Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 711 ggr
ariama
7/22/16, 12:01 PM

Löss, grrmorrgrr suck

Japp, löss upptäckta. Skådade i stereolupp och artbestämda till Polyplax serrata.  De är inte många och de är väldigt svåra att upptäcka! Kände nån liten knottra i pälsen (huden) på en hane, och han hamnade förvånat under stereolupp, haha. Där identifierades en. Sedan har jag sett ett par på en annan mus, och givetvis har de löss allihopa även om  de står emot angeppet väldigt bra.

Alltså, "knottran" var ett litet sår han kliat upp, inte själva lusen för den är för liten för att kännas, ca 1,5 millimeter och platt och genomskinlig (förutom när den sugit blod).

Som tur är har jag bra kontakt med min veterinär och ska åka förbi och hämta recept på Stronghold nu.  Behöver inte ta med någon mus (han har sett dem förut) för han vet att jag kan mer om mössens löss och behandling och medicinering än han gör.

Så nu blir det behandling och städning och grovrengöring och hela baletten.

Varifrån det kommit vet jag inte. Men det kan ju vara både utifrån (gräs, mossa) eller från säden jag köper från bonde. Dvs från vilda möss.  Får alltså även fundera över mina rutiner.

Annons:
Vattnadal
7/22/16, 2:01 PM
#1

Jag har fått in ohyra av vilda möss nån gång, då det dräller av dem på Odlingen trots 3 katter och ett hängöra.
Säden kommer ju direkt från bonde, och han har säkert möss han med.

Trist, men hellre löss eller skabbisar än fågelkvalster!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
7/22/16, 5:05 PM
#2

Jo, det dräller av vilda möss här med, av alla de slag. Husmus, skogsmus och till och med någon näbbmus har tagit sig in. Fast näbbmusen är ingen mus förstås. Även i musrummet hade jag en vildmus-unge som drällde omkring förra hösten. Fick ta den med slagfälla.

ariama
7/22/16, 5:10 PM
#3

Det var lite kul på apoteket! Funderade på hur mycket enklare det skulle vara om det stod "till hamster" på receptet och inte "till mus".  Lite svårt att förklara vad och varför man har "möss", och att det inte är vildmöss fast de är desamma från början men inte alls samma sak.  Det är ju sällan man INTE får kommentarer.

Tjejen som tog emot mitt recept blev nyfiken och började fråga, men med äkta intresse, och undrade om jag hade foton på internet och sådär. Så hon fick även adressen hit.  Hoppas hon hittar hit!

Har du hittat hit, så är du Välkommen!! 😃 😘

Grodan
7/30/16, 12:50 PM
#4

Asch, trist.

Jag fick löss via hö sist, så jag slutade med det.

Saker jag tar in utifrån (tyvärr är jag väääldigt rädd för det så gör det inte så mkt som jag borde) sköljs, värms t 130 grader C om det går samt står 1-2 m på ställe där inga gnagare finns. Detta gör att inget färskt från "riskområden" kommer in här… MEN jag är den enda som är såhär töntig. Jag veet. Men jag slipper å andra sidan rätt mkt smittor på mina möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
7/30/16, 1:03 PM
#5

Jag har tagit in från skogen hur som helst, alltid. Har aldrig haft ohyra på mina djur :P  och då tar jag in mängder av allt möjligt.  Det är nog extremt ovanligt att få ohyra från en gren i skogen. för det första så lever nästan all ohyra endast på värddjuren och de hoppar inte av på grenar i skogen hur som helst. Utan värddjur så dör ohyran.  Det enda som jag kan tänka mig är röda hönskvalster ägg som kan klara sig riktigt länge utan värddjur, men det finns inte i skogen direkt utan mer från hönsfåglar och sånt, vanligt på bondgårdar. 

Många missuppfattar nog hur ohyra fungerar, att få ohyra från grenar och sånt i skogen är högst osannolikt. 

Mycket större sannolikhet att få ohyra från säd eller hö/halm från bonde där det vistas möss.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
7/30/16, 1:36 PM
#6

#5 Absolut har du en poäng där. Det är ju skillnad på smittor och smittor.

Jag pratar generellt om smittor i mitt inlägg #4.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Minoth
7/30/16, 1:49 PM
#7

#6 Vilka smittor är det som du tänker på som du behandlar grenar och sånt för? 

Det är ju skönt att slippa smittor :) Jag har inte haft Rossel på några djur heller på 3 år nu, super lycklig över det. Men tror inte det finns något samband direkt.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
7/30/16, 2:01 PM
#8

#7 Sjukdomar (virus, bakterier, parasiter) som vilda djur kan ha. Finns såååå mycket som kan mellanlanda på möss… (men givetvis även en mängd gnagarsjukdomar)

Jag läste lite för mycket om sådant förut och blev helt knäckt när jag hade väldigt sjuka råttor ett tag och det visade sig att de blivit smittade av kanin mm. Så under många år hade jag nästan kliniskt rent till djuren. Nu har jag släppt mycket på det men har ändå kvar rädslan för smittor och gör det jag kan för att undvika att ta in smittor jag faktiskt kan undvika.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
7/30/16, 2:27 PM
#9

#8 jag vet inga virus, bakterier eller parasiter som kan leva på grenar osv i skogen utan värddjur. Vilka är det du tänker på ?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
7/30/16, 4:19 PM
#10

menar inget som lever i naturen utan som smittas från/via andra djur


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
7/30/16, 5:29 PM
#11

#10 men vilka virus bakterier eller annat från sjuka djur kan fastna på inredning från skogen?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
7/30/16, 6:13 PM
#12

Intressant diskussion. Jag tar ju in mossa från skogen och grenar från träd.

När jag plockar mossa är jag noga med att ta där det inte finns mus/sork-gångar under (för det gör det ibland).  Och grenar från träd/buskar där fåglar inte har sittplatser ovanför (och skiter).

Är ganska säker på att lössen kom via havren, och det beror helt och hållet på slarv från min sida. (såg faktiskt musbajs i havren, och det var en "halv överbliven säck" som jag fick extra).

Hur länge lever mus-lus-ägg, fritt? Dvs om jag låter mossa och hö och pinnar ligga på musfri plats några veckor, blir jag av med eventuell smitta då? Liksom säden. Men i vanliga fall är säden okej som jag har!!

Vilka virus och bakterier som kan smitta om man tar det utifrån är ju onekligen också intressant, eftersom olika bakterier/virus lever olika länge.

Alwyn
7/30/16, 10:12 PM
#13

Jag tar in massor av växter och grenar :) Skållar och bakar i ugn enbart om det är något jag plockat på marken, typ en fin rot. Spannmål fryser jag tre dygn först för att hindra ohyra däri.

Annons:
Tsunamis
7/31/16, 9:15 AM
#14

All ohyra från säd & hö/halm dör inte i frysen FYI.

MvH  Tsunamis

Grodan
7/31/16, 1:29 PM
#15

Smittor sprids ju via urin, avföring och ägg. Men även via små djur, insekter, sniglar osv. Hela vår planet är full av liv.

Men det är bra att veta att vilda möss faktiskt kan bära på en mängd olika smittor som sprids via urin, avföring och ohyra.

Förutom skabb, kvalster och annan ohyra (sprids via ägg) hantavirus, rodentios, ringorm och svampsjukdomar, leptospira mm

Det finns såååååååå mkt smittor, det är omöjligt att veta vad som finns eller inte finns i ett område eller hur mössen kommer att reagera på det när man tar hem det.

Jag tror att om man vill veta mer måste man kontakta SVA eller biolog eller veterinär. Främst har jag ju varit i kontakt med veterinär förr när jag läste om smittor frekvent.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
7/31/16, 11:07 PM
#16

#14 Kan hända men här har det funkat bra.

Upp till toppen
Annons: