Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om sajten (INFO) Avel & Uppfödning Beteende, hälsa & skötsel Bur, strö, inredning & tillbehör Fikarummet! (OT) Kluringar Filmer Fotografier Förening, utställning & träff Genetik, färger, hårlag och teckningar In Memorian Köp/Sälj/Efterlysning/Auktioner Leksaker och aktivering Länkar | Links Mat och utfodring Möss med djur och människor Namnförslag & namnförklaring TÄVLINGAR Ö Gamla tävlingar
Beteende, hälsa & skötsel

Vad har hänt med min flicka?

2016-04-10 11:09 #0 av: Zagesse

Har min lilla Juni fått en tumör? Hur går jag till väga nu?
Hennes syster fick en tumörliknande utbuktning när de var små, men den läkte av sig själv bara några dagar efter att jag upptäckte den.
Denna utbuktning var inte där igår, eller åtminstone inte alls lika tydlig... Hon beter sig som vanligt, kanske lite mer mammig än tidigare och vill klättra upp i handen och mysa mer. 

Så himla ledsen just nu.

Anmäl
2016-04-10 11:17 #1 av: [dvärgkaniner]1

Tass

HjärtaMed vänliga hälsningar från, Dvärgkaniner Hjärta

Medarbetare på Gerbiler Ifokus, Bortskänkes Ifokus, Humor Ifokus 
och Rysk Vintervit Ifokus. 

Fototävling på Rysk Vintervit just nu.

Besök gärna min hemsida
SolTrollskogens GerbiluppfödningSol 

Anmäl
2016-04-10 11:36 #2 av: Zagesse

Tass? Ledsen

Anmäl
2016-04-10 12:02 #3 av: Grodan

Man misstänker tyvärr i första hand juvertumör. Dock kan knölar vara annat, absolut. Det kan vara talgkörtlar, abcesser, fettknölar eller annat. Talgkörtel och abcess brukar öppna sig och så tömmer man på talg och var. Vid abcess behöver man även tvätta mkt noga några dagar så att inte var återbildas. Fettknöl försvinner av sig själv.

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2016-04-10 12:03 #4 av: ajanki

Ja, det är en tumör. Det är tyvärr avlivning som gällerLedsen

Anmäl
2016-04-11 13:57 #5 av: Hundtassens

Känner en som opererade sin mus när den fick en tumör och den lever än idag men såklart kostar det en hel del och det har ju sina risker att söva ett så litet djur. Det beror väl helt enkelt på ens egna val om man vill avliva eller försöka operera.

Anmäl
2016-04-12 14:54 #6 av: Zagesse

Tack för alla svar! Jag vet att det inte är tillåtet att diskutera avlivningsmetoder här, men kan jag fråga hur länge man ska vänta tills man avlivar?

Hennes levnadsstandard har inte försämrats synligt, hon är lika pigg och glad som tidigare och hon äter och dricker som hon ska. Bör jag vänta tills jag märker att hon börjar må dåligt, eller är det bättre att avliva så snart som möjligt i förebyggande syfte? 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.