Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 362 ggr
Emy_J
2016-06-20 20:50

Mushane som bits

Hej! Jag köpte en mushane för cirka två veckor sen av en privatperson som hade köpt två honor där den ena tyvärr redan var dräktig. Har inga som helst planer på att avla på honom så det är inget som behövs sägas då jag är medveten om det själv (säger det på ett icke elakt sätt) :'D Men nu till det viktiga, han är jätte snäll att ha ute och är bara lite sprallig. Men om man till exempel sätter handen i buren så kommer han och springer upp i den, men han är väldigt glad för att nafsa i fingertopparna. Det har aldrig kommit blod eller så men såklart med en mus små vassa tänder så känns det ju ändå lite. Det jag undrar mest är om det kanske är något beteende som kommer växa bort, han är cirka sju veckor kan jag tillägga. Är ju inte särskilt trevligt om det beteendet sitter kvar när han blir äldre. Tacksam för svar! :)

Annons:
KickiG
2016-06-20 21:17
#1

Är det bra i buren han bits/nafsar? Hur gör han då? Kommer han fram, nafsar och springer bort igen? Eller sitter han i handen och nafsar flera gånger efter varandra?

Vad gör du när han nafsar?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Emy_J
2016-06-20 21:24
#2

Nej, det är lite allmänt när han är i handen, men inte varje gång om du förstår hur jag menar. Trodde först att han vaktade buren men verkar inte vara så. Alltså han sitter i handen, luktar på fingrarna och börjar sedan nafsa/smaka på fingrarna lite men han springer aldrig iväg utan sitter ändå kvar hos en. Jag har för det mesta bara dragit undan fingret som han var koncentrerad på och då slutar han. Men tänker att det kanske är fel teknik och då vill jag gärna veta det så snabbt som möjligt :)

Hyeonmu
2016-06-20 22:27
#3

Det låter som att dina fingrar bara luktar gott helt enkelt.
Så har jag alltid uppfattat beteendet, om det inte är ihop
 med krafs och sker mellan fingrarna - det verkar snarare
vara stressbeteende. Jag brukar dra undan fingret och säga
"ajje", eller pipa till lite gällt. Om du eller uppfödaren matat ur
handen i buren kan han ha lärt sig att förvänta sig mat i
handen också. (Sluta inte ge mat i handen, det skapar ju ett 
band mellan er, bara markera som du redan gör när han tuggar
dig och inte mat. ^^)

Mer erfaret musfolk får gärna rätta mig. :)

Grodan
2016-06-20 23:34
#4

Jag brukar peta eller blåsa på musen om den nafsar/smakar på min hand/mitt finger. För att påpeka att det inte är ok. Men det gäller bara lugna möss som är mottagliga för uppfostran samt vet skillnad på mat o min hand/mitt finger.

Matar jag med frö ur handen/från fingrar händet det att lite rädda möss springer fram fort för att snabbt snappa åt sig ett frö och sedan dra, råkar nafsa mig istället (och blir utan frö)…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: