Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1099 ggr
fiffiluren
2016-09-03 11:15

Hej Kai!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Presenterar Kai, min nya muskille som flyttade till mig i måndags från Grans Naturbruksskola. Det blev ingenting men de uppfödare jag hade kontaktat och åkte förbi skolan bör jag ändå var i krokarna. Visade sig att dom hade möss. Så kunde ju inte låta bli att välja en :) Tror jag valde helt rätt ^^ lugn och snäll och inte rasslig. Och trots att han är väldigt ung så hoppar han inte iväg såsom alla hans syskon. Färgmässigt är han väl en mycket dålig svart/tan. I vissa ljus ser han nästan ut som världens mörkaste choklad. Syskonen och mamma var black tan utan tan, back tan, agouti och vissa med teckning. Fanns också en hona som hade blå toner i sin agoutifärg (inga bilder tyvärr). Väldigt lätt att få handtag om man mutar med lite brödsmulor och inte ett dugg rädd för katterna. Tycker mycket om att vara innanför kläderna och att utforska alla ytor han får. Hopplös att fota, aldrig still länge nog

Annons:
Grodan
2016-09-03 18:48
#1

Grattis till muskillen!

Enligt min erfarenhet är möss sällan rädda för katter, men däremot kan råttor vara väldigt rädda vid lukten av katt - om de inte är vana.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fiffiluren
2016-09-03 20:09
#2

#1 tack ^^ Jo har märkt det där med möss med katter och råttor med katter. Inga av mina möss har varit rädd vad jag kan minnas och ingen av mina råttor är speciellt förtjust i dom. Har ju alla tre här så…

Emouse
2016-09-04 10:16
#3

Grattis till en sötnos!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ajanki
2016-09-04 18:38
#4

Grattis till muskillen🙂

Heeeeej Kai❤️

fiffiluren
2016-09-13 08:57
#5

Tack hörni ^^ Lite tråkiga nyheter, Kai är sjuk men ska få vätska och antibiotika i tio dagar, så får vi se om han repar sig

Huldan
2016-09-13 19:41
#6

Vad kul! Hur hade mössen det på grans nu? Jag gick där för några år sedan, och djurhållningen varierade lite…

Annons:
fiffiluren
2016-09-14 17:48
#7

#6 är också gammal granare ^^ dom har ju hunnit göra om gnagarrummet två gånger sen jag slutade. Såg ingen plats för å ha kaniner inne nu men dom kanske dom har i något av uthusen, råttorna satt i Savic 95 burar och mössen och hamstrarna i gallerburar. Mössen har ju tyvärr ganska låg status än och dom har dom mest för å föda upp till ormarna. Sen hur djuren har det beror ju mycke på hur eleverna engagerar sig, vilket varierar kraftigt från år till år. Fia hinner inte med allt och har helt enkelt inte intresset för smådjuren så där gör hon bara det basala.

fiffiluren
2016-09-23 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Kai har nu fått antibiotika två gånger om dagen i tio dagar och mår mycke bättre ^^

Grodan
2016-09-27 19:33
#9

Vad var Kai för sjuk? Och vad fick han för antibiotika?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fiffiluren
2016-09-29 00:11
#10

#9 han fick nån bakterieinfektion, han vart väldigt uttorkad, ena ögat klibbade igen och han började röra sig som en gammal gubbe, burrade upp sig och magrade av ganska mycket. Va antibiotikan heter minns jag inte, men har papper på det, kollar upp på söndag när jag åker tillbaka till Kiruna. Han fick spruta under nackskinnet två gånger om dagen i tio dagar. Besvärligt, men det gick.

Grodan
2016-10-02 13:18
#11

#10 Ojdå, var han så dålig att han behövde spruta. 

Men så bra att du hittade en kunnig veterinär snabbt. 

Dela gärna med dig av veterinärens utlåtande och åtgärd, för att vi ska kunna hjälpa möss i framtiden från att insjukna och ev dö pga okunskap.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fiffiluren
2016-10-02 20:52
#12

#11 baytril var det han fick Tyvärr hjälpte det inte, han blev nästan helt återställd fysiskt och såg pigg och fräsch ut, men han betedde sig inte som han brukade innan han blev sjuk. Tre dagar efter avslutad behandling åkte vi till stugan och under veckan där var han inte heller sig själv, ville inte riktigt äta eller dricka men såg ändå ok ut. Sen blev han fort sämre och dog natten till idag. Vet ute om något med doseringen blev konstigt då han bara vägde 16 gram när vi var till vetten första gången men eftersom han blev bättre och äldre så gick han ju upp i vikt och kanske då egentligen fick för lite antibiotika. Vet inte. Det verkar inte vara meningen att jag ska ha några möss, då dom antingen är svåra att få tag på eller dör alldeles för tidigt…

Grodan
2016-10-02 22:43
#13

Men åååååååååååh… vad tråkigt. Beklagar. 🌺

Jo, det är svårt med möss idag. Verkligen. Jätte. Man måste verkligen kolla upp inköpsstället/uppfödaren/linjen noga innan man tar sig ann en långsvansing.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
fiffiluren
2016-10-03 09:32
#14

#13 ja den här killen (och den förra) kommer ju "från ormmatslinjer", så immunförsvaret är förmodligen inte det bästa. Får se om det blir nån ny kille senare

Grodan
2016-10-07 20:52
#15

#14 Välj uppfödare som har dokumenterad lång livslängd på sina djur - i a f den linjen du väljer att köpa från. 

Jag vet dina dilemman med avstånd osv, men transport är ju inte helt omöjligt idag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fiffiluren
2016-10-08 07:02
#16

#15 jo dom flesta av mina möss har kommit från Gran och det är ett lotteri vad man får, den jag hade längst hade jag drygt 22 månader, hade pappan till den också och det är möjligt att han blev äldre, kommer inte ihåg. Sen har många av dom blivit hastigt sjuka och gått bort bl.a mamman till den som blev nästan 2 (henne fick jag för övrigt ta bort pga tumör). Den äldsta musen från uppfödare blev tror jag 23 månader, hon gick bort själv lugnt och fint en natt. Men hennes syster fick en otäck tumör i örat och fick avlivas ett par månader tidigare. Blir lite anti när det kommer till transport då det är så mycke som måste klaffa, och sen att gå miste om chansen att träffa och välja djuret själv… Alla mina möss utom dom fyra som kom söderifrån hade jag ju valt själv (eller nästan iaf, några av dom var inte mina från början, och hamnade som bara hos mig). Det var säkert nå mer jag ville skriva men kom av mig, för trött just nu…

Upp till toppen
Annons: