Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 991 ggr
[dynamitella]
4/1/16, 5:46 PM

Löss -.-

Jag har märkt att mössen stannar till och kliar sig som om deras liv står på spel.  Tog ut Lillknodd och kammade genom pälsen riktigt noga.

Och jovisst. Ut ramlar en liten, röd lus. Polypas serrata baserat på en snabb googling. 
Hur hade ni gjort? Uppsökt veterinär och fått utskrivet stronghold eller liknande man droppar mellan skulderbladen? 
Som om det inte räckte med stresspäls och Rossel. Satans uppfödare till att undanhålla problem.

Mvh något upprörd

Annons:
Minoth
4/1/16, 6:31 PM
#1

Om det är en röd lus hade jag gått med dom till veterinär för att få den artbestämd. Kan vara röda hönslöss (Dermanyssus gallinae) och då är det inte kul! Kräver sanering.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[dynamitella]
4/1/16, 6:54 PM
#2

#1

Det är inga kvalster, utan löss :) Ser exakt ut som enPolyplax serrata (Ursäkta stavfel i orginalinlägget)med lite blod i magen. Min syn är löjligt bra, så jag kunde räkna benen och se kroppen väldigt tydligt.

Tyvärr har jag varken mikroskop eller macroobjektiv till kameran hemma, annars hade jag slängt upp bilder på lusen.

[dynamitella]
4/1/16, 7:38 PM
#3

Uppfödaren vägrar erkänna att det troligen kommer från honom, han har aldrig hört talas om "stresspäls" som djuren hade då de kom hit, han rekommenderar receptfritt lusmedel och hänvisar till att "jag fått en jättebra avelshona" av honom.
Han ignorerar således helt och hållet att han har löss själv, att mina är infesterade, att hjärtat rosslat, att de tappat sin så kallade texelpäls och att han gett mig undermåliga avelsdjur.
Blir så jäkla ledsen.

ariama
4/2/16, 8:53 AM
#4

Beklagligt. Jag vet ingen annan råd än att ta med en lusmus till veterinär och be att få stronghold. Åtminstone är det lätt åtgärdat även om det blir en dyr historia

Alwyn
4/2/16, 12:42 PM
#5

Har jag fel för mig eller visst är det receptfria lusmedlet som finns (Frontline) skadliga för möss?

Nordanälvens
4/2/16, 1:14 PM
#6

Det receptfria Frontline hade jag inte ens använt på djuren det är till för :p

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
Tsunamis
4/2/16, 3:52 PM
#7

Frontline spot-on är absolut no no det är för starkt för mössen. Sprayen funkar (droppa med pipett, danskarna använder den) men Stronghold är så mycket mer effektivt.

MvH  Tsunamis

[dynamitella]
4/2/16, 6:43 PM
#8

Tack för svar! Ja, jag har läst här att det är Stronghold på recept som gäller. Tur att jag inte är allt för bakom flötet och tog hans råd bara. Mössen kunde ju farit illa.

Jag har tagit ut alla möss och borstat noga med en tandboste dedikerad för jobbet. Har finkammat dem (de uppskattade putsningen), men har varken sett ägg eller löss på någon av dem. DET är ju skönt i alla fall - att de inte kliar ihjäl sig och är helt infesterade tills på måndag när jag kan åka till veterinären.

KickiG
4/3/16, 8:45 AM
#9

Senast jag fick stronghold till mössen rekommenderade min veterinär att jag skulle hålla dem åtskilda en stund efter medicineringen så att de inte putsade strongholden från varandra.  Försöker minnas om det var frågan om 30 eller 60 minuter, men någon lång tid var det i alla fall inte. Det kom bara som en överraskning för mig som fick ordna med temporär förvaring åt några möss i en hast.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Alwyn
4/3/16, 9:12 AM
#10

#9 Ja, så är det med andra djurarter också. Som tur var är det inte någon längre tid som de behöver separeras.

Tsunamis
4/3/16, 9:32 AM
#11

#9 Det är bara för att låta medlet torka och hinna absorberas av huden. Jag separerar aldrig utan de flesta möss låter det vara eftersom det luktar starkt. Är man orolig kan man istället ta en extra dutt bakom örat som är tunt och absorberar medlet snabbast.

MvH  Tsunamis

Grodan
4/3/16, 12:25 PM
#12

#3 Stor kram. Jag bad dig att förbereda dig på detta. Det är inte ovanligt alls. Man måste räkna med att en person som odlar möss istället för att avla, faktiskt inte har intresse eller koll. Det är DU som köpare som behöver ha koll.

Men det är bra att du är på honom givetvis, så att han kan välja om han vill vara lite mer seriös.

Stronghold fixar problemet. Jag gör som #11, separerar aldrig. Det har aldrig behövts.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
4/5/16, 4:23 PM
#13

Jag har pratat med veterinären nu, som vill ha 750;- för att ens titta på en av mössen och avgöra om det är löss eller inte.. 
Vad i hela? Vad betalar ni för ett veterinärbesök?

Annons:
Tsunamis
4/5/16, 5:13 PM
#14

Möss tillhör 'exotiska djur' hos veterinären dvs de krävs specialkunskaper. Annars läser de bara hund/katt pch i viss mån lantbruksdjur. Fåglar, reptiler och smågnagare kräver alltså att de läser till extra kurser på veterinärutbildningen…

Men annars så ett vanligt besök kan landa på 400-600 beroende på småstad eller storstad. 750 för bara undersökning lät ju lite väl häftigt.

MvH  Tsunamis

Lojs
4/6/16, 11:36 AM
#15

För mig var det så att första gången blev det undersökning och hela grejen, sedan när de insett att jag hade mer koll på möss än vad de har så har de gått på vad jag säger.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ariama
4/7/16, 8:32 AM
#16

Det är väl så att veterinärer har regler att följa. De måste se djuret live, för att vara tillåtna att skriva ut medicin.

Ibland kan de "liksom fortsätta" ett tag med nya recept bara de har sett djuret en gång i alla fall.

Det här tycker jag är BRA! Det kostar, nä, det är inte kul. Men att djurägare på egen hand och på eget bevåg skaffar in mediciner från olika håll, och behandlar djuren efter eget huvud, är definitivt INTE bra. Nackdelen är all resistens för olika läkemedel, som blir resultatet. Förr eller senare blir det så.

Ta all antibiotika-resistens som blir allvarligare och allvarligare  numera. Tidigare utrotade sjukdomar (människor) dyker upp igen, och nu finns ingen antibiotika som hjälper…  Allt detta för att läkare inte förstått faran och skrivit ut medicin i tid och otid, och vanliga människor inte förstått hur viktigt det är att följa ordinationen till punkt och pricka.

Det här gäller djuren också, och köttproduktion inte minst. En sökning på resistenta bakterier och grisar ger följande skrämmande förslag på länkar:

https://www.google.se/search?q=resistena+bakterier+grisar&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=Kf4FV636HcTcO7SPo9AP

Det otäcka med köttproduktionen är att även människor kan bli sjuka, utan att kunna medicineras friska.

Och, ja, här pratar vi möss. Men det gör faktiskt ingen skillnad! Skeendet följer samma mönster.

Lojs
4/7/16, 9:37 AM
#17

#16 Jag går fortfarande dit med djuren så de får titta på dem och sådär, så jag betalar polavgiften, men jag får i alla fall de preparat utskrivna som jag vill ha, dvs typ ohyremedel eller antibiotika som jag vet funkar på möss.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ariama
4/7/16, 10:17 AM
#18

#17.  Jag skrev inte för att "motsäga dig", om det nu verkade så. Det var mer mina allmänna tankar jag alltid har om det här temat.

Vi musägare vet ju emellanåt mer än oerfarna veterinärer, och det är skönt med veterinärer som inte måste hålla på sin egen status utan har förmåga att lyssna också.

Med dagens internet förändras både veterinärers och läkares roll faktiskt.  Det händer gång på gång att patienterna vet mer än läkarna om just sina egna besvär, för att de har sökt all information på nätet.  Det här förändrade yrkesutövandet är något som även diskuterats bland läkare själva, vet jag.

Upp till toppen
Annons: