dem liksom, förrän jag vet att avkomman håller måttet.

Äsch, ibland saknar jag orden. Tänker utan ord 😛

EK_19
3/24/16, 10:44 AM
#13

För en fjunis: varför inavla och vad menar ni med att "se om det håller". Vad är det för vinst man kan uppnå respektive med vilka risker? OBS! Frågar BARA för att jag är nyfiken och inte förstår och INTE för att på något sätt påstå att det vore något dumt, vill förstå bara! 😊🔆

Annons:
Grodan
3/24/16, 8:25 PM
#14

#12 Ett tips är också att försöka kolla vilka labmusstammar som finns i Sverige och om någon av dem faller dig på läppen.

Jag gillade endast labmusen som heter NMRI och den har jag avlat in i min linje för länge sedan utan problem.

#13 Det är helt ok. Vi förstår och vi tar inte illa upp. MEN vi har många inavelstrådar och diskussioner. Kanske kan du söka lite på sajten, eller kanske någon kan länka in en bra tråd? För att undvika att denna tråd blir för OT.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: