Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 734 ggr
JenEng
1/1/17, 9:06 PM

Behöver lite hjälp

Hej alla erfarna musägare!🐭Undrar om ni har lust att hjälpa en nybörjare på traven? Är en stolt nybliven musägare till en underbar liten hane. Har haft han några dagar nu men han gömmer sig i sitt hus i stort sett hela tiden. Han var inte alls rädd hos uppfödaren och det är möjligt att han behöver mer tid på sig . Han har kikat fram ett par gånger och då har jag gett honom ett solrosfrö som han verkar gilla. Men han springer snabbt in och gömmer sig igen. Har försökt krafsa lite utanför huset och locka fram honom men det funkar inte. Vill inte heller vara för på så att han blir rädd, han måste väl få ha en trygghet någonstans tänker jag. Hur länge ska jag vänta ut honom tycker ni? Tacksam för era synpunkter!

Annons:
ajanki
1/2/17, 11:36 AM
#1

Så kul att du fått en mushane! Grattis till killen❤️

Om han inte var rädd hos uppfödaren så kommer han inte vara det hos dig heller. Han behöver nog bara lite mer tid innan han känner sig hemma och helt rygg hos dig.

Fortsätt som du gjort och prata mycket med honom, ha handen nere i buren så han känner din lukt. Vänta några dagar till och då kan du börja "fiska" upp honom med en toarulle eller kartong eller liknande och ha han i handen, då kommer det ge sig till slut! :)

Lycka Till!

Grodan
1/2/17, 12:06 PM
#2

Jag brukar inte ge mina möss hus pga detta, samt för att jag snabbt vill se dem. De har hängmattor, toarullar, äggkartonger, grenar, pinnar, strimlat papper istället. Bo får de bygga själva, vilket de gör med strimlat papper och bitar av kartonger som de gnager till själva.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

JenEng
1/2/17, 9:30 PM
#3

Tack snälla för svaren och för de fina tipsen! Idag hade vi ett litet genombrott då han kom fram efter en stund då jag lockat och pockat. En vacker dag kommer vi vara oskiljaktiga!😍

Vattnadal
1/3/17, 1:08 PM
#4

Jag brukar försöka låta dem gå in i en toarulle ed, och lyfta upp dem. Ha dem i händerna, så de lär sig att händerna är positiva, prata och mysa. För mig är det inte nödvändigt att de kommer och klättrar upp i handen själv. Jag har för många för att ha tid att vänta. 😉

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Emouse
1/5/17, 10:42 PM
#5

Grattis till musen!🙂 OT men vart kommer han ifrån?

Jag håller med ovan och tycker du fått bra råd redan.

Det kan även vara bra att inte ha honom i en helt tyst miljö så att han hör och skrämmer upp sig själv på en gång vid minsta lilla ljud, om det går att ha buren  där du/någon annan ofta är så att han vänjer sig.

Ett tips är att inte göra en stor grej av att du har handen i buren varje gång, så han vet att varje gång du tar ner handen så behöver det inte betyda att han ska plockas upp. Sitt med handen i buren när du tittar på tv, dator, läser en bok eller vad som helst. Även om han inte kommer fram på en gång så vet han att du är där.

Lycka till, allt handlar om att vänja sig.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
1/8/17, 12:31 AM
#6

Belöna honom med något gott ibland när han kommer fram. Ett solrosfrö, en bit mandel.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
JenEng
1/9/17, 12:09 AM
#7

Tack för era ytterligare kommentarer! Det går fort framåt. Huset är utbytt mot en hängmatta och vi får bättre kontakt för varje dag❣️Han är en kräsen liten rackare men solrosfrön är det som gått bäst hittills!😋

Grodan
1/27/17, 5:40 PM
#8

Hur går det? Kan man få se foto på killen?

Skulle också vara kul att höra varför du har valt att ha en mushane. Många tycker att de luktar illa… Är detta din första mus?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: