Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 845 ggr
ariama
2016-09-15 10:45

Bra ord ...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Gammalt foto på en av mina första egenuppfödda möss, Blanche 2006/2007, som var tam som en hund. Lös på golvet sprang hon efter mig, klättrade upp för mina byxor och satte sig i min hand! Så kan möss också vara, fast det är ovanligt)

Här följer några ord som jag använder när det gäller mina möss:

Blyg, Glad, Gåpå-ig, Kommunikativ, Nervig, Orädd, Razzel, Rörelserädsla, Springig, Tam, Tillit, Trygg, Vänlig, Åldershälsa.

Blyg = en försiktig men nyfiken mus med stor vänlighet.

Glad = En glad mus är nyfiken och öppen och gillar att leva helt enkelt! Helst ska det hända saker förstås, så nyfikenheten får komma till uttryck. En glad mus går att få till en ledsen mus under fel omständigheter.

Gåpåig = använder jag inte ofta när det gäller mössen. Ordet besläktat med orädd.

Kommunikativ = "Pratar" med mig. Oavsett blyg eller gåpåig tar musen kontakt med mig, t.ex.  genom att vända sig mot mig (i hand eller bur) och vänligt nosa mig i ansiktet när jag pratar med den.

Nervig = blir rädd för allting, nära besläktat med springig men beteendet beror mer på rädsla, eller någon sorts "inre orolighet" mer än "spring-i-benen". Hör ihop med lättstressad.

Orädd = Precis som det låter, inte rädd av sig, blir inte skrämd särskilt lätt, springer inte och gömmer sig.  Går i första hand fram för att undersöka när något nytt händer, än flyr för säkerhets skull.  Är inte relaterat till tamhet.

Razzel = Rädd för allt och springer och gömmer sig så fort jag kommer in i rummet, panikartat, så bottenmaterial flyger och "rasslar" utmed burväggarna, så musen okontrollerat krockar med saker i vägen men springer ändå. Tycker inte om människor och blir inte tama. (de här mössen klarar jag inte av att ha).

Rörelserädsla = Springer raskt och gömmer sig vid okända och/eller snabba rörelser ovanifrån, även om det är jag. En rörelserädd mus kan mycket väl vara tam, komma upp självmant i handen (när den tittar fram igen) och även vara både rar, tillitsfull i handen, och kommunikativ.

Springig = Precis som ordet låter, har en massa spring i benen. Kan vara på lite olika vis dock. I värsta fall är musen även springig i handen, ska uppför armen, springer från handflata till handflata utan att kunna stilla sig, osv.

Tam = Ja, det är inte bara en orädd mus som törs klättra upp i handen, utan en mus som klättrar upp i handen för att den tycker om sin människa och tycker om att umgås.  Det kan även vara en mus som annars är lite rädd av sig. Ordet är besläktat med tillit.

Tillit = Bästa sättet att beskriva ordet för mig, är "domesticerad". Det är en relation till människan, men enbart "tam" räcker inte till.

Trygg = Är motsatsen till nervig. Blir inte stressad i nya situationer tillsammans med sin människa. Hör ihop med tillit, men behöver inte göra det.

Vänlig = När man träffar på en vänlig mus vet man omedelbart vad det är. Den är verkligen "vänlig" på ett lite försynt vis. Mot både människor och andra möss. (Fast ibland kan den allra vänligaste mus plötsligt visa tuffhet om det kommer en ny mus in i reviret)

Åldershälsa = Unga möss är oftast mycket vackra (ungdom ÄR vackert) och eventuella hälsoproblem brukar oftast ännu inte visa sig.  Fullt utvuxna, från 5 - 7 månader kan de första tecknen börja visa sig, i form av begynnande fetma, stormage, "svampig" istället för musklad, osv. 

Först när de är över året kan man börja tala om ifall musen är frisk/sund eller inte.

Det finns mycket som kan drabba äldre möss, redan innan de blivit gamla i ordets egentliga mening. Och för mig har ordet Åldershälsa blivit allt viktigare i min (försiktiga och småskaliga) avel.

Fyll gärna på listan med användbara ord!!! 😃

Annons:
ariama
2016-09-15 10:54
#1

Ett ord till kom jag på:

Medfödd tamhet = ord som jag använder som ett mått på domesticering. Hör även ihop med att tycka om människor. Det är en medfödd tendens mot tamhet, utan att behöva tämjas. I en kull där alla hanteras lika, blir några tama och gillar människor, medan andra aldrig uppskattar mänskligt sällskap på samma vis.

Det finns även kullar där ingen unge blir riktigt tam  och/eller "människoälskare", det är tyvärr inte ovanligt.

Grodan
2016-09-27 19:31
#2

Smart… en musord ordlista 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2016-10-03 07:14
#3

Jag fick en fråga som handlade om dominans hos mina möss.

Vilket kändes väldigt lustigt, för trots att jag avlar på beteende, och gjort i över tio år, är orden "dominans" och "undergivenhet"  (subdominant) ord som INTE finns med i min lista över bra ord.

(har skrivit mer om det här: http://mus.ifokus.se/discussions/57f1eeba8e0e746a4d000d76-dominans-hos-moss )

Denna kommentar har tagits bort.
ariama
2017-08-16 08:42
#5

Ett annat bra ord som jag upptäckt är mycket användbart. 

Social tamhet

Skiljer bort de möss som är tama/orädda/vill komma upp i handen av en massa andra orsaker än att de gillar att umgås med människor.

Upp till toppen
Annons: