Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 792 ggr
Alwyn
6/1/16, 1:12 PM

Ratar färskfoder!

Försöker mata mina små så nyttigt jag kan, med kött, fisk, frukt, grönsaker, ätror och olika växter… men de vill inte ha! Vad ska jag göra? Kanske det är så att de inte är vana vid färskfoder, att de inte fick det så mycket hos uppfödaren. Har ni några tips?

Annons:
KickiG
6/1/16, 6:32 PM
#1

Det kan gott vara att de inte är vana vid det. Ge dem små portioner, små bitar, och se vad de säger. Jag gav mina i början sallad ganska länge innan de började äta. Ibland gav jag större bitar, typ salladsstock eller äpplts kärnhus som de fick undersöka.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Alwyn
6/1/16, 6:38 PM
#2

Så frustrerande, jag vill att de håller sig friska och pigga ju. Kanske måste ge enbart kommerciellt torrfoder om de fortsätter trilskas såhär, så de får i sig allt.

ariama
6/2/16, 1:30 PM
#3

Ha lite is i magen, min vän. 😉Ge dem lite tid, de dör inte under tiden.

Dessutom, nog kan du ge ett eget fullgott foder utan att du måste ha med just färskt foder! ?

Ibland är folk mer noga med vad och hur de ger sina möss än vad de ger sina egna barn!! Och definitivt mer noga än vad och hur de äter själva. Det blir lite "hysteri" över det hela emellanåt, tycker jag.

Givetvis är jag för näringsriktig mat, både till mig själv och barnen (på sin tid) och djuren. Det är ju basen som bygger upp vår kropp, som bygger hälsa och immunsystem. Det är viktigt. Men biologiskt är vi levande varelser även anpassningsbara i ganska hög grad. 

Jag tycker mig ha märkt (eller så inbillar jag mig) att mössen faktiskt "kastar" sig över sånt dom de behöver, när de behöver det. Om det är något de inte fått och saknar, näringsmässigt. När de sedan har fyllt depåerna, är de inte så ivriga på just det längre (dagarna efter) och kan rata helt. Så då ger jag sånt kanske bara nån gång i veckan.

Om du verkligen vill att dina möss ska leva två veckor längre än annars, så får du kanske ge kommersiellt torrfoder, för så länge vi blandar vårt eget, väljer de. Du kan aldrig göra fodret exakt, och de kommer aldrig att äta det "exakt" så som du tänker dig.

… tänker jag. Inte vet jag.

Alwyn
6/2/16, 1:46 PM
#4

Ja jag fortsätter att erbjuda dem färskt var kväll så kanske det släpper. Jag har ett noga sammansatt eget recept på foderblandning men mina beräkningar säger att det saknar vissa vitaminer och mineraler som bara kan kompletteras med kött och grönsaker… jag ger kommerciellt foder också men det är inte alls lika populärt haha.

Grodan
6/2/16, 11:43 PM
#5

Det är sådär i början med möss som inte är vana vid färsk mat. Det går över…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
6/3/16, 2:24 PM
#6

#5 bra, då kämpar jag vidare!

Annons:
MissanTissan
6/3/16, 4:36 PM
#7

Mina möss hatade rå lax, även om det var nyttigt så jag kokar laxen nu och då älskar dom det.
Romansallad är det bästa alla mina möss vet! Ingen motstår det! :P

Sen så får man testa sig fram. Ingen är så glada i potatis, pasta eller ris. Men men försöka kan man ändå!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Grodan
6/4/16, 3:33 PM
#8

Jag tror ni har dåligt tålamod. Alla djur här äter rått, varför skulle inte era göra det?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
6/4/16, 3:37 PM
#9

Tror också ni har dåligt tålamod. Ge lite och ofta, till slut äter dom, det har alla mina gjort. Mina älskar både rå köttfärs, lax, lever och hjärta.

Inte alla gör det i början men jag är envis, fortsätter bara att ge dom färskmat det dag efter dag och till slut äter dom :)

Alwyn
6/4/16, 4:57 PM
#10

#9 Ja då, det är ju så jag gör. 

Förstår inte varför ni menar att jag inte skulle ha tålamod… tålamod har jag gott om. Oftast. Lite frustrerande kan man väl få tycka att det är ändå, när man dukar fram godbitar kväll efter kväll och ingen vill ha 😃

ajanki
6/4/16, 5:01 PM
#11

Men du har ju haft dom i en timme eller nåt😉det kan ta veckor ju😛

Förstår att du blir frustrerad, men håll ut det ger sig till slut!

Alwyn
6/4/16, 5:04 PM
#12

#11 haha ja jämfört med er gamlingar ❤️ har jag nog haft dem en timme. Två veckor är realtid för mig och självklart håller jag ut. Ger ju de andra färskt ändå så varför inte en extra skål lixom 🙂

ajanki
6/4/16, 5:08 PM
#13

Hi, hi gamlingar….

Låter bra 🙂

Det är ju så olika vad dom gillar också, men det som inga av mina möss kan låta bli efter ett tag är ärtor & lax.

Annons:
Grodan
6/6/16, 12:31 PM
#14

hihi… #

jag fick mina danska killar att äta färskt på någon vecka


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MissanTissan
6/6/16, 12:34 PM
#15

Jag matar på ofta, men känner jag att dom inte fått i sig tillräckligt på ett tag kokar jag laxen.

Allt annat tar dom, potatis får dom ofta men det är väldigt ointressant.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: