Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 467 ggr
ariama
2016-10-03 08:22

Kompis till musmamma

Jag hör till dem som INTE vill att mina musmammor ska behöva vara ensamma när de föder ungar och sedan föder upp dem!

Fick en fråga om hur jag gör, och vad jag tänker på. Jag "gör" inget särskilt, och det finns bara EN enda sak att tänka på, och det är att de är kompisar sen före, dvs tillhör en etablerad flock.

Däremot har jag många tankar omkring VARFÖR jag gör så, och många argument FÖR att musmamman ska få ha minst en kompis och medhjälpare.

De två största orsakerna är :

-  För deras eget välbefinnande,  och

-  För att jag vill ha sunda möss. 

Jag har fått för mig att möss "i naturen" inte går undan för att vara ensamma om kullen.  Vilket betyder att det är naturligt för dem, och är det naturligt så ska de klara av det! Då vill jag inte ha möss som inte klarar av det.

Jag är inte mycket för att "klema bort" djur, minst av allt de som går i avel.

Tänker till exempel de gamla lantraserna, som är högst anpassade till sin miljö (klimatet där de kommer från t.ex. även om det är kärvt) och som är kända för att vara friska och sunda i motsats till sina mer förädlade och mer högpresterande efterföljare.  (Dessa djur var dessutom av nöden ofta ganska högt inavlade… )

Bonden i gamla tider hade varken råd eller möjlighet att göra annat än "slå ihjäl" hönan som blev sjuk, eller hålla tummarna när kossan blev sjuk, inte ödsla veterinärkostnader ens för vad vi idag ser som enklare åkommor.

Det här är ju på gott och ont, och inget jag rekommenderar idag, men det gav friskare och sundare djur med stark motståndskraft, och väl värt att hålla i huvudet i dagens djurhållning. Tycker jag.

Vi klemar bort våra husdjur, och får också svagare djur!

Bland mina grannar som har hund, behöver flera av hundarna extra-vård/medicin  pga olika åkommor. "Vanligt hos den här rasen" … hör jag ibland. Men det gäller även grannens korsning.

Jag vill inte skylla på inavel, utan på vilka urval man gör. Dålig inavel är förödande, bra (och svag) inavel (snarare linjeavel) kan däremot ge friskare djur - men här är jag oense med många, jag vet Blinkar.

Jag anser att alla honor ska klara av att föda med en kompis.  Men honan brukar oftast inte få mer än en eller två kompisar när hon föder och föder upp.

Jag anser att det är "taskigt" om hon ska behöva vara ensam när hon föder!! Särskilt om det är en förstföderska!! 

Jag vet ju inte hur en mus tänker eller känner, men relaterar ändå till den erfarenhet och vetskap jag har från andra djur och andra exempel. Även om det inte stämmer på möss, så kan det ändå inte skada!

Jag glömmer inte när min katt fick ungar för sådär 20 år sedan. Hon var så orolig över vad som hände, och lugn när jag var bredvid och sa att det var okej och hon hon var duktig. Men när jag försökte gå därifrån för att hämta något åt mig, följde hon oroligt efter, t.o.m. fast hon hade en unge halvvägs ute!! Jag fick inte lämna henne!! Hon ville inte vara ensam, sällskap gav trygghet!!

Jag vet berättelser om kvinnor förr i tiden, som blivit skräckslagna och trott de var döende när de fick sin första mens, för de visste ingenting och tordes inte säga något till någon! Återigen, ensamhet.

Jag vet berättelser om skräckslagna kvinnor som fött barn utan att veta eller förstå vad som händer!! I ensamhet,

Det vi kallar "naturligt", är naturligt för att det sköter sig självt, men det inbegriper inte att "vi" förstår vad det är som händer!!

Så mina möss ska inte behöva vara ensamma när de föder, även om naturen sköter om att det funkar.  Eller för att de kanske inte alls är oroliga, det vet jag ju inget om.

Det jag tänker på när jag väljer ut en medhjälperska så är det givetvis att denna tillhör flocken, det är ju viktigast. Sedan väljer jag gärna någon som ännu inte haft egna ungar, eller varit med vid en födsel med tillhörande erfarenhet av ungar, men som jag har tänkt ha till avel framöver! Denna kommer då inte att vara helt vilse i sin kommande mamma roll, utan vet vad det handlar om för hon har varit med förut!

Däremot ska alla mina möss klara av både att föda med kompis, och att vara kompis till en som föder.

För mig är det är ren och skär "sundhet".

Annons:
Grodan
2016-10-07 20:58
#1

Du skriver fint. Absolut tänkvärt.

Visst hade vi en tråd om detta förut, där flera skrev hur de gjorde? Jag har letat efter den men inte hittat. Men du vill kanske ha en egen tråd där vi pratar om dina möss och hur du gör?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: