Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 570 ggr
Grodan
2016-06-12 00:55

Vilka har hanar att låna ut?

Nyfiken på era hanar. Vilka har hanar att låna ut?

Har du kanske några hanar och någon av dem är villig eller speciell på något sätt?

Varför inte låna ut i avel?

Avelshanedatabas? Mja, men i a f ett litet försök till att hitta några söta pojkar därute… De behöver inte ha stamtavla, men det är alltid bra om man vet något om dem några led bakåt… Det vi alltid är nyfikna på är ju hur många kullsyskon som finns och i vilka färger/varianter,  vad mor och far är/var för färg/variant, hur gamla föräldrarna är/blev, om föräldrarna är döda vad de dog av och massa annat…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2016-06-12 07:31
#1

Något jag har funderat på på sistone, är om det ändå inte skulle skada med lite "mastodont-avel" på möss. Sådär som de varnar för när det gäller avel på hundar t.ex.

Dvs att man (i alla fall under en period) använder färre hanar i musaveln, men däremot hanar med bättre koll på, och "bättre gener".

Jag funderar mycket över det där med mössens hälsa, att det finns så mycket sjukdomar, beteenderubbningar, tumörer, och att mössen inte längre blir gamla.

När jag försöker köpa in möss med dokumenterad långlivad hälsa, så tar det stopp … ska det behöva vara så? Och mina egna har drastiskt sjunkit i livslängd på senare tid, tyvärr.

Att man har någon sorts premiering på mushanarna, som man har på hästar/hingstar.  Och då kan man inte enbart gå på utseendet.

Hästar måste även de följa en rasstandard utseendemässigt, men deras utseende baseras på att de ska vara hållbara och inte få skador av normal (och även hård) användning. Hästar är ju bruksdjur. Att t.ex. ha rätt benställning är jätteviktigt för att benen ska hålla. Hur hästen ska se ut, baseras på vad den används till.

Men jag antar att jag kan få fundera så jag storknar. Vi musuppfödare är för splittrade i vår önskemål. Och framför allt är vi för få.

Grodan
2016-06-12 19:48
#2

#1 Hur går premiering till eg? Det har jag aldrig begripit.

Men visst, jag är med i hur du tänker. 

Dock är jag lite rädd om mina linjer och kanske lite snål… för att jag bara har ett 50-tal möss och är så rädd att förlora alla igen i rossel… De är värda lite för mycket för mig. Och nu har jag ju för första gången på många herrans år beslutat mig för endast en inriktning. Vilket betyder att jag inte har någon större genbank här…

Men jag jobbar nu för att försöka samarbeta med flera som vill samma sak. Ska bara släppa oron för att parning inte slutar i snabb död….

Jag vill ju ev låna hanar och kan då tänka mig att låna ut tillbaka. Alt för att slippa ta tillbaka en hane, sälja/byta äldre. En hane som är över 1½ år måste trots allt vara värd mer i avel än en hane som är 2-3 månader.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2016-06-12 21:25
#3

Jag är för lat. Eller har för lite ork kanske är mer sanningsenligt att säga. Ska jag låna ut hanar, tar det en dag i anspråk, för planering, engagemang, överlåtande, osv. Och nä, vill inte låna ut mina avelshanar. Och liksom Grodan inte heller ta emot honor för parning.

Dock vill jag aldrig säga aldrig. Får jag friskare djur, så kanske det?

Jag är också himla rädd om de djur jag har, och utmanar inte gärna ödet alltför mycket. Även om jag upplever mina möss som tåliga, har jag hört för många sorgliga berättelser.

Och absolut! En äldre hane är värdefullare än en yngre. Uppfödaren har ju dessutom stått för mat och skötsel i 1,5 år. En 2-års-hane törs jag däremot inte köpa hur som helst. Han kanske dör av flytt och stress och ålder och ny bakterieflora innan han hunnit göra ungar. Men en äldre frisk hane från bra stam, kan vara guld värd.

Om jag däremot söker en hanlig sällskapsmus vill jag ju ha honom ung.

Upp till toppen
Annons: