Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1285 ggr
imsuchadiva
12/6/16, 6:15 AM

Vilket strö ?

Efter några år utan möss ska jag förhoppningsvis bli musägare igen! Längtar så himla mycket! Men nu till min fråga, en fråga som är uppe titt som tätt. Vilket strö rekomenderar ni? Jag måste ha varit utan möss i säkert 5 år så kan tänka mig att det kanske kommit nya produkter eller produktförbättringar? Körde med wellpappströ förut som jag gillade men tror inte det säljs i närheten längre.

Annons:
Vattnadal
12/6/16, 1:16 PM
#1

Jag kör med chipsi super nu, och det är toppen. Tar bort lukt bra, dammar inte, skönt att gå på för små tassar.

Kan i nödfall köpa lättströ av hampa på granngården.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Nordanälvens
12/6/16, 4:11 PM
#2

Jag kör också chipsi super, det är utan tvekan det bästa ströt jag testat. Finns på zooplus. I nödfall köper jag easy strö på Naturnära (Göteborg), ett finhackat halmströ från Djur&Natur.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

imsuchadiva
12/6/16, 6:18 PM
#3

Tack båda två för tipsen! Kul att åtminstone 2 här inne använder strö till sina möss 😉😉 Chipsi super lät verkligen super! Till hästar finns det spånpellets som man fuktar och det ser ut att bli samma konsistens som Chipsi. Har funderat på att använda spånpellets till möss, bli väldigt billigt tror jag. Men lite knixit då jag vill att fukten ska driva ut ordentligt innan mössen får de i buren. Ska nog testa Chipsi!

Nordanälvens
12/8/16, 12:01 AM
#4

Ibland är det lite segt på sajten haha! Glad att vi kunde hjälpa till :)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ariama
12/8/16, 11:31 AM
#5

Hade ett bra papp-strö som inte längre går att få tag i i stockholmstrakten tyvärr. Just nu har jag en blandning av lite olika, inklusive hö och ibland även mossa, lite knepigt och inget jag kan "rekommendera" precis. Funderar även jag på andra alternativ.

Funderar över chipsi super. Är inte det gjort på gran och tall? Fast "kåd-fritt" vilket kanske utesluter cancerrisken? Gör det?

I produktinformationen står:

"Chipsi Superströ av mjukträ-granulat är ett nytt, mycket effektivt och högabsorberande strö. Den ökade kapillärytan gör detta granulat extremt absorberande och luktneutralt. Chipsi Super är sparsamt och behöver inte bytas ut så ofta, vilket gör det till ett innovativt, modernt och ekonomiskt strö.

Notera: Chipsi Superströ 24 kg har en annan förpackning än de andra storlekarna och heter TierWohl. Det är ändå samma produkt!"

Och om TierWohl står det: "Mjukt träspån i storpack, strö för hästboxar, av gran och tall utan kåda_"
_

Någon som har svar? Produkter av barrträd ska vi ju inte gärna använda till mössen? Är det "utan kåda" som är hemligheten?

Nordanälvens
12/8/16, 8:49 PM
#6

#5 TierWohl Classic är vanligt spån.  TierWohl Super är det du ska ha om du köper storpack. Tierwohl Super är samma som Chipsi Super. Jag köper alltid de största förpackningarna och alltid fått rätt produkt 🙂

Vad gäller cancerrisken är jag osäker, men jag tror knappast det är samma risk som med vanligt spån. Enda nackdelen jag ser hos Chipsi Super är kostnaden, men det är utan tvekan värt det.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
ariama
12/9/16, 9:14 AM
#7

Jaha, jag missade classic kontra super. Okej, tack!

Nordanälvens
12/9/16, 11:56 PM
#8

Nemas problemas 😃

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
12/14/16, 11:12 AM
#9

Var köper ni Tier Wohl Super och vad kostar det där?

Nordanälvens
12/14/16, 4:46 PM
#10

Jag köper alltid på zooplus.dk. Ännu inte hittat i fysisk butik (men jag letar inte heller..)

Kostar 165,90DKK (ca 217SEK) för 24 kg. Frakten går på 59DKK (ca 77SEK). 217 + 77 = 294SEK.
På svenska zooplus kostar samma produkt med frakt 328SEK (produkt 299:- frakt 29:-). Nu har de dock specialerbjudande på storpack, 266:-

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
12/14/16, 8:53 PM
#11

Ja jag såg det, råkade beställa helt fel produkt dock så nu kommer jag att sitta med 20kg TierWohl Classic. Suck! Får se om det går att använda till hamstrarna eller gerbilerna…eller toaletterna eller nåt. Attans!

ajanki
12/15/16, 8:40 AM
#12

Jag har använt Toalätt i flera år. Ibland har jag blandat ut det med Easy lättströ och ibland finstrimlat tidningspapper då jag tycker att det är lite hårt för mustassarna.

Nordanälvens
12/15/16, 6:29 PM
#13

#11 Aj fan, det lät inte kul. Men kan du inte kontakta dem och berätta att du råkade beställa fel? Tänker att det tar ju ändå några dagar för dem att skicka produkten. Har aldrig köpt classic så jag är osäker på hur det är med vassa bitar och sådant :/

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
Alwyn
12/16/16, 9:52 AM
#14

#13 jag ringde dem dagen efter beställningen gjordes men de sa att de inte kunde göra något eftersom det redan gått igenom. Nåväl. När det kommer får jag köra ner huvudet och snorta lite för att se om det dammar eller luktar. Om inte kan jag ju ha det ihop med lättströt, blanda ut det liksom.

Nordanälvens
12/16/16, 4:56 PM
#15

#14 Ja blanda går ju, iaf för att minska det värsta. Hoppas det blir rätt på nästa beställning! ❤️

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
12/16/16, 9:53 PM
#16

#15 tack! Det kom idag. Verkar ha bra struktur och är faktiskt dammfritt men nog doftar det så som kutterspån brukar. Har känt värre men ändå. Jag ska lufta det lite och blanda ut det med lättströ i toaletterna.

Grodan
12/18/16, 10:10 AM
#17

Jag kör ju helst med aspflis, men min plånbok tillåter inte det, så nu kör jag med toalätt/remiss + hampa (lättströ). Kan även ha i lite halmpellets till vissa hanar (håller dock på att sluta med det då det dammar så mkt).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: