Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 610 ggr
MissanTissan
2016-08-15 11:52

Dansmöss?

Fick en liten flashback från när jag var liten, då pratades det om någon sort mus som hete "Dansmus" vad var det egentligen? Finns det?

Sen minns jag även när jag var på min första husdjursmässa, att jag fick träffa någon pyttepytteliten mus. Men kan ju också vara att jag minns den som mindre en vad den var.

Någon som vet om något av dessa?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
isabella93
2016-08-15 13:16
#1

Dansmöss är så vitt jag vet möss med en mutation som ger ett stört balanssinne vilket innebär att de har svårt att gå rakt. Men det förekommer att folk (framförallt äldre personer) kallar vanliga tammöss för dansmöss.

Vattnadal
2016-08-15 13:52
#2

Jag har aldrig sett riktiga dansmöss, och jag är drygt 40 år nu. Många djuraffärer kallade tammöss för dansmöss, en del gör det säkert fortfarande. Ungefär som att vanliga tamråttor hette Egyptiska takråttor.

En väldigt liten mus på mässa, kan ju ha varit en minimus, nu finns de typ inte alls längre. De var ganska hårt inavlade på slutet, och inom 1-3 månader dog alla, utspritt över landet, skumt. Jag blev av med mina sista då. De var så gott som alltid svart dutch, mer eller mindre feltecknade.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MissanTissan
2016-08-15 16:35
#3

Ahh! Okej!
Varför vill man avla på något som inte har balanssinne? o:

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Vattnadal
2016-08-15 17:17
#4

Det är gulligt med möss som står på bakbenen och väver, eller som går i små cirklar. De dansar ju! 🤮

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MissanTissan
2016-08-15 22:38
#5

:/ Tycker inte jag!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Minoth
2016-08-18 13:07
#6

#5 det var ironiskt menat. Det är självklart inte gulligt.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
MissanTissan
2016-08-18 13:15
#7

Jaha!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Helena1978
2016-08-19 23:15
#8

Kanske var en pygmémus du såg om den var pytteliten, vet att jag såg några på en husdjursmässa för några år sedan.

MissanTissan
2016-08-19 23:36
#9

Kanske det, tror den var brunish,

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: