Annons:
Etiketttävlingar
Läst 725 ggr
ajanki
9/8/16, 10:38 AM

Posta bidrag till månadens mus september 2016

Posta bidrag - ladda upp foto och skriv berättelse om musen - i denna tråd till och med 25/9

Varje månad har vi en tävling: månadens mus. Medlemmar på mus-ifokus deltar genom att bifoga ett foto på sin mus samt skriver en personlig berättelse om den. Vid årets slut koras någon av månadsmössen till årets mus.

Regler:

  • Endast ett bidrag per person.
  • Välj ett foto som är minst >>>>800x600 pixlar<<<< - det vill säga inte för litet foto, då det blir svårt att bedöma och se små bilder. Större går bra då det skalas ner till 800x600.
  • Musarter som får delta: tammus, taggmus, natal, zebramus och pygmemus.
  • Flera möss får finnas på bilden men vi ser helst att det endast är en mus ifokus för att visa och berätta om denna speciella individ.
  • Personlig berättelse på minst 2 meningar eller 500 ord.
  • Månadens mus avgörs genom röstning av medlemmarna - denna vinner ära i all evighet

Erat bidrag lägger ni i den här tråden ända fram till den 25/9

(omröstning sker sedan endast till den sista i månaden)

Glöm inte den personliga berättelsen om din mus och lycka till!

Annons:
zickan
9/9/16, 5:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Detta är Eldprov. Min älskade herre som fyller 1 år i morgon. Jätte go kille som gärna sitter och myser i handen. Men bästa är att gosa sig in under min fläta i nacken. Halvsova lite, dra mig i hårstråna och ibland brukar han lämna lite kluttar som present. Försökt fota honom länge. Ett omöjligt projekt. Han ska upp på linsen, vänder baken till, får syn på nått intressant och sträcker sig så bilderna blir helt knas. Lyckades få till en bild häromdagen innan han hoppade upp på kameran.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Vattnadal
9/10/16, 10:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

SE Vattnadals Xerxes, silver agouti even astrex. 

En ung, bara ca 2 mån, hane, men ruskigt trevlig. Tassdarrar, tycker om att sitta i handen och bli kliad bakom öronen. Jag gillar ju inte tecknat, och kan inte alls förstå varför det skulle dyka upp, när jag ville ha fina enfärgade. 😂

Han bor ihop med en bror ur samma kull som är silver agouti astrex, har två småbrorsor oxå, båda silver agouti, ena astrex och så en korthårig bläsad berkshire.
Deras pappa hann somna in precis innan andra kullen föddes. Han blev tyvärr bara nästan 2 år gammal. Grabbarna får bo tillsammans och utvecklas hos mig nu. De två äldre får axla pappas mantel och vara fina förebilder till de yngre. ❤️

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LisaR
9/10/16, 11:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Alfons Blåberg, blue shorthair född 2014-05-29 Alfons finns inte längre kvar i livet. Han var min första egenuppfödda blå och finns i stammen hos de flesta blå möss jag fött upp sedan dess. Redan från födseln så var han speciell. Alldeles lugn och somnade i handen. Detta beteende fortsatte och jag tvivlar än i dag på att jag någonsin kommer få en mus som är lika go, lugn och trygg som han var. Det finns många möss som jag saknar. Men den jag saknar allra mest är Alfons. Vi deltog i många utställningar. Mitt första SM 2014 i Eskilstuna var han med på. Han fick lovord från den engelska domaren Dave Bumford med Cert och fina betyg. Dessutom blev han placerad som BIS 4 med Cert på extra klassen i standard som Lottiz höll under söndagen för att döma upp och bli godkänd domare under samma SM. Jag har många fina minnen av min älskade Alfons Blåberg. Och som tur är så lever han kvar i sina avkommor. Alltid älskad och aldrig glömd. Min fina Alfons <3

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

ariama
9/11/16, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Möss kan vara så olika brukar jag alltid säga. Den här musan än "olika".

Hon har det triviala namnet Sp1 vilket betyder Sparvunge nr 1, och hon är 9 månader gammal.  Hon är pigg och glad. Kan vid första anblicken verka "nervig", men det är det sista hon är! Hon är bara livlig, ibland mycket livlig, och har egna idéer om saker och ting.

Hon är en sällskapsmus som hör till den bästa sorten (enligt mig), men som "uppfödarmus" skulle hon passa sämre.  Att låta henne leva instängd i en liten bur hela sitt liv, skulle vara ett sorgligt öde för denna livsglada dam. En del möss passar det utmärkt, de är stillsamma och lugna och inte så nyfikna eller äventyrslystna, men Sp1 vill ha rörelsemöjligheter, kunna klättra och klänga och motionera och skaffa muskler.

Det roliga är att väl i handen så blir hon stilla! Om jag klappar henne stillnar hon.  Om jag sätter läpparna mot hennes rygg och blåser varmluft i pälsen så blir hon lyrisk, och  orörlig som en stenstod. Tar jag med henne bort någonstans så är hon bara lugn, trygg, tillitsfull, glad och nyfiken.

Givetvis är hon kommunikativ, kommer när jag ropar, går mer än gärna upp i handen, och gillar att prata med mig.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: