Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 735 ggr
mallimalli
9/26/16, 6:33 PM

Eftertraktade färger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tjena!

Jag är väldigt ny på det här med möss och jag skulle vilja veta lite mer om vilka färger som är eftertraktade, så man vet vilka man ska avla vidare på? 🙂

Sen fick jag i min första kull en hona som är vit och cream, är det argente cream? (Hon på fällen) 

Och sen i den andra kullen fick jag en hane som är ljust silver eller pearl (inte säker på skillnaden) men ljust beige på magen, alltså typ silver/fox… Är det nånting speciellt eller är det  bara ett dåligt hopkok? (Bilden var den bästa jag kunde få) 🤪

Annons:
Grodan
9/27/16, 7:27 PM
#1

I skrivande stund kan jag inte svara alls på vad som är eftertraktat. Själv tycker jag att friska snälla o långlivade möss i LH är mest intressant… 😉 

musen på fällen är troligen en Argente ("sotad") och den andra är troligen en Pale Lilac Tan (eller Silver Tan).

Måste säga att det är friskt omväxlande att se lite rödögt som INTE är siamese, colorpoint eller splash! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
9/28/16, 12:16 AM
#2

De flesta uppfödare satsar på färger/teckningar som tilltalar dem och inte bara omvärlden. Vet nog inte en enda seriös som föder upp eftertraktade färger/teckningar 😛Jag älskar bland annat cinnamon och agouti, men det är inte alltid jag får sålt alla jag inte tänkt spara just för att färgen inte är jättepoppis (iaf i sällskapshem).

Väldigt söta möss du har! 😍

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ariama
9/28/16, 7:59 AM
#3

Det som jag själv efterlyser mest i musvärlden just nu, är friska möss som blir gamla (2 år räcker). Möss som är tumörfria och som inte får Rossel, och som inte heller utvecklar fetma vid 1 års ålder.

Det är vad det är brist på.  Men det är en svår avelskonst, som kräver lite mer långsiktig planering och stor envishet. 

Vad gäller färger så tycker olika människor olika. Uppfödare vill förstås ha specifika gener, men säljer man till "vanligt folk" så är min uppfattning att färgerna inte spelar så stor roll, bara musen är en mysig, tam och go sällskapsmus!

Så hälsa, temperament och beteende, är mitt tips.  🙂

mallimalli
9/28/16, 10:10 AM
#4

#1 #2 Tack så mkt! Va kul att jag fick två specialare! Okej, då får jag kolla mer på temperament osv oså får det bli dom färger det blir ^^ Det kunde man jue räkna ut själv egentligen, vissa färger tilltalar mig mer och andra färger vill andra ha, så bara man har trevliga möss så löser sig det andra :) Tack för svaren!

Vattnadal
9/28/16, 4:19 PM
#5

Ett tag var splash och tricolorer väldigt poppis, och kostade mer. Fast sånt funkar bra i reptilvärlden men dåligt i musvärlden. 😉 Visst finns de de som kan betala 450 kr för en mus och snabbt börjar föda upp, men då är det sällan kärlek till musen som ligger bakom.

Jag envisas med mina tickade färger, som jag ibland är ensam om i flera år, innan nån annan visar intresse.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
10/2/16, 2:51 PM
#6

Förresten ang musen på fällen så är det ju en  Argente… sotad (de ska inte vara ljusare på ryggen sådär, vilket jag kallar för "sotad"). Men däremot kan jag inte riktigt avgöra vilken Argente det är… Kan du ta flera foton,i bra dagsljus och gärna lägga in en i taget/ett per inlägg (så att man kan se dem stora och inte förminskade-som de ju blir när man lägger in flera åt gången)?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
mallimalli
10/4/16, 9:06 PM
#7

#6 Ja jag ska se om jag får det gjort denna veckan ^^

Grodan
10/7/16, 8:30 PM
#8

#7 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: