Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 776 ggr
emmelii
1/7/17, 8:38 PM

Engelsktypad mus, hane

Om jag har fattat rätt så finns det bara två "sorters" möss som är vanligast att ha som husdjur: engelsktypad och svensktypad mus…? Jag har läst på lite nu och är mest intresserad av engelsktypad mus, hane då jag helst bara vill ha en. Finns det några här som föder upp engelsktypade? Eller ni som har sådana skulle ni vilja dela med er av lite bilder på dom så jag får se hur era ser ut? :) Vill jättegärna se så bomba med bilder!!!

Annons:
ariama
1/9/17, 7:30 AM
#1

Hej Emmeli och välkommen hit!  😘

Svensk eller engelsktypad mus . . . det är egentligen inte så stor skillnad på dem, annat än utseendet. Svensktypad är mindre, lite mer kompakt, har mindre öron och lite kortare svans. Den engelska är "förädlad" och ska vara "vackrare", det är allt.

Du kan använda sökfunktionen här ovanför, för allt som du undrar. det finns svar på allt! 😃 Jag sökte på "engelsk svensk typ" och fick denna lista:

https://www.google.se/search?hl=sv&q=engelsk%20svensk%20typ%20site:mus.ifokus.se&gws_rd=ssl

ariama
1/9/17, 7:38 AM
#2

Vill lägga till, att många av inläggen i länkarna är gamla. Hur mössen beter sig, har idag inte direkt med typ att göra. Möss kan vara så olika i beteendet, och hur tama och lugna de är (eller rädda och nerviga) är något man måste se upp med när man som ny köper sina första möss, för man kan få "vad-som-helst" beteendemässigt, om man inte vet vad man ska vara uppmärksam på.

En annan sak är att det även är ganska vanligt med korsad typ, där både svensk och engelsk typ ingår i stamtavlan. Medan rena svensktypade möss nog är ganska svåra att få tag i.

JenEng
1/9/17, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är min mus Billy. Han är engelsktypad och har stulit mitt hjärta totalt. Inte den bästa bilden men han har lite svårt att sitta still!😊

ajanki
1/9/17, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
ajanki
1/9/17, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
ajanki
1/9/17, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Annons:
ajanki
1/9/17, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
ajanki
1/9/17, 7:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Engelsktypad svart tecknad hane

emmelii
1/9/17, 7:22 PM
#9

Åh jag dör så söta! Tack för alla svar/bilder 😃

ajanki
1/9/17, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Engelsktypad hane SE-Tsunamis Säffle

ajanki
1/9/17, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Engelsktypad agoutihane SE-Tsunamis Vorago

Upp till toppen
Annons: