Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 562 ggr
emsk
2016-05-14 10:36

pipande i buren

Hej, jag har två tjejer köpa från uppfödare, ca 2 månader gamla nu (inte systrar). Bill och Bull heter dem, och Billan är modigare och mer tam än Bullan.  Nu till mina frågor:

Billan är väldigt spattig, har förstått att det är popcorn beteende/ålder, i början blev jag orolig att hon hade ohyra för hon tvättar sig mycket vissa gånger när hon håller på och skuttar runt men nu har hon istället börja möblera om desto mer i buren. Bullan kan också bli lite spattig (alltid bara i buren, inte när de är ute på lekbordet)

För någon vecka sedan hörde jag ett pip för första gången innefrån huset, och det har skett 3 gånger nu och jag har börjat fundera på en en av dem biter den andra. Igårkväll så var de ute och pep de en hel del, försökte se i vilket sammanhang, men båda var i ett superskuttigt humör så det var knepigt. En av dem pep till utan att den andra var i närheten, men de rusade och skuttade runt så det var svårt att avgöra.  Sedan slutade pipen, och de lekte fint ihop resten av kvällen.

Känner mig lite osäker på hur jag ska göra, ska jag separera dem ett dygn och sedan sätta tillbaka dem tillsammans?  Eller ska jag dela på dem en längre tid? Eftersom de inte händer varje dag utan bara nån enstaka gång (oklart då vi heller inte är hemma dagtid). Kan de gå igenom någon fas?  Ni som är mer erfarna, vad ska vi göra?

Annons:
Grodan
2016-05-14 12:53
#1

Det låter inte som något direkt farligt efter din beskrivning. De bråkar inte. Pip kan vara mycket. Ofta är det en ovilja hos någon. Jag tycker ofta att mössen kan med ett litet lågt pip säga typ "jag vill inte". T ex när jag ska ta upp dem ur buren (det kan då gälla otama, men även poppiga ungar) eller när någon putsar dem lite för hårdhänt samt när en annan mus är lite för på i baken med att lukta och greja… (situationer: parning samt intron)

Bråkskrik däremot är lite högre och känns lite mer ont - i mig i a f.

Fast det är inte riktigt normalt att en mus går omkring och piper utan att någonting händer, så jag skulle försöka undersöka om musen har ont någonstans.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

emsk
2016-05-19 13:56
#2

Nu har det gått en vecka till och den ena (Bullan) piper till lite då och då. Det sker oftast som du säger Grodan  när de putsar sig inne i huset, eller när Billan luktar henne på rumpan (vilket händer mer och mer om dagarna). Men det är småpip och verkar inte baseras på bråk så jag har låtit dem bo tillsammans ändå.

Jag försöker självklart hålla koll på dem och när det kommer pip brukar jag alltid kolla till dem (varpå pipen slutar), men är det något jag bör vara extra uppmärksam på? Jag har försökt se om Bullan har ont någonstans men det är så svårt att avgöra, kan inte se tendenser till det iallafall.

ariama
2016-05-19 14:15
#3

Har mössen kvar sina morrhår? Det är sånt som är lätt att missa. Kolla så du inte har någon mus som förlorat morrhåren, eller är lite kal någonstans på kroppen, magen, kinderna eller så, så du inte har en morrhårstuggare eller barberare i buren.

Alana82
2016-05-19 14:34
#4

Det kan vara så att moderns dominanta sätt har gått i arv tyvärr, nu har jag inte koll på vilken ni kallar vad men det låter som att Billan (mer vitt?) är dottern till Dolly och hon brukar vara mycket i de andra mössens rumpor, framförallt om det är nya möss, till den grad att jag har plockat ut henne ett dygn så hon har fått tagga ner för sig själv innan hon har fått komma in i buren med de andra damerna igen.

Vet inte riktigt vars detta beteende kommer ifrån eftersom modern till min Dolly är Vattnadalare, fadern visserligen okänd men hon föddes hos Elin så har svårt att tro att det är mycke annat än Vattnadalare i hon och hon är snällheten själv med allt och alla.

Om det fattas morrhår vill jag gärna veta så fort som möjligt för då blir den musan omedelbart diskvalificerad från avel tillsammans med eventuell avkomma, samt att ni såklart får hämta en ny mus om ni vill (förstår dock om avståndet känns för långt) eller att jag kan ta med en ner om jag har vägarna förbi (ska eventuellt neråt landet i slutet på juli) alternativt om någon snäll själ kan tänka sig att ge lift mellan typ piteå och umeå.

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

emsk
2016-05-19 15:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nej jag har inte sett varken avsaknad av morrhår eller kala fläckas eller sår (då hade jag delat på dem direkt) Det är svårt att se vem som piper, eller vad som händer när de är inne i huset, när de är ute och rör på sig och pipen kommer så har det alltid varit i kombo med rumpsniffande.

I övrigt går det jättebra med dem, jag är så nöjd att vi valde två små fina möss som husdjur. På kvällarna eller när man städat buren och de är som mest aktiva kan man lätt sitta en timme och bara titta på när de leker i buren.  Bill är den mörkare lite modigare och Bull är den ljusare, mer försiktiga,  så dominansen verkar inte gått i arv :)

Här en en bild på Billan när hon är ute och lekbordet :)

ariama
2016-05-19 15:15
#6

Det är skönt att det inte är nåt sånt i alla fall! (som morrhårstugg eller barbering)

Annons:
Alana82
2016-05-19 20:57
#7

Nu har ju jag inte samma erfarenhet som till exempel ariama, men skulle det kunna vara brunst som orsakar sniffandet och pipandet? bara en tanke som slog mig så här på kvällskvisten.

För om det inte är "Dolly-gener/beteende" så har jag nog ingen aning annat än att lilla fröken försiktig blev en tuffing när hon fick egen familj och bara en syster att leka med 🤔

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Upp till toppen
Annons: