Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 764 ggr
ariama
2016-03-18 10:01

(K) Avelsmöss köpes

Jag efterlyser avelsmöss, både honor och hanar, med dokumenterad stamtavla som INTE innehåller möss med tumörer - OCH mössen i stamtavlan ska ha blivit tillräckligt gamla (helst 2 år men 1,5 går bra om de inte varit sjukliga sista halvåret) för att man ska VETA att det inte ingått tumörer.

Finns det? PM:a eller svara här.

Annons:
ariama
2016-03-18 10:08
#1

ENDA kriteriet jag har och önskar, är alltså icke-tumörer och hälsa. Hälsan ska vara dokumenterad via långlivade möss i stamtavlan.

Förutom friskhet och sundhet är mitt framtida avelsmål, på sikt, engelsktypad korthår i satin och ickesatin. Samt sällskapsmöss med "medfödd tamhet", kommunikativitet, och mod.

Färgerna som ligger mig närmast hjärtat är svart, chocolate, och RY, teckning berkshire. Kanske även broken. Men denna gång ligger färgerna lågt på prioriteringslistan. Överst ligger hälsa, icketumörer, långlivade, sunda, samt icke-razzel.

Detta ovan är alltså långsiktigta avelsmål, dvs vad jag kommer använda mössen till, liksom.

ariama
2016-03-18 10:12
#2

Förklaring av mitt ord "Razzel". 😉

En mus som är så livrädd att minsta rörelse, t.ex. att jag kommer in i rummet, får den att rusa iväg och gömma sig, så fort och vettlöst, att bottenströet flyger, och den även krockar med inredningen i sin paniska skräck genom buren. Med andra ord: det bara "rasslar till" så är den borta.

ariama
2016-03-19 09:48
#3

Vill göra en ändring i tidigare inlägg.

FÄRG kommer att vara fullständigt ovidkommande.

Hälsa och typ - Temperament och beteende.

Bra bas-möss helt enkelt. Det är mitt framtida avelsmål.

Med typ tänker jag mig, på sikt,  "korsad engelsk typ", dvs engelsk typ men med inslag av korsade möss (för hälsa och livslängd och mer bredd). Och korthår vill jag ha, på sikt.

Den som har något som kan vara av intresse för mig, hör av dig!! Jag köper gärna äldre möss också, dvs de behöver inte vara "bebisar".

Jag går i år in på mitt 11 uppfödar-år, och jag tänker "börja på nytt" utifrån helt andra kriterier, och med all min samlade erfarenhet som grund. (en hel del erfarenhet är baserade på misstag). Så är i alla fall tanken idag.

Upp till toppen
Annons: