Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1058 ggr
ariama
6/11/16, 8:49 AM

Efterlyses: Frisk sund mus, från ...

Finns det någon som har en frisk sund mus, från en dokumenterat frisk, sund och långlivad stam minst 3 generationer bakåt?

Minst 3 led bakåt med minst 2 års livslängd, inga tumörer, inget Rossel, inget morrhårstugg eller barbering.  Och ingen av dem heller "vettskrämda", dvs hoppar ur handen vid hantering.

Finns det?

Är det någon som har en sådan mus, även om den inte är till salu?

Annons:
StillaSinnet
6/11/16, 10:00 AM
#1

Där alla i alla kullar blivit minst 2 år? Nej, det har jag INTE. 

Tror inte jag haft någon hona som kommit över 2 årsstrecket men varit snubblande nära hos några. 

Hanarna däremot har jag fått fram ganska många tvååringar. Här om dagen lämnade Havtorn in, 2 år 1 mån. Men brorsan Humle lever vidare.

summa: jag har ingen sådan linje men är också nyfiken på om de verkligen finns.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
6/11/16, 11:21 AM
#2

Nej, jag räknar inte in syskon, utan den som valts att avla vidare på. Alltså mor, mormor, mormorsmor, och far, farfar och farfarsfar.

Ja, hanar verkar bli äldre än honorna, även de som inte får kullar.

Så jag sänker ribbban, på fädernet 2 år eller mer, på mödernet 1 år 8 månader eller mer.

(jag har det definitivt inte själv, men genomsnittsålder på en mus är ju /har i alla fall varit/  2 år, och möss har kunnat bli både 2, 3 och 4 år, så det borde ju inte vara någon omöjlighet att få fram, eller?)

Hyeonmu
6/11/16, 6:05 PM
#3

Jag parar numera generellt sett inte hanar under två år om bröder fortfarande
finns att tillgå, och honorna brukar vara på gränsen till att de inte ska paras längre i
ålder så det ska väl hamna där i sinom tid. 

Parade honor brukar ju dock inte leva lika länge som syskonen sen tyvärr.  😕
Brukar ligga strax under två år här - oftast, hade en hona för ett antal år sedan som
rymde efter parningsålder t.o.m. och i slutändan skaffat sig 4 kullar (och en jävligt
rymningsäker bur + paranoid matte), hon levde längst i hela kullen. Över två år.
Tror den kullen ligger uppe som A-kullen här på mus.ifokus, honan var Vera, om nån
blir nyfiken.

Min senaste kull blir om jag räknat rätt 3dje generationen med garanterat*
långlivade föräldrar. Honorna är lite yngre än jag brukar vilja, för hanen var den
siste brodern, så de ligger där på precis 8 månader. MEN. De möter inte standarden
än. Har haft rossel på deras gammelmorfar, så inte en helfrisk linje tyvärr. Hoppas
att han lever ett tag till och får en annan tös till maka.

*(Garanterat som i "Linnéas koll på muslinjer är helt säker, då hon inte är hemskt deprimerad längre.)

Grodan
6/11/16, 11:53 PM
#4

På mina morakullor kommer jag till led 3 och där blir det trubbel då det var den tid  då många dog i Rossel. De starkaste är hanarna i linjerna. De har blivit över 2 år nästan alla. Men i dagsläget skriver jag inte under på att mina linjer är säkra. Nästan alla inköpta honor har fått tumörer.

En sak jag funderade över är vart man i världen kan hitta andra musuppfödare som för noga statistik över sina möss livslängd och dödsorsaker? Där man jobbar för att rensa ut tumörer och annat i sina linjer. Då jag importerade från Finland, Tyskland, Polen mm hittade jag väldigt få uppfödare som kunde ge mig sjukdomshistorik… Mina danska killar t ex… deras mor och far parades när de var några månader gamla och jag har ingen info bakåt alls… det verkar inte finnas…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
6/12/16, 8:11 AM
#5

#3. Det är underbart. 😘 Och BRA JOBBAT!!

#4. Grodan. Du har kämpat för mössens värde i hela ditt liv! (Känns det som, i alla fall så länge jag känt dig.) Det är ett dilemma det där, med "mössens värde", det är så spretigt, det med.

Jag skulle vilja lista deras värde såhär, i världen och Sverige:

1. Möss har mest värde som labbdjur, många miljarder möss i omsättning årligen.

2. Sedan har de värde som foderdjur.

3. Sedan har de värde som utställningsdjur.

4. Ett fåtal har värde som sällskapsdjur.

Även om punkt 3 och 4 ibland kan överlappa varandra, tror jag graderingen stämmer ganska bra.

Själv avlar jag i en kombination av 3 och 4 eftersom jag avlar på både färg och typ även om jag inte ställer ut.

Dvs utseendet är viktigt för mig, och jag har aveln i sig som hobby och håller inte möss som enbart sällskap.

ariama
6/12/16, 8:17 AM
#6

Vill förtydliga punkt 3.

Menar inte enbart utställning, utan allt som syftar till färg och utseende. Och jag menar det inte som dåligt!

En bättre praktiskt kunskapskälla går knappast att finna, vad gäller avelskunskaper och genetik-kunskap.  Det är verkligen inte att förakta eller se ner på, på något vis. Tvärtom.

Jag tror, att många som hobby-avlar (särskilt möss) även är lite "forskar-människor" med intresse, nyfikenhet och kunskapshunger.

Annons:
ariama
6/12/16, 8:25 AM
#7

MEN - mössens livsålder har definitivt minskat drastiskt. Och det är något som i stort sett aldrig prioriteras på ett målmedvetet vis.

(Undantag: Grodan och Elin/Vattnadal har ALLTID aktivt förespråkat en avel som syftar till hälsa och livslängd. När Artlink/Lottiz  började sin avel påpekade hon också vikten av hälsa och bra typ först, färg sen.  Men det räcker inte för mössens allmänhälsa i stort.)

Jag tror det började när de stora vackra engelska togs in i landet för några år sedan. De blev bara runt året (om ens det), och jag minns framför allt Grodans stora besvikelse.

Så BRA JOBBAT Grodan, när du fått upp åldern på dem!!!

ariama
6/12/16, 8:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

De första åren jag avlade, blev mössen sådär 2,5 år gamla. Även engelska! Som Karma, hon blev 2 år och 4 (eller 6) månader.

Karma var en relativt stor, mycket vacker hona, som dessutom födde två kullar! Hon var tyvärr en rasselmus och jag är allergisk mot såna. Så hon flyttade till axilur:
http://mus.ifokus.se/articles/4d714a38b9cb46222d05d692-min-finaste-karma

På bilden med dottern Uforia, ck/t.

Numera ligger medelåldern hos mig på 1,5 år. Och så tumörerna förstås som tar yngre möss också.

ariama
6/12/16, 8:43 AM
#9

Så har jag nu, på mitt 10:de avelsår satt mig i sinnet att försöka mig på en avel som syftar till friska, sunda djur med återupptagen lång livslängd.

Har börjat leta efter nya avelsdjur. Var finns "de bra mössen"?

Var FINNS de där mössen som är friska och sunda och lever länge, i en frisk och sund stam?

Svar: Inte vet jag… är det inte det ena, så är det det andra.

Därför startade jag den här tråden. Som tankeställare. Som diskussionsunderlag. Det är så mycket som är "fel" med mössen. Och de är värda så mycket MER.

Framför allt är de värda att uppgraderas som sällskapsdjur!

Men då behöver de "bli bättre" igen.

Både till beteende (tamhet och människo-tillit),

sundhet (morrhårstugg och sånt ska bort),

hälsa (tumörerna främst, verkar inte gå att komma ifrån nånstans längre!!)

och så ska de förstås inte dö för tidigt, för det ger deras "sällskaps-ägare" en sådan onödig sorg.

Alwyn
6/12/16, 2:51 PM
#10

#5 Vilken sorglig lista!

Jag tycker att det här är en viktig och intressant diskussion. Som helt ny i mushobbyn, står jag fortfarande i porten med nyuppslagna dörrar och kikar förvirrat ut i det okända men lockande. Var finns de rätta mössen för just MIG?

Mitt första tammus-möte lärde mig mycket om vikten av temperament och hur oerhört mycket det kan skifta. Som tidigare uppfödare av lite större djur (katt) samt stort intresse för  både djurvälfärd och genetik, har jag konstaterat att hälsa kommer på delad förstaplats ihop med temperament på min egen lista över vad som är viktigast. Jag har aldrig varit någon utställningsfantast. Vackert yttre skulle hos mig aldrig gå före hälsa eller temperament. Tråkigt tycker jag, om det inte finns så många möss kvar nu som är friska och trevliga.

Grodan
6/12/16, 7:32 PM
#11

#5 Ja, men jag ser det som att vi alla här på sajten gör det: jobbar för att höja musens värde. Faktiskt. Och jag tycker att vi gjort oerhörd nytta. Du har gjort massor med fantastiska saker för mössen, deras värde men även för musaveln med dina Artiklar och din sida.

#7 Stämmer bra. Jag skrev här och var upprörd över de Engelska mössens korta livslängd och med hjälp av kloka ord från dig och andra förstod jag att jobba på det. Att inte ge upp. Att räkna med att importer och inköpta djur inte är förskonade från sjukdomar. Att försöka avla bort det, välja att avla på de djur som levde längst och hade hälsan… Det har gått sådär…

Ju fler vi är som jobbar för detta desto bättre.

Jag önskar vi kunde ha en musdatabas där vi kunde lägga in alla möss, ha foton, anteckningar och även se avkommor snabbt o lätt till varje mus. Kunna leta avelsdjur, jobba tillsammans, upptäcka genetiska defekter, byta djur med varandra osv osv… Jag känner ett trängande behov av en stambok som fungerar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
6/12/16, 9:15 PM
#12

SE-Morakullan´s Jackmus + Jacksonmus

Födda: 2015-07-14

Kullstorlek: 7st,

3 syskon dog bara ett par månader gamla (orsak okänd)

  • Far: SE-Morakullan´s Brunomus, blev 2år 3mån, ålder

  • Mor: SE-Morakullan´s Edaewiel, lever, 1 år 7m 16d (men skruttig)

  • Farfar: SE- Morakullan´s Järnmus, blev 2 år +

  • Farmor: SE-Morakullan´s Primavera, 2 år (ej tumör!!!)

  • Morfar: SE-Morakullan´s Astronaumus, blev ca 1 år, dog bara

  • Mormor: SE-Morakullan´s Åbjörnis, blev 1 år + (minns ej ålder o dödsorsak exakt, förmodligen rossel)

  • Farfarsfar: SE-Morakullan´s Qamus, 2år 3m

  • Farfarsmor: SE-Morakullan´s Qendorita, Rossel ca 1 år

  • Morfarsfar: SE-Morakullan´s Dressing-gownmus, blev ca 2 år

  • Morfarsmor: Miss Wednesday, ca 9 mån, dog bara (importlinje)

  • Mormorsfar: SE-Morakullan´s Nationalismus, 2 år 3m + (undan: Tulip)

  • Mormorsmor: SE-Morakullan´s Dressan, 1½ år ca

.

Tror att mina Jack-killar är de med bäst stamtavla, men den är inte så himla rolig den heller tyvärr… 😕


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
6/12/16, 9:31 PM
#13

Underbar dokumentation! Tack för att du delar med dig.

En musdatabas. Öppen för alla, om den ska funka!! Och alla ska kunna läsa och forska och välja. Och vi måste vara både modiga och snälla mot varandra!

Det är inte alltid roligt att lägga upp "sina tillkortakommanden" om man nu ska kalla det så. Ska det lyckas behöver vi klara av att vara prestigelösa, och undvika att döma, och framför allt undvika skitsnack.

Annons:
ariama
6/12/16, 9:32 PM
#14

Hur kan man skapa en musdatabas?

Grodan
6/12/16, 9:34 PM
#15

Man ska ha någonstans att ha databasen+ hemsida (webhotell) - jag kan ev ha den på mitt webhotell utan extra kostnad (dvs jag betalar redan för databaser och plats som jag inte använder, ev kan jag plocka ner något gammalt, min hemsida håller på att… föråldras…) - och så letar man reda på ett bra  program. Det som Terato använder för att bygga upp Ratalog funkar bra tror jag, men jag har inte satt mig i hur det fungerar.  http://ratalog.se/pp/pp_search.php

Nu är jag inte heller säker på hur mkt Terato själv har lagt till i Ratalog.

Här kan du kolla på en av mina råttor, tyvärr har jag inte lagt upp foto på henne: http://ratalog.se/pp/info.php?id=Arinella%27s%20Fruktplockare&db=pedigree&gens=4


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
6/12/16, 9:43 PM
#16

Terato … suck… det var tusen år sedan. Hoppas Elin lyckas få med henne på söndag.

Jag tror du är den som skulle klara att göra en sådan här sak bra! Du är rätt person för uppdraget (se bara på Mus.iFokus!!!). Men skulle du orka? Det måste ju vara jättemycket jobb!

Själv kan jag tyvärr inte alls. Är ingen datanörd, mitt nörderi är sparat åt möss, flugor och silverfiskar (och en hel del annat).

ariama
6/12/16, 9:45 PM
#17

Grodan! Man får inte döpa ens en råtta till Gummistövel!! 😃😃😂

Grodan
6/12/16, 9:48 PM
#18

#16 jag har pratat m en annan person lite löst om detta men vi har inte kommit så långt… jag skulle inte orka tror jag

#17 jo, det var skokullen ju


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
6/12/16, 9:54 PM
#19

Vilken bra idé med databas för möss! Något jag skulle kunna tänka mig att fixa och sköta om det inte hade kostat med webbhotell och sådant (fattiglapp nu ju)

Grodan
6/12/16, 11:44 PM
#20

Mmm… Det är mycket jobb och det är inte gratis - behöver inte vara dyrt heller…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
6/12/16, 11:55 PM
#21

Men vi kan ju använda det som är lätt också. Vi kan använda mus-ifokus. Vi är flera som redan har trådar om alla våra möss. Bara att vi lägger upp lite mer info där. Allt sparas ju här. Nät-verket är igång, det funkar och det är gratis.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
6/13/16, 8:45 AM
#22

En databas kostar. Problemet är att den kostar varje år, dvs ett återkommande problem.

Ändå tycker jag det är den bästa idén nånsin. OCH den ska vara öppen för alla, OCH den ska vara gratis. Annars är det många som inte kommer att vara med.

OCH den ska vara lätt att använda.

OCH den ska vara lätt att söka i.

Om det åtminstone går att få igång, och prova…

Alwyn
6/13/16, 8:55 AM
#23

Ja drömmen är ju att den skulle vara utformad ungefär som Paw Peds (för katter)! Vill ha!

ariama
6/13/16, 9:48 AM
#24

Paw Peds? Ska kolla närmare när jag får tid.

Tsunamis
6/13/16, 11:47 AM
#25

Ratalog är gjord på en gratis programvara. Man får även ändra i koden och översätta om man ville, jag har kollat. 

Så det gäller bara att hitta tid till att sätta upp en testsida med databas. Helst inte en blank databas så i dagsläget är det beroende på vad vi skulle få att tillgå för information.

MvH  Tsunamis

[Jennah]
6/18/16, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Kaffe var frisk och sund, och blev 25 månader. Hon dog idag :(

ariama
6/18/16, 5:19 PM
#27

#26. Frisk, sund, och dessutom söt som socker! 😘

Beklagar sorgen.

Annons:
[Jennah]
6/18/16, 5:22 PM
#28

Tack snälla <3

Grodan
6/18/16, 6:07 PM
#29

#26 Så fin. Vad är det för stam/linje? Gick hon i avel? Har hon bröder?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Jennah]
6/18/16, 6:27 PM
#30

Tack Grodan <3 nä hon var bara min bästis ;) köptes faktiskt från en mindre seriös uppfödare (innan jag lärde mig mer om det där) som hade lagt ut en annons på blocket. Så hon saknar stamtavla och jag vet inte så mkt om hennes familj. Men det var en stor kull.

Grodan
6/18/16, 7:09 PM
#31

#30 Det kanske är intressant att forska vidare på litegrann.

En stor kull är mycket bra. Eller vad menar du med stor? Jag tänker 12-17 st. Mer ungar än juver… 😉Honor som fixar det är mkt bra honor, samt talar för god skötsel.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Jennah]
6/18/16, 7:35 PM
#32

Jaså? Vad intressant, det visste jag inte :) oj jag minns inte, kommer mest ihåg att jag tänkte att det var många ^^ kan ju alltid försöka kontakta uppfödaren (har kvar alla gamla mail) o spåna lite i det (:

Grodan
6/18/16, 9:41 PM
#33

#32 Jaaaaaaaaa, gör det. Det kanske finns en bra linje där som vore intressant att få ta del av.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
6/19/16, 2:36 AM
#34

Tror att de möss som överlever att få kull efter kull,
och deras ungar efter dem som klarar detsamma,
hos grossisterna (vilket en tecknad mus som kommer
från oseriös uppfödare med stor chans har ursprung i)
avlar väldigt tålig avkomma. Det blir ju en naturlig 
selektion. Mina möss idag lever inte lika länge som
den linje jag snubblade över (ska sägas att 90% av de
djuraffärsmöss jag köpt fr.o.m. min första mus 1996
inte blivit över året!) genom en hona som kom hem dräktig
2005. Min mamma klagar fortfarande på att våra möss
inte lever så länge numera, ingen blir fyra år. Hur otroligt
det faktiskt var att vi hade de som blev 4 år kan hon inte
ta till sig, för i övrigt var de ju dålig typ, lättstressade och inte 
alls lika trevliga som de jag fött upp och köpt efteråt från 
uppfödare.

Annons:
ariama
6/19/16, 8:20 AM
#35

Ja, kan man hitta friska, sunda långlivade möss någonstans idag, så vore det en dröm att få in i avel.

Men då gäller det att ha koll på tumörerna, och para med tumörfria linjer!! Mössens tumörer är ett virus - nedärvs från mor/far till ungar -  och struntar fullständigt i att mössen egentligen borde bli gamla .

Alana82
6/19/16, 2:13 PM
#36

Jag har en tumörfri donna som nu är 2 år och 1 månad, Vattnadalare så klart 😉har inte samma styrka i bakbenen längre men pigg och aktiv, får extra solrosfrön för att hålla hullet och är en underbar barnmorska och extramamma till många muslingar som fötts här. däremot har hon en okänd far men jag hoppas mycket på hennes barnbarn

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
6/21/16, 8:33 AM
#37

#36. Underbart!! Låter lovande.  Sverige behöver verkligen möss som klarar att bli gamla, utan att dö på vägen.  😃

Grodan
8/10/17, 4:07 PM
#38

Ett år senare, men kan vara värt att kolla om det finns några friska sunda möss därute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: