Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1019 ggr
Håbe
11/5/16, 7:35 PM

"galen" mus. Varför?

Tänkte kolla om någon vet något om detta.

Smulan 1,5 är världens lugnaste och trevligaste  lilla mus. Trygg och sansad. Aldrig några problem att hantera. Hon är en go tjej helt enkelt.  Men vid två olika tillfällen, med över ett halvårs mellanrum, har hon fått totalfnatt. Första tillfället for hon runt på bordet där de brukar vara utsläppta och fullkomligt kastade sig ut i luften. Dottern blev ju jätterädd förstås och lyfte upp henne varpå hon kastade sig ut i luften igen. Två ordentligt höga fall alltså.  Jag var helt säker på att nu slog hon ihjäl sig. Eller åtminstone bröt hon något. Men hon verkade helt ok efteråt. Vi var mycket försiktiga med hur vi tog ut henne efter det. Ville inte ha några fler hopp från hög höjd. Men hon visade inga såna tendenser igen. Kryper nyfiket omkring på oss när vi tar ut henne. Sitter gärna bak i nacken, under håret alt. i luvan om man har sån tröja. Sitt vanliga gamla jag.

Så idag igen- hon hade plötsligt fått fnatt och kastade sig omkring i buren. Dottern blev förskräckt och lyfte upp henne och kom ut i köket till mig med henne. Hon är minst sagt flipprig och jag hinner inte parera innan hon kastar sig ut i luften igen. Vi fångar henne och släpper snabbt tillbaks henne i buren innan  hon hinner hoppa igen. Inne i buren stannar hon upp, sitter helt som paralyserad, blickstilla i ett par minuter. Ingen tendens att springa och gömma sig ( vilket jag tänker att hon borde gjort om det var på grund av att hon blivit skrämd av något???) Vi är ju så klart oroliga att hon skadat sig. Båda de andra tjejerna kommer fram och undersökte henne. Började putsa och tvätta. Sen började hon röra på sig helt som vanligt igen. Tvättade sig, åt lite mat och fortsatte gräva tunnlar. Precis som om inget hänt.

Vad var det som hände? Det känns obehagligt att hon blir så helt förändrad. Det blir läskigt att ha henne ute och att hålla i henne.

Annons:
Alwyn
11/6/16, 12:10 PM
#1

Jag tycker att det låter som ett anfall av något slag. Vad säger ni andra med mer erfarenhet? (Om hon inte blev fullständigt vettskrämd av något dvs)

ClaraDuVet
11/6/16, 12:39 PM
#2

Min förra mus gjorde precis samma sak, många trodde att det var epilepsi-anfall. Han "flög" ner på golvet och var omöjlig att hålla i, han dog senare av ett likadant anfall=( En annan mus gjorde också så ibland i buren, då tog jag upp henne tills hon lugnade ner sig och sedan släppte jag ner henne igen.

Håbe
11/6/16, 1:30 PM
#3

Jag hade faktiskt tanken på om det kunde vara någon form av epilepsi. Just för att hon satt så stilla när vi släppte tillbaks henne i buren. Som paralyserad. Bara för att plötsligt lossna och skutta iväg lugnt och fint igen.   Annars när de blir skrämda så dyker de ju snabbt in i någon av alla rör eller kojor de har.  Kändes som att de andra två tjejerna blev bekymrade också. Om hon varit rädd borde även de varit det. Men de omringade henne, putsade och slickade. Såg ut som om de försökte lugna henne.

Det jag har gjort nu som åtgärd är att prata med dottern om att inte lyfta upp henne om det händer igen. För att undvika fler hopp från hög höjd. Men det är lite obehagligt att ha henne ute. Normalt så lägger vi ut en handduk över skrivbordet, så de inte ska råka halka av, bygger upp lite klättergrejor samt möjlighet att gömma sig. Sen kan de vara ute där i flera timmar om dottern ändå sitter vi skrivbordet och ritar eller är vid datorn. Då är de med liksom. Men om hon får för sig att bara kasta sig ut helt utan förvarning….🤔

denaesboz
11/6/16, 6:56 PM
#4

Det låter som ett epilepsi anfall, dem anfallen jag sett kan det vara allt från att dem blir stela i kroppen och krampar i 2-4 sekunder och är sedan som vanligt utan några som helst biverkningar efter anfallet. Sen så har jag sett extrema fall där musen börjat smått genom att kroppen stelnar, svansen står rakt upp och krafsar med tassarna mot nosen för att sedan börja hoppa och studsa runt som en galning, som mest har ett anfall jag sett hållit på i 3 minuter. Efter ett sånt anfall är musen varit väldigt medtagen, vissa blir nere resten av dagen. Jag skulle föreslå att du studerar henne väldigt mycket för att se vad det är som triggar henne och hur ofta dem kommer, mössen är oftast mest aktiva under kvällen och natten och det kan vara så att hon krampar oftare än vad ni sett 💜

Håbe
11/7/16, 4:45 PM
#5

Tack för svar.

Nu har det här ju bara hänt två gånger. Och med väldigt långt mellanrum. Vad vi vet alltså. Vad som händer i buren på dagarna när ingen är hemma vet vi ju inget om. Det kanske har varit många såna situationer.  Eller på natten som du säger.

Vet du något som generellt brukar vara utlösande faktorer? Och i och med att hon är lugn och fint i övrigt- är det ok att låta henne vara kvar? Jag menar alltså-lider hon och bör tas bort för sin egen skull?

denaesboz
11/7/16, 7:02 PM
#6

Det är väldigt påfrestande för dem om anfallen är långa och kommer tätt, jag har bara upplevt epilepsi på Möss på jobbet och då avlivar vi oftast dem om dem krampar i längre än 15 sekunder eller om dem kommer tätta eller om dem blir väldigt påverkade. Jag märker oftast anfallen när vi byter buren men det förekommer att dem får anfall av saker som inte alltid händer i vardagen. Jag är tyvärr inte så insatt i det ämnet. Med Möss som har krampar vid burbyten brukar jag hålla extra koll på när jag är inne i rummet för att få bättre uppfattning om anfallen och när det är dags för musen att somna in. Dem kan få anfall av att inget alls, det är svårt att veta om dem krampar väldigt ofta och av olika saker.

Annons:
Håbe
11/11/16, 6:56 PM
#7

I morse när jag skulle ge tjejerna frukost så låg Smulan död i buren. 😭

Vi hade inte sett några tecken på att hon mådde dåligt innan. Hon var aktiv som vanligt.  Så jag antar att hon haft fler anfall än vad vi visste om. Kanske så att hjärtat inte orkade med det? Jag vet inget om hur epilepsi påverkar kroppen.

Sorgligt är det i alla fall. Hon var våran första mus. Den vi haft längst.

hejkomochhjälpmig
11/11/16, 7:43 PM
#8

Vad hemskt. Beklagar sorgen! 😢🌺

denaesboz
11/11/16, 8:09 PM
#9

Beklagar verkligen! 💜

Grodan
11/13/16, 12:17 PM
#10

Åh, så tragiskt. Beklagar sorgen.

Tror också på anfall pga hjärnskada el dyl (vilket epilepsi kan vara).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Håbe
11/13/16, 4:15 PM
#11

Tack.

Ja det känns sorgligt. Smulans kompis Sparky avlivade vi pga tumör för några månader sen.  Så köpte vi två nya just för att det inte skulle bli en ensam kvar sen. Trodde ju inte det skulle gå riktigt så snabbt 😕

Bild på de nya sötnosarna ❤️

Upp till toppen
Annons: