Annons:
Etiketterom-sajteninfo
Läst 2079 ggr
Grodan
6/13/16, 12:08 AM

Stambok

Vad vill vi ha i en stambok.

Där lägger vi in våra möss.

Man skall skriva så mycket som man kan, och gärna lite till, om sina möss. Allt man vet, precis allt.

  • Namn

  • Kön

  • Födelsedatum

  • Hur stor kullen var som musen föddes i, hur många som levde vid 4 veckor och om dessa kullades eller dog. (om några kullades pga svansknyck eller annat är bra om man kan anteckna)

  • Färg, teckning, hårlag och typ

  • Hur temperamentet var mellan 2 och 4 veckor. (popcorn? halvpopcorn? ej popcorn)

  • All data om föräldrar: namn, födelsedatum, färg/tecken/hårlag/typ

  • Flera leds-stamtavla med alla info som kan tänkas finnas om stammen, om det finns

  • Kullsyskon: namn, färg/tecken/hårlag/typ

  • Speciella kännetecken (utseende)

  • Temperament och egenskaper (karaktär)

  • Utställningsresultat och meriter

  • Bilder

  • Avkommor

  • Sedan när musen dör: dödsdatum och orsak

  • inavelsgrad

  • Sjukdomar/tillfrisknande. behandlingar

  • dödsdatum. ålder och orsak.

+ allt annat av intresse du kan komma på, begränsa dig inte, skriv allt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
MissanTissan
6/13/16, 8:28 AM
#1

Åh vad kul! Kan vi inte ha en tråd för alla Sveriges möss, eller eventuellt att alla har varsin (Med sina i) ?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

ariama
6/13/16, 8:31 AM
#2

Idén är bra. Men jag tror det blir för rörigt. För mycket text och för jobbigt att leta. Och för jobbigt att skriva in. Och mastodont-trådar.

Och så ska inavelsgrad vara med! 😉

Finns inte redan nån stambok som nån "utländskt" musklubb använder? Jag skrev in en mus på skoj, för att prova. Glömde bort allt, och fick en dag ett mail att nu var Cybelles sista chans att bli parad, hon var nio månader.

Ska försöka leta upp det igen, vet inte var eller hur jag ramlade på det. Fast, jag tror den var personlig? Minns inte, om andra kunde se ens möss.

ariama
6/13/16, 8:34 AM
#3

#1. Jo, "alla Sveries möss", det är liksom tanken. Och den ska vara tillgänglig för  Svergies alla musintresserade människor.

Hästar har stamböcker, rasböcker. för varje år. Men hästar får inte två kullar per år med 12 fölungar i varje kull…

ariama
6/13/16, 8:38 AM
#4

Skulle inte i.Fokus kunna skapa någon form av dokument/program (vet inte hur sånt funkar) att använda? Det finns ju många djurgrupper här. Intresset kanske skulle bli skyhögt?

ariama
6/13/16, 9:20 AM
#5

- Sjukdomar/tillfrisknande. behandlingar

- dödsdatum. ålder och orsak.

Mycket viktigt att få med, kanske viktigast.

---------------------------

Jag tänker (nu spånar vi!!) att vissa FÅ punkter ska vara både obligatoriska och sökbara. Snabbt och enkelt att använda.

Sedan ska det finnas utrymme att skriva ALLT annat som man vill, som man ska kunna klicka fram manuellt.

Vad är "målbilden"?, vad är det vi vill kunna söka/få fram uppgifter om, i första hand?

Vad är det folk avlar mot för mål?

Färg är viktigt för människor. ( uppgift om färg-gener helst om man vet, t.ex kan en mus vara "chocolate-färgad" men genetiskt svart, med blekgen. Vilket inte hjälper en uppfödare som avlar chocolate, men hjälper en uppfödare som vill avla fox)

Hårlag och Typ.

Temperament.

Tamhet/Rädsla. Det här är faktiskt viktig kunskap! Och det är skilt från temperament. Det har inget att göra med hur snäll musen är, mot människor eller andra möss.

Sjukdomar. Behandling och uppföljning.

Dödsdatum, orsak och ålder.

Inavelsgrad.  Det här är något vi ska vara öppna med!!! Också att vi statistiskt kan följa eventuell påverkan, både bra och dålig.

Vi vet alla att det kan gå bra, eller det kan gå dåligt. Teoretiskt vet vi hur det funkar. Men hur funkar det just för VÅRA möss? I praktiken?

"Vi ser vad vi ser" hos våra egna möss, och vi drar våra slutsatser.  Rent vetenskapligt är det statistiska underlaget för litet för att vi ska kunna veta vad vi vet (rent konkret med våra egna möss). Kanske också vår kunskap om att utläsa resultat (i alla fall saknar jag den kunskapen).

Popcorn eller inte. Eller popcornstendenser. Jag tycker själv att det ger stor kunskap om musens beteende som vuxen.

Popcornbeteendet är ett vildmusbeteende som ännu inte domesticerats bort. Det säger en hel del.

Ja, och så födelsedatum förstås, och antal ungar i kullarna.

ENKELT måste vara ledordet!!! Annars får vi inte med folk.

Rutor att fylla i. När det gäller graderingsfrågor, kanske man kan ha … åh, hur säger jag … en "spak att dra i, mellan 0 och 10". Fattar nån vad jag ser framför mig?

Och sedan "Tillägg". Det kan också vara i särskilda olika "avdelningar efter ämne" som man klickar in sig på, och får skriva fritt.

*Nu har amaira drömt*

ariama
6/13/16, 9:39 AM
#6

Vissa frågor är svårare att dokumentera än andra. Särskilt när det gäller beteende och temperament.

Det kan vara så stor skillnad på tidpunkten man väljer för dokumentationen. Musen förändras med ålder, med status, med omgivning . vilka kompisar? vilken sorts bur?  En mus kan vara rädd i en sorts bur och tam i en annan.

Mina sällskapliga och tama möss kan helt plötsligt välja att inte alls vilja komma, eller  ibland inte ens hälsa. Jag har noterat det hos några honor när de blivit dräktiga. De har blivit förvånansvärt försiktiga!

Unga möss kan vara väldigt springiga, medan de i mera mogen ålder lugnat ner sig betydligt. Men det är olika, vissa möss behåller sin springighet så länge de orkar. Därför bör varje beteende- och temperamentsfråga även innehålla ålder vid tillfället. Samt kanske också eventuell status (dräktig, går med hane, har ungar,  antal burkompisar, osv).

Det här är ett dilemma. Det ska vara ENKELT,  men möjlighet - och information om vad som är betydelsefullt - till mer komplexa strukturer, behöver finnas med på nåt vis, helst enkelt som sagt.

Även när det gäller FÄRG så är det bra om det finnas en skala på nåt vis. Blek eller mörk variant av färgen? Hur förhåller den sig till standarden? (det här är verkligen överkurs, och det ska ju vara ENKELT). Färgförändringar (som t.ex. siameser kan få, annorlunda färgade fläckar).  Sotning?  Det här är sånt som kan fyllas i på "tillägg", för de som kan och vill.

Ska en databas fungera, så måste den vara funktionell både för nybörjare och gamla rävar.

Ett forum i anslutning till, vore bra, där allehanda frågor kan tas upp. DET forumet kan vara en avdelning på Mus.iFokus.

Annons:
ariama
6/13/16, 9:40 AM
#7

Om något sånt här ens skulle vara möjligt att göra, skulle jag vara beredd att betala en summa.

Problemet är, att jag inte kan garantera att jag kan fortsätta betala i framtiden, och det är ju en årlig utgift.

Grodan
6/13/16, 7:32 PM
#8

Fick plötsligt värmeslag… så jag sitter bara här o fattar ingenting…

Det var en idée bara. Meen jag har korrespondens med Terato… (något hon skrev igår fick mig dock att känna att grejen att skapa en stambok så som vi alla vill ha var lite för övermäktigt mig så jag svalnade lite… men idag har hon skrivit något annat och jag försöker tänka med min svullna varma hjärna)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
6/13/16, 7:49 PM
#9

#1 hm… jag tänkte inte riktigt… kanske en kull per tråd… eller om en ägare vill ha alla sina möss i en tråd…

näe, detta var en dum ide´´e

#4 vad tänkte du på där?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
6/13/16, 8:05 PM
#10

Tar bort kategorin Stambok och så är detta bara en svammeltråd om vad vi vill ha i vår framtida Stambok… önskedrömmar eller ej?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
6/13/16, 8:32 PM
#11

Vad tror ni om detta? http://www.kintraks.com

Alwyn
6/13/16, 8:52 PM
ariama
6/14/16, 11:25 AM
#13

Onekligen intressanta. Ska kolla närmare när ork och lust sammanfaller med tiden.

mouserydatabas är jag redan medlem, fast använder inte.

Bara på skoj satte jag in en mus förra vintern, men skrev inget om henne. Och glömde. Det var därifrån som jag sen helt överraskande fick ett mail att hon fyllde 9 månader och var sista chansen till parning. Kul.

Annons:
ariama
6/14/16, 11:31 AM
#14

Kan man se andras möss? På något vis tror jag att man måste kunna det, för att det ska vara effektivt. Vi har ju så små uppfödningar att vi hela tiden måste köpa in och/eller byta möss med varandra.

jag läste nånstans, att ska man kunna avla en egen stam som inte blir (alltför) inavlad, behöver man en bas på minst 200 avels-möss.  Nej tack, det klarar jag inte, inte med bevarad bra livs-status för mössen. Avskyr när de packas ner i små lådor i "praktiska" hyllsystem. Man kan se byggtips på olika utländska forum.

Jag tror att vi svenskar är mer för solidaritet än i andra länder. vi är ju uppväxta i ett sånt samhälle, och det smittar av sig på djuren.

Gäller tyvärr inte industridjuren, men dem ser vi ju inte. Tittar inte efter. vill inte veta. Vi pysslar om våra hundar och katter istället, kanske mer och längre än vad som ens gynnar dem …

Alwyn
6/14/16, 12:38 PM
#15

#13 Ja den där mousery verkar onekligen intressant, jag tolkar beskrivningen som att det går att kolla på andras möss med samt lätt räkna ut inavelsgrad men jag har ju inga möss att lägga in så jag  kunde inte testa.

#14 Det här med avelsbas för att undvika inavelsdepression, när jag läste genetik sa de runt 200 individer japp, men om man byter mellan uppfödare och lånar lite behöver man ju inte äga alla individer själv. Detta med 200 individer gäller ju isolerade populationer. Om alla uppfödare i landet bytte lite med varandra och lånade då och då skulle hela landets tammöss räknas som en enda stor population och genetisk variation skulle inte vara ett problem för någon. Antagligen skulle olika mikrofloror inte heller bli något problem, först skulle det bli en chock där många möss dog eftersom de idag är känsliga…men de som överlevde skulle antagligen ge upphov till en ny ”ERA” med tåligare möss. Typen på mössen skulle spreta mer och det skulle bli svårare att få dem att se ut på ett visst sätt eller ha visst temperament men om alla var öppna och ärliga samt tog sitt ansvar skulle det kunna bli ett spännande avelsarbete. Ur en kull mellan två möss av den önskade typen blir det kanske bara en eller två som duger att avla vidare på om uppfödaren har tur. Det skulle dessutom bli ett jobbigt sätt att avla på då det kräver mycket transporter.

Tsunamis
6/14/16, 1:03 PM
#16

Nackdelen med mousery är att man kan inte bygga stammen utan att ha 'gjort' varje parning i systemet vilket tar otroligt mycket tid. Har man 5 möss så visst men har man 55 möss med aningen olika stam så kan ni tänka er hur många parningar bara 3 generationer tar att göra om du lägger in varje förälder för hand och lägger in all deras avkomma om man vill vara noga eller bara lägga in den avkomman du använde vidare i aveln.

Om de inte ändrat på detta (mot förmodan).

MvH  Tsunamis

zickan
6/14/16, 11:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#17

Ja ta till vara på Terato om hon börjar stötta lite i sånt. Terato och jag började på ratalog. Men sedan tog hon över allt byggande helt och jag fortsatte bara samla stamtavlor att lägga in. 
Otroligt duktig är Terato och varför inte en likt ratalog till möss?. Musalog? *fniss*  Nu mins jag inte alls hur svemus system såg ut. Men för mig att jag ledsnade lite när det inte gick att lägga in släkt bakåt om det inte redan låg inlagt. Eller om det var svårt/krångligt.

På ratalog kan man kolla om djuret ligger inne redan i en flik. Om inte kan man lägga in en hel stamtavla med flera led. Går smidigt och fort. Test parning mm. 
Sedan kan alla medlemmar gå in och ändra på sina ägda djur under all framtid. Oavsett om djuret avlidit. Så sett kan man lägga in bättre bild, temperament. 
Ende som inte helt funkar på ratalog är dödsdatum just nu. Men det kommer nog. Går lägga in i text under bild/kort infon. Och vill man ändra nått på ett djur man inte äger, bara fött upp eller det är nått. Så är det bara kontakta admin brukar det gå att lösas. 
http://ratalog.se/pp/pp_search.php

Finns kanske lite tips att plocka från ratalog?  Tog tre prtsc som endast medlemmar på ratalog kan se. Sista bilden är på vad alla ser som söker på ratalog. Så ser det ut på varje djurs sida. Finns som sagt även så man kan skriva längre text under bild/kort informationen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ariama
6/15/16, 8:23 AM
#18

#13 och 14. Intressant!

#15. "…skulle hela landets tammöss räknas som en enda stor population och genetisk variation skulle inte vara ett problem för någon"

Nej, den genetiska variationen skulle inte vara problemet längre.  Men det skulle tyvärr vara omöjligt att avla fram varianter som vi gör.

Vitsen med att avla möss är för flertalet människor, att det går att få fram olika varianter vad gäller både färg, typ och hårlag.  Och att det går att lära sig genetikens vägar på vägen. Det är stora utmaningar och det är dessa utmaningar som är sporren för många, bland annat mig.

#15. "det skulle bli svårare att få dem att se ut på ett visst sätt eller ha visst temperament"

Det är så svårt redan nu. Det går inte att "förstöra" det avelsarbete som finns och tro att det går att bygga upp igen. Avel på möss är ingen lätt historia, det är skitsvårt!

Så tyvärr. Förutom att knappast någon skulle vilja gå med på ditt förslag, som skulle skapa en "uniform" mus, så är man ju sedan ändå tillbaka på ruta ett när man ska börja dela upp dem i varianter igen.

Det vore som att i ett antal generationer blanda schäfer, labrador, tax, siberian husky, amstaff, pudel och några till, för att få en riktigt bred genetisk variation på "hundar", och sedan börja försöka renavla raserna igen. 😃

Men alla tankar är bra!! Och allt spånande är intressant och viktigt!! Och jag har tänkt tanken själv.

Alwyn
6/15/16, 8:39 AM
#19

#18 ja självklart, det var inte menat som ett förslag ens utan jag spånade vidare från det du resonerade kring i #14 om att behöva ha många individer. Sedan funderade jag högt om vad konsekvenserna skulle bli ;)

ariama
6/15/16, 8:44 AM
#20

Det var jag själv som tog upp diskussionen om inavelsdepression. Ändå är den genetiska variationen inte det stora problemet med möss. Även om man givetvis inte får avla på "fel möss". Det är snarare det som är problemet.

Som exempel: Honey Candy blev 25 månader, frisk och glad, lite "vinglig" på slutet, en kull med 12 ungar som hon tog väl hand om, och en inavelsgrad på 15.2%.

Och t.ex. tumörerna har inget med inavelsgrad att göra, det är ju ett virus som slår oavsett.

0 % inavelsgrad hos mig, har ändå gett tumörer.

Snarare gäller det att finna den mus som har en gen som skyddar mot juvertumör, och använda den mer i aveln (och ja, i inavel). Om det nu finns någon sådan mus som kan stå emot viruset.

Inavel på möss är en fråga som jag inte känner mig säker i, i praktiken. I detaljerna alltså, i det stora hela har jag min åsikt.

Jag är absolut inte emot det, för det funkar bevisligen. Eller, det är även så att det inte funnes någon musavel alls, om man inte kunde använda sig av inavel i olika grad, och i olika system t.ex. med in- och utavel. T.ex. i en generationsväxling mellan 12.5% och 0%, osv. Där 0:an faktiskt kan vara det som förstör alltsammans…

Annons:
Grodan
6/17/16, 7:49 PM
#21

Ratalog har allt, så om musvärlden får en motsvarande Musalog så har vi väl allt.

Det enda jag kan sakna är att livslängd och dödsorsak inte står i stamtavlan. Jag vill kunna bara titta på en stamtavla och få mig en snabb överblick. Jag har alltid skrivit stamtavlor på möss själv så - med livslängd och dödsorsak. Även märkt ut morrhårstugg och svansknyck hos syskon.

Undrar vart jag har mina riktigt gamla stamtavlor. Ni vet, från den tiden då dator inte alls fanns…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
6/17/16, 11:13 PM
#22

#21 Det är fler som vill. Och jag tror det är på gång. Hoppas iaf Terato lyckas pilla till den biten också. Ende gånger det dyker upp dödsålder är när hon eller jag synkat våra egna program med ratalog. Då har det blivit med och fastlåst om nån av oss redan lagt in på vår del. Jag har ett datum som är fel jag inte ens kan ändra. 
Säger den honan avled ett år innan hennes dotter föddes haha. 

Mina gamla stamtavlor ligger nere i förrådet. Vet inte om jag skulle kunna tyda allt. Min handstil är totalt hemsk och med allt mitt virr så får man nog gissa vad det står på en del.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
6/17/16, 11:23 PM
#23

#22 Jag var oerhört noggrann förut och älskade att skriva. Idag är det kaos o skriva för hand är en plåga..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
6/17/16, 11:51 PM
#24

#23 Alltid varit en plåga för mig även om jag gillar skriva. Men får fort ont i handen och skäms rätt mycket över min handstil. 
Skriver ofta fel. Dels klantighet, dels gotländskan. Mycket tippex har gått åt här hemma.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
6/18/16, 10:16 AM
#25

#24 hihi… jag veeeeeeet… men ingen dömer dig för det ❤️

.

Det är på gång gott folk. Det är på gång.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alana82
6/18/16, 8:20 PM
#26

Gotländska som är så fint zickan, stavning är int hela världen 😉

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
6/19/16, 8:09 AM
#27

Gotländska är en underbar dialekt, instämmer med föregående talare/skrivare.

Annons:
Grodan
2/20/18, 5:05 PM
#28

Jag har googlat en del på program, men känner att jag har lite svårt med engelskan. Att till fullo förstå om programmet jag finner är det jag letar efter. 

Jag letar inte bara efter ett program att ladda ner och använda själv, utan ett program som kan läggas online och bli en stambok för råttor, möss, illrar eller dyligt. För en förening eller bara för uppfödare och glada djurägare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2/20/18, 6:54 PM
#29

Ok. NU har jag hittat programmet. Det kostar några tusen. Hur får jag dem?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2/20/18, 8:03 PM
#30

#29 säljer din mus ;)

Grodan
2/20/18, 9:00 PM
#31

ha! tooo lääääääääääääijt, sålde ju den för måååånga år sedan


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2/20/18, 9:59 PM
#32

Haha to bääääd

Grodan
2/21/18, 7:29 PM
#33

Som sagt jag har hittat programmet. Går att köpa för klubb. Men jag vet inte hur klubbversionen fungerar. Kan prova det gratis, men kommer då inte åt alla funktioner. Sedan går det att betala och de omprogrammerar precis som man vill. 

Dumt jag vet. Smådjursklubbar har sällan pengar, och jag har inte heller så jag kan starta en i eget regi, men det blir i a f aldrig problem med när programmeraren tröttnat i dessa fall. Inte förrän det företag som tillverkar programmet lägger ner… (vilket de inte lär göra inom kort…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/22/18, 5:30 AM
#34

Kan man ha genkoder med också, i programmet du funnit? Som i danska stamboken, tycker det är sååå himla bra!

Annons:
ariama
2/22/18, 5:32 AM
#35

… och vad är "några tusen"? Du är väldigt luddig i vad du berättar, jag får ju inte veeeta någonting. 😉 Mer än att du gillar det (vilket ifs säger en hel del).

Alwyn
2/22/18, 8:16 AM
#36

Jag vill veta vilket prigram det är du menar!

Grodan
2/22/18, 12:58 PM
#37

#34 man kan få allt och man får betala för det också

#35 Vet inte, jag har inte översatt priset till SKR och ska man skräddarsy tillkommer en massa…

Jag har inte provat det än, så jag kan ha fel. Jag stressläser engelska och har inte full förståelse för all text tyvärr.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
7/9/18, 3:27 AM
#38

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
8/25/18, 4:11 PM
#39

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
8/26/18, 8:17 AM
#40

#38 Förbannat synd att jag inte orkar läsa och sätta mig in i sådant här längre. Jag är så nyfiken. Grodan vad kunde du komma fram till om dem?

Grodan
8/30/18, 10:07 PM
#41

#40 Jadu, zooeasy tyckte jag var sjukt knasig och svår… och jättetråki. Chromosoft har jag inte hört något från, men jag kan ev ha missat att klicka på "Send" när jag bad om trial… (och just nu har jag på tok för mkt annat att jag ens ska orka sätta mig in i ett nytt system)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
3/9/20, 2:02 PM
#42

Jag fick aldrig något login till chromosoft för att prova det, men tror att om Terato inte kan göra musalog så kan detta vara ett alternativ https://www.chromosoft.com/


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
3/9/20, 5:08 PM
#43

Det finns flera, men känner att jag inte har någon koll på hur dessa fungerar.

http://www.breedmate.com/´

http://www.pedigreepoint.com/

https://www.inpedigree.com/


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
6/10/21, 8:50 PM
#44

Puttar upp denna diskussion, då det kan vara aktuellt att försöka hitta ett nytt system till SVEMUS.
Här pratar vi inte fantasisummor som många många tusenlappar eftersom SVEMUS är en liten ideell förening med liten kassa.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zombivarg75
6/15/21, 9:22 PM
#45

Jag är inte så bra på detta så jag undrar vad det finns för alternativ, om vi måste hitta något nytt?

Grodan
9/15/21, 11:05 AM
#46

🤍

Det fanns en till variant av stambok online, där man typ kunde hyra deras tjänster. Färdigt program osv. Men när jag sist kollade på den så hade de stop på nya kunder. Ska söka i min inkorg för att hitta den igen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Denna kommentar har tagits bort.
Grodan
11/4/21, 6:56 PM
#48

#46 Här är den https://pedigreedatabaseonline.com/
Tyvärr lite dyr. Och inte så snygg.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

  • Redigerat 11/4/21, 7:16 PM av Grodan
Annons:
Upp till toppen
Annons: