Annons:
Etikettfotografier
Läst 1261 ggr
isabella93
10/20/16, 8:08 PM

Två små trasselsuddar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

… har flyttat in här idag :)

Det är två fuzzysystrar, snart 3 månader gamla. BEW-honan är väldigt nyfiken och sitter lugnt i handen och tassdarrar. Systern är lite nervösare, men kommer säkert att bli lugnare med mer hantering. Den vita kommer nog få heta Socker, men jag har inte riktigt bestämt mig för vad den "prickiga" systern ska få för namn än.

Annons:
isabella93
10/20/16, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Just nu utforskar de sin nya bur för fullt  (bilderna lär hamna åt fel håll) :)

Skorpion76
10/20/16, 8:14 PM
#2

Så grymt söta!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Tjeja
10/20/16, 8:50 PM
#3

Awe så fina! <3 Grattis! Namnförslag ; Socker och Peppra kanske? ;-) <3

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Alwyn
10/21/16, 8:51 AM
#4

Så gulliga!!! Var kommer de ifrån?

ariama
10/21/16, 9:32 AM
#5

Jättesöta!

isabella93
10/21/16, 9:59 AM
#6

#4 Från Lollo i Hässleholm

Annons:
Xerxi85
10/21/16, 10:10 AM
#7

Jättefina!

isabella93
10/21/16, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

Tror att den "prickiga" tjejen får heta Soja. Hon har blivit betydligt lugnare redan, hon tassdarrar och är mer avslappnad i handen. Idag fick de komma ut på rastplatsen för första gången, Soja tyckte att grävtornet var riktigt roligt och spenderade en lång stund med att gräva omkring och leta frön.

isabella93
10/21/16, 6:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Ett par bilder på Socker också :)

En lite udda sak med de här två är att de är betydligt oräddare än någon av de andra möss jag har eller har haft. Mina andra möss kan springa undan men ganska snart komma tillbaka och undersöka om de ser en plötslig rörelse eller något som närmar sig ovanifrån. De här två bryr sig knappt, de kan spetsa öronen eller vända sig om och titta men fortsätter sen med vad de höll på med. De låter sig plockas upp utan förvarning också.

Skorpion76
10/21/16, 6:56 PM
#10

Jag har inte tyckt att möss har varit något speciellt tidigare, men nu har jag definitivt ändrat uppfattning.  De här små godingarna är så söta att jag nära på blir kärlekskrank!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Grodan
10/21/16, 8:01 PM
#11

Fina fuzzy. Nyfiken på vem denna Lollo är och vad för slags uppfödning hon bedriver.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
10/21/16, 9:53 PM
#12

#11 Jag också. Var/hur får man kontakt med denna Lollo?

isabella93
10/21/16, 10:32 PM
#13

#11 #12 Skickat pm till er.

Annons:
Tjeja
10/22/16, 8:08 PM
#14

Vilka mysiga Pärlor du verkar fått tag på! 😍Grattis!  😃🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

isabella93
11/28/16, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Socker och Soja har flyttat in till resten av honflocken nu. Introt var problemfritt och alla verkar komma överens.

Såg strax efter att de kom att de har vita tänder, och därmed sannolikt är satin. Möjligen även långhår, då en del av deras ludd är betydligt längre än pälsen på mina korthåriga möss. En blandning av alla möjliga hårlag, med andra ord 🤪 Men det spelar ju ingen roll eftersom de bara är sällskapsmöss :)

Riktigt mysiga är de fortfarande, uppskattar att bli gosade med eller bara sitta på axeln och hänga med. Här är en halvkass bild på axelmössen :)

TheCottonCandy
11/29/16, 12:05 AM
#16

Jättesöta! 

Dock vill jag säga att jag själv har köpt 3 möss av lollo varav en fortfarande lever idag och är ca 1 år nu. De två andra blev inte ens 1 år gamla. Den ena fick en tumör vid halsen och fick avlivas och den andra hittade jag livlös i buren helt plötsligt en dag. Kan ju dock ha varit stroke eller så.

När jag köpte dom var det för att jag hade en mus som var själv pga hennes burkompis hade dött så var tvungen att snabbt hitta några kompisar till henne. Sjukt svårt att hitta någon som säljer möss här i närheten där jag bor så jag sökte i alla djur facebookgrupper och då kontaktade lollo mig och sa att hon sålde.

När jag kom dit för att hämta mössen och gick in i "musrummet"  blev jag ganska förvånad över det jag såg. Massa möss och även nataler och några råttor i burar. Mössen och natalerna var i små labburar som fyllde några hyllor längs väggarna. Hon visade mig även pappan till mössen jag köpte. Hon tog fram labburen han var i och han såg så sorgsen ut, vilket inte var konstigt med tanke på hans minibur utan någon inredning alls. Tror inte ens där fanns ett hus eller bäddmaterial..

Kan inte mycket om nataler men från vad jag har förstått och läst behöver dom ha ganska mycket plats med inredning osv. Dom var i en liten labbur och verkade heller inte ha någon inredning eller något att aktivera sig med.

Jag kunde inte se tydligt in i alla labburarna, men det verkade inte som att några av djuren hade någon speciell om ens någon inredning överhuvudtaget, förutom råttorna som var i en bur som jag personligen inte skulle ha för mig att ha råttor i. Dom hade nog ett par hus där.

Jag skulle inte köpa därifrån någonsin igen och råder ingen annan att göra det heller.

Vet ej hur det var när du var där TS, men det är knappt ett år sedan jag var där som det var såhär.

Skorpion76
11/29/16, 6:39 AM
#17

#15 De är så söta och Soja verkade tycka riktigt mycket om det däär ljusblå eller turkosa trasslet. Det verkade vara mjukt och gott att gömma sig i det.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

isabella93
11/29/16, 8:26 AM
#18

#16 Ja, det var ungefär likadant när jag var där (men vad jag såg hade de bäddmaterial och pinnar), visste inte det innan jag kom dit, annars hade jag inte åkt dit. Men valde att köpa de här två ändå eftersom de var såpass trevliga och de djur jag såg verkade friska. Kommer med största sannolikhet inte köpa möss av henne igen. Förhoppningsvis får de leva till åtminstone ett års ålder. Men tyvärr verkar det ganska vanligt att möss inte gör det, jag har haft flera (med varierande bakgrunder) som behövt avlivas innan ett års ålder, t.ex. på grund av tumörer.

TheCottonCandy
11/29/16, 3:19 PM
#19

Samma här, visste heller inte innan jag kom dit. Hoppas dina muslingar får leva länge iaf :) Alla andra möss jag har haft innan har blivit minst ett år gamla, så därför reagerade jag på att två av tre redan dog innan de ens fyllt 1 år.

Verkade enligt mig inte som att hon brydde sig jättemycket om vem och vilka gener hon avlar på. Hon föder tydligen upp till ormmat också såg jag så kan ju vara därför..

Grodan
11/30/16, 7:52 PM
#20

#16 Vi har möss på så himla många olika sätt. Jag har själv lab.burar till mina möss. (Dock har alla hängmatta, rör, kartonger, rivet papper, grenar…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
isabella93
11/30/16, 8:30 PM
#21

Ja, tycker labburar kan vara ok hos uppfödare, så länge de har tillräckligt med inredning som ger mössen möjlighet att aktivera sig. Det låter sig kanske inte alltid göras att ha jätteburar till varje mus om man har en uppfödning. 

De flesta labburarna med mer än en mus var hyfsat stora (drygt minidunastorlek i bottenyta), så storleksmässigt var de lagliga, det var mest berikningen som var lite torftig.

TheCottonCandy
12/1/16, 1:39 PM
#22

#20 Såklart har alla möss på olika sätt. Men kan man inte ge mössen platsen och berikningen dom borde  ha borde man inte ha så många och verkligen inte föda upp.

Burarna jag såg när jag var där hade knappt någon eller ingenting för mössen  att aktivera sig med. Sen tror jag inte att buren hanmusen var i var laglig. Kanske laglig enligt minstamåtten, vilket enligt mig är alldeles för litet isf.

Upp till toppen
Annons: