Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 563 ggr
Sanjolina
2016-06-04 21:58

Rivalitet?

Tänkte höra lite med er alla.  När det gäller mushanar. Hur stor är risken att det blir mycket rivalitet och bråk om två hanar bor ihop i en bur i samma rum som honor som de kan känna lukten av? 

Hur stor är risken att det blir mycket rivalitet och bråk bland två hanar som bor ihop om den ena blir parad före den andra eller om det bara är den ena som blir parad? 

Berätta gärna om egna erfarenheter🙂

Annons:
Grodan
2016-06-06 12:25
#1

Så fort honor är inblandade blir det problem. Tyvärr.

Det finns linjer med hanar som kan leva ihop fredligt trots att någon av dem träffat hona, men det är alltid en chansning och man måste läsa hanarna tydligt innan och efter parningen och tillbakaintrot för att förstå om det är en sådan grupp hanar man har eller ej.

Jag gör på olika sätt med mina hanar. Först och främst parar jag sällan på dem när de är i sin känsligaste ålder - ett par månader gamla - och väntar tills de är vuxna och inte lika känsliga.

En fungerande grupp kan bli haltande om en av hanarna tas ut och avlas på och därför planerar jag gärna min avel så att alla hanar i gruppen får göra samma sak - dvs alla får flytta ihop med honor, var och en med var sin hona. Detta resulterar i flera kullar och kan vara jobbigt, men det är så skönt att kunna sätta ihop de äldre vuxna hanarna sedan UTAN några som helst problem och så kan de bo ihop resten av livet. Efter detta kan jag ofta ta ut någon av dem och använda igen och sedan sätta tillbaka… de har ju redan alla träffat honor/blivit fäder så de är i princip jämställda. En hane som blir alltför dominant och bråkig efter att ha träffat honor - vilket är ovanligt på äldre vuxna hanar - använder jag inte gärna igen. Det brukar ofta slumpa sig så att även hans söner blir lite för dominanta för min smak och jag kan då välja att inte spara söner efter en sådan hane.

Alternativt är att hanarna säras på för evigt och istället får gå med sina söner i en grupp.

Jag anpassar mig efter hanarna samt hur mkt burar jag har plats och ork för.

Min avel baseras mycket på detta, hur mössen fungerar i flock, med varandra, vid nya situationer samt med människor och i bur. Jag har bestämda åsikter gällande vad jag tolererar och icke. Allt för att jag vill ha välmående flockdjur som trivs i fångenskap och med människor. Så detta behöver inte stämma för dig och de djur du har.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2016-06-07 11:07
#2

Jättebra och uttömmande svar Grodan.

Och vad säger du och andra med erfarenhet specifikt om det här: "Hur stor är risken att det blir mycket rivalitet och bråk om två hanar bor ihop i en bur i samma rum som honor som de kan känna lukten av? " ?

Grodan
2016-06-07 22:27
#3

#2 ❤️

Vi alla har ju hanar och honor i samma rum. På samma hyllplan. I burar bredvid varandra. Mössen är vana vid det. Det påverkar inte så mycket.

Vad jag menar när honor är inblandade… menar intimkontakt. Träff med hona/honor eller rastplats där honor precis varit.

Det är hur mushanarna är som påverkar hur de klarar det. Om de har väldigt hög könsdrift, (väldigt mycket testosteron brukar jag säga ibland… haha) och kommer från linjer där hanar inte samsas mer än några veckor under uppväxten så kommer de inte att klara av att bo med andra hanar oavsett. Honor i närheten skyndar på saken, men i regel vill hanarna inte bo ihop ändå.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sanjolina
2016-06-09 22:06
#4

Tack så mycket för utförliga lärorika svar! 😃

Hyeonmu
2016-06-12 00:36
#5

Problem i buren, utan att nån i en grupp flyttar till hona och hem igen 
alltså, har jag nog bara haft med ensamhanar i gallerbur nära varandra
och honor.

De kissar ner hela gallret för att markera revir och slåss vansinnigt genom
gallret även om burarna står en decimeter isär. Undviker därför både
gallerburar, ensamhanar och vägrar att avla på såna killar (ensamhanarna 
här är oftast killar som bråkat med sin brodersgrupp/pappa som därmed 
fått flytta ut, så jag vet att de är bråkstakar redan).

Upp till toppen
Annons: