Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 844 ggr
KickiG
5/11/16, 1:01 PM

Tomt i buren

I lördags var jag på besök hos veterinären. Igen. Dagny hade utvecklat en tumör som växte ganska snabbt, och det var inte frågan om att ha henne kvar längre. Eftersom Hedvig skulle ha blivit sittande ensam på obestämd tid (samma uppfödare har inget till salu just nu och från annat ställe skulle det ha blivit karantän) så beslöt jag att hon fick somna in tillsammans med sin kompis. Hedvig var aldrig en mus som uppskattade människosällskap, så att umgås med mig under tiden vi väntade på mus-sällskap ansåg jag vara mera en stressande för henne än det skulle vara belönande.

Det var ju bara de två jag hade kvar. Så nu är det tomt i buren. Fast det har gått flera dagar har jag inte vant mig vid det ännu. Kommer på mig själv med att fundera om det är något fel på Vattenflaskan. Jag kan inte säga att jag hört när mössen druckit, men tydligen har det registrerats på något plan, eftersom jag nu reagerar på att ljudet fattas. Inget prassel hörs från köket längre.

Tänk att så små liv kan lämna så stort tomrum efter sig.

Just nu är jag i valet och kvalet om jag ska skaffa nya möss. Eller inte om. NÄR rättare sagt. Varifrån är också en sak jag behöver fundera på. Har haft möss från icke-uppfödare, och från två olika uppfödare. Gudrun och Svea är undantagen som bekräftar regeln, men de verkar inte bli så mycket äldre än 1 år. Doris, Dagny och Hedvig blev inte ens ett år, bara 9 och 10 månader.

Helt ärligt, så är jag väldigt trött på det just nu. Möss är så underbara djur, men jag skulle gärna njuta av dem lite längre.  Jag hinner ju knappt säga Hej och välkommen, så är det dags att säga Farväl.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Alwyn
5/11/16, 1:05 PM
#1

Beklagar verkligen.

ajanki
5/11/16, 1:07 PM
#2

Beklagar! Så tråkigt att höra :(

Alla mina möss från Aniina (Rapunzels i finland) har blivit över 1 1/2 år. Kanske du ska prova därifrån?

Zamwyn
5/11/16, 2:50 PM
#3

Nä, vad himla trist… 😕 Beklagar att du mist alla dina små och haft så mycket otur. Jätteledsamt ju. 🌺 

I det här läget kanske det inte är en så dum idé att avvakta en aning så du hinner inte bara fundera igenom varifrån du ska ta möss nästa gång, men också känna efter när det blir rätt läge för dig personligen också. Kanske behöver du en paus för att hämta dig lite känslomässigt?

Hyeonmu
5/12/16, 2:55 AM
#4

Jag beklagar sorgen. <3 <:c Som nån som själv hanterar döden väldigt illa (mössen är min KBT) har du verkligen mina sympatier.

Mina egenuppfödda möss lever ganska konsekvent längre än ett år. De allra flesta lever minst ett år, oftast åtminstone 1.5 år, medan många blir två år och äldre innan de somnar in (till synes av åldern) eller den oundvikliga cancern dyker upp. Nu har jag ingen större uppfödning längre och inte samma avelsbas och urval så det är färre än förut  kommer över två års gränsen, och sen tar jag inte ofta kullar själv (och släpper möss ännu mer sällan).

Men i mina linjer har jag huvudsakligen möss från Kent, följt av Ajanki (där jag linjeavlade en del). Siameserna (tror de flesta Siameser hos uppfödare har det?) har sin bakgrund i Grodan's fina möss. Så jag kan rekommendera möss från de uppfödarna, förutsatt att de hållit igång samma linjer antar jag. Och att de säljer möss idag? Choklad, Agouti, Black, Siamese (eller CP? Förlåt jag är inte helt säker) samt tecknade (framför allt de med mindre eng. typade drag) från Kent har levt längst. Jag har om jag minns rätt bara haft vita möss från Ajanki, PEW och BEW, som levde länge.

Rekommenderar i allmänhet Svensktypade och korsad framför de Engelsktypade. Eng. typade är som det där citatet jag inte riktigt minns ordföljden på om att den ros som blommar vackrast blommar kortast.

Men det finns ju självklart aldrig garantier. <=(Tycker själv att det är lite mer hanterligt med sorgen när man har lite fler, kanske runt fyra-fem möss, för då blir det inte samma tomhet när en går bort - då man "fyller på" efter hand och kan dämpa en del av sorgen med att glädjas åt nytillskotten. Det blir inte lika lätt att en sitter ensam och får tas bort.

Alana82
5/12/16, 11:58 AM
#5

Jag har just nu tre möss från Vattnadals som är över året, en dam (Vattnadals Guldgrävare) som fyller två om en månad eller om det var denna månad, och två herrar som ligger runt 1½ år nu(Vattnadals Programmerare och Pizzabagare).

Damen börjar vara lite svagare i bakkärran men har inga symtom på tumörer som annars brukar vara det kritiska på tjejerna utan är glad och pigg om än något tunnare än när hon var yngre och hon får extra solrosfrö för att hålla hullet uppe.

Herrarna är som sagt lite yngre men oerhört pigga och visar inga tecken på att de är av den äldre sorten, här får jag hålla igen på de fetaste fröerna för de är av mer svensk typ och lägger lättare på sig en den lilla damen

Så skulle jag rekommendera en uppfödare som har långlivade möss så blir det Vattnadals, har visserligen endast tre därifrån men som sagt så är alla äldre än året och hon har avlat som jag förstått det på långlivade möss länge nu.

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Grodan
5/14/16, 1:51 PM
#6

Naw. Tänk, så är KickiG utan möss igen…

Jag kan tänka mig tomheten och tystnaden, men skulle själv inte alls vilja ha den.

När jag har besök här brukar det dock påpekas vilket jäkla liv det är på djuren… (speciellt på nätterna) haha, något jag faktiskt aldrig själv upplevt som något annat än positivt. Jag sover så mycket bättre med råttor och möss omkring mig än i ett rum utan djur. Vattenflaskdrickande är ett trivsamt läte som jag gärna somnar till. Eller gnagande på en nöt eller som för måååånga år sedan hötuggande ponny… så rofullt och lyckligt ljud…

Jag skulle med glädje placera några möss hos dig, bara vi kunde få till transporten… Båten över till Finland är minsta problemet… Något val blir det väl inte tala om ifall du inte kommer till Sverige…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
KickiG
5/14/16, 7:12 PM
#7

Tack alla! Planen var ju att skaffa till möss, men de blev dåliga så väldigt fort.  Hade tänkt ta från samma uppfödare, med tanke på bakterieflora. Men hon håller på att minska lite nu, och tar inte så många kullar som tidigare.

Har funderat på Rapunzel's, hon bor ju typ 5 mil från mig så är rätt nära. Från Helsingforstrakten har jag sökt mössen härtills också.

I annat fall så måste jag ju ta färjan över och komma och hämta några finingar från er :)

Det är väldigt konstigt att vara helt utan djur. Väldigt konstigt. Men jag har så ofta tagit djur som behöver nya hem med kort varsel, så nu ska jag ta och fundera ordentligt vad jag vill ha. Vad jag har råd att ha och vad jag har utrymme för.

Jag älskar möss, de är helt underbara. Men jag börjar bli mer och mer övertygad om att jag även behöver andra djur. Jag behöver också ha något större som jag kan gosa med lite bättre. :) Råttor skulle vara härliga, men jag känner att jag inte har utrymme för en så stor bur som jag skulle vilja ha åt råttor. Kaniner, marsvin och hamstrar kräver mera golvutrymme än jag har över just nu. Hund är uteslutet för min hälsa klarar inte av att promenera med en alla dagar. Iller - härliga, men min näsa klarar inte doften. :) Funderar på katt. Och loftsäng, för det skulle ju frigöra mycket golvutrymme…

Klarade faktiskt av att säga nej till en gerbil som sökte nytt hem. Där är jag lite stolt över mig. Nu ska det bli ett väl övervägt djurbeslut.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
5/14/16, 9:54 PM
#8

Jag har både råttor och möss och de är fantastiskt snälla och rara. Välj inte bort dem hela tiden, du missar faktiskt något. Jag kommer inte leva för evigt jag heller.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
6/23/16, 8:41 PM
#9

KickiG är du fortf utan djur? Eller har du plockat ihop insekter, flugor, snäckor, sniglar el dyl o har som surrogat för möss?

Tama myggor o knott vore nått… (obs att det rimma också.. hihi)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
6/24/16, 10:05 AM
#10

Jag tycker hon ska gå med i vår grupp och börja med silverfiskar!

KickiG
6/24/16, 10:57 PM
#11

#9 Fortfarande djurlöst här. Har några snäckor som brukar sitta på trappan kvällstid.

#10 Jag erbjöd ju faktiskt min silverfisk Kvick Silver med i ert avelsprogram :P

I valet och kvalet med djur just nu. Som det ser ut just nu så kommer det möjligen/antagligen att bli en del resande till hösten. Måste fundera över vad jag ska göra med djuret/djuren i så fall under resorna.
Det är mycket att ta i beaktande på det privata planet just nu.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: