Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 885 ggr
ClaraDuVet
2016-05-18 17:07

Knöl/Sår

Hej! Jag märkte nyss att en av mina tjejer har ett sår som ett streck under ögat och att hon har fått en knöl på kinden, är det en infektion eller vad tror ni? och bör jag ha henne ensam i en bur tills det läker? En annan tjej har också fått en stor hård knöl på ena sidan av magen som gör att hon äter väldigt mycket och är väldigt lugn/sover nästan hela tiden, vad tror ni att det är och bör hon också vara själv? Tack för svar!

Annons:
ClaraDuVet
2016-05-18 17:08
#1

Honan med såret sitter också bara i ett hörn just nu och verkar allmänt stressad

LisaR
2016-05-18 17:32
#2

Har dom bråkat i buren? Honan med sår kanske har en abcess/varböld (knölen) från ett bett eller liknande. Det låter som att hon inte alls mår bra. Och om det är osämja i buren som orsakat hennes sår så måste hon tas ur gruppen. Den andra honan med knöl på magen låter på din beskrivning som att det rör sig om en möjlig juvertumör. Jättesvårt att svara och sätta diagnos på tjejerna utan att se dem eller veta mer. Men detta var det som dök upp i huvudet på mig av din beskrivning :-) När man märker att mössen är allmänpåverkade och inte mår bra så tycker jag att man ska vända sig till veterinär direkt.

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

ClaraDuVet
2016-05-18 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Okej, tack för snabbt svar

ariama
2016-05-19 15:41
#4

Damen med knöl (tumör) på magen ser ut att må riktigt dåligt, finns nog inget du kan göra för henne annat än att låta henne få somna in så fort som möjligt.  Den andra vet jag inte vad som fattas henne, men det ser ju inte bra ut.

Skickar med en tröstekram med det dåliga budskapet. 😘

Hyeonmu
2016-05-21 07:24
#5

 Såret på kinden på den ena honan kan kanske honung-och-saltlösningstvätt hjälpa, men när den är vid ögat är det bättre att en veterinär får avgöra. Tumörer kan få huden att spricka så det blir sår när de växer, så det skulle tyvärr kunna vara en tumör. 

Tumörer är sen ganska typiska på det sättet att de främst verkar göra mössen trötta och hungriga, eftersom de suger energi för att kunna växa och existera. Så med tanke på symptomen är det inte troligt att knölen i sidan på den andra honan bara är en böld.  Men, hade en hund som veterinären var övertygad om hade cancer baserat på just det - knöl och symptom. Tack vare att min far insisterade på att prova att dränera knölen kunde de konstatera abcess och sätta in snabb behandling så han överlevde och blev frisk. Så man vet inte förrän man vet, många saker kan botas med snabb hjälp - vissa kan det tyvärr inte.

Men en bra veterinär kan avgöra med ett cellprov. Godartade tumörer kan ju opereras om man vill prova det. Tyvärr är det inte så många veterinärer som kan möss. Rekommenderar Djurdoktor i Uppsala och sen finns Roslagstull i Stockholm.

Ledsen för de dåliga nyheterna och att dina möss inte mår bra. Hoppas att en veterinär kan ge bättre besked än vad du fått här. Styrkekramar till dig inför kommande tuffa beslut! <3

ariama
2016-05-21 14:19
#6

Tvivlar på att en mus klarar att operera bort en sådan stor knöl. Dessutom lär mössens tumörer vara mycket aggressiva och opererar man bort en kommer det snart nya. På råttor lär det gå bättre. Jag vet inte, har läst detta nånstans, tror det är Eva Johanssons häften som tar upp detta.

Annons:
Hyeonmu
2016-05-21 16:17
#7

Godartade tumörer har jag läst om bortopererade på möss - de elaka lär ju tyvärr spridit sig och komma tillbaka eller sitta värre till. Det är en möjlighet om än dock både komplicerat, osäkert och dyrt. Och sannolikheten för godartad tumör är väl även den mycket liten. Önskar att jag haft möjlighet att studera veterinär och djurbiologi, det är så få som fokuserat på möss för annat än människors gagn i labben. Även om jag inte kunnat praktisera aktivt pga mitt handikapp hade det kunna hjälpa i att analysera vad mina möss dött av och behandla dem, och därmed ge mig möjligheten att hjälpa och tipsa andra med mer än min tredje- och andrahandserfarenhet (och lekmanstolkningen jag sen gör av den). 😕

Jag hoppas i alla fall på en någorlunda positiv upplösning, om så bara i ett fridfullt slut för den ena och att tösen med kinden läker bra.  🌺 Det är tufft när djuren är sjuka.

ClaraDuVet
2016-05-23 12:25
#8

Tack för alla svar!

KickiG
2016-05-29 19:50
#9

Hur gick det/går det med mössen?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: