Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1458 ggr
denaesboz
1/18/17, 9:10 AM

svansknyck

Hej!!

Jag har för ca 6 månader sen fått en kull där det fanns 4 av 10 med svansknyck, detta är något jag aldrig fått. Föräldrarna är båda från andra uppfödare.  Och jag har sedan dess gjort två tillbaka parningar och har fått 6 av 9 och 3 av 12 med svansknyck i dem kullarna.

Ingen av avelsdjuren jag använt mig av har haft svansknyck.

Hur fungerar det? Och lider mössen av svansknycket?

Super tacksam för svar! :D

Annons:
ajanki
1/18/17, 1:38 PM
#1

Svansknyck är ärftligt och kan poppa upp utan att föräldrarna har det. I dom flesta fall så lider inte mössen av en svansknyck men det beror lite på hur och var knycken sitter.

Alwyn
1/18/17, 6:28 PM
#2

Jag hittade en vetenskaplig artikel som nämnde att det nedärvs recessivt. Det påverkar inte bara svansen utan även ryggraden. Om de lider eller ej är nog individuellt men min uppfattning är att de i de absolut flesta fall inte påverkas så mycket av det. Jag har två med mycket grova knickar/svansdefekter och bortsett från att de klättrar sämre märks ingen skillnad.

denaesboz
1/18/17, 7:20 PM
#3

#1,2 Tack så mycket! Förstår att man inte ska avla på mössen som har Svansknyck men är det okej att använda syskon?

ariama
1/18/17, 9:12 PM
#4

I vilken mån de lider anser jag är omöjligt för oss att svara på.  Bytesdjur visar inte  när de är sjuka, om de kan låta bli, och jag tror detsamma gäller smärta. Människor som har kronisk smärta, som jag känner, har flera gånger klagat över att de inte blir förstådda, eftersom det inte syns på dem att de har ont, och ibland blir de inte heller trodda. Djur är väl ännu svårare att se på.

Jag tror också att djur accepterar kronisk smärta på ett annat vis än människor, de vet inget annat och vad ska de göra?

Svansknyck hör oftast även ihop med defekter på rygg- och bröstben, hur mycket eller i vilken mån är väl individuellt, och djuret behöver väl röntgas eller obduceras för att vi ska få veta?

Avlar du på syskon har du kvar anlaget, och kanske dyker det upp igen. En svag svansknyck är givetvis mildare än grava knyckar, men hur ser det ut inne i kroppen? Det vet vi inte. Gör det ont? Det vet vi inte.  Recessiva anlag kan man med tid och envishet ofta avla bort. Eller ibland. Eller inte alls. Det är också en sån där sak vi inte vet, bara kan gissa vart anlagen tagit vägen.

Det händer ibland att jag får ungar med svansknyck. Dem avlivar jag av humanitära skäl, förutom mycket milda knyckar som kan få vara kvar, men givetvis aldrig avlas på.

Jag har själv ibland valt att avla på syskon, med den reservationen att jag tar bort avkomma som får knyckar, om de får.  Jag trodde att jag avlat bort knyckarna för de var försvunna under flera års tid, men så dök de upp igen. Jag vet inte om det var samma anlag som hängt med eller om det kommit in med nya möss, eller en kombination av båda. Men ju mer man avlar på knyckar, desto knyckigare blir de! (vilket talar mer för polygener än en enda recessiv gen som ibland går att läsa på nätet)

Grodan
1/18/17, 10:23 PM
#5

Jag skulle inte välja att inavla så hårt på individer från en kull med så mycket svansknyckar. Om möjligt kanske inte avla vidare alls.

Man kan se på djur om de har en normal kroppsbyggnad, svans och ryggrad. Ser man i svansknyckskullar djur som har något onormalt i kroppsbyggnad, svans eller ryggrad bör man inte avla på dem. I Standard är detta en del i bedömningen, så det kan vara bra att ställa ut tilltänkta avelsdjur för att försäkra sig om att de har normal kroppsbyggnad mm.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1/19/17, 8:00 AM
#6

Om en (eller flera) kotor i bröstryggraden sitter lite snett eller anknyter fel till varandra, tror jag inte att vi kan se.  Människor måste man röntga för att upptäcka sånt, går varken att se eller känna utifrån, och det kan vara oerhört smärtsamt.

Annons:
Alwyn
1/20/17, 11:24 AM
#7

Det som stod i artikeln var att de främsta ryggkotorna ofta är hopvuxna med de som kommer efter hos möss med svansknyck. Sådant kan vara omöjligt att se. Sen finns det så klart fler kotor som kan vara påverkade om knycken är grav, sådant vi kan se. Till exempel att ryggen får en kutad form och att ryggen vid bakre höfter sluttar neråt. 

Som ariama skriver är det svårt för oss att veta om de har ont. Om djuret är piggt och inte visar tecken på sjukdom eller smärta avlivar inte jag, men det är mitt beslut. Jag gillar inte att avliva om jag inte måste, om det inte finns en stark osjälvisk orsak. Jag har även valt att inte avla på vare sig syskon eller föräldrar när det uppkommit svansknyck för jag vill inte att anlagen ska gå vidare och dyka upp vid senare tillfällen, varken hos mig eller hos ev köpare.

ariama
1/20/17, 12:42 PM
#8

#7. Avlar du på möss nu? Vad kul! Hurra!

Alwyn
1/20/17, 4:12 PM
#9

#8 nej inte på tammöss 😉 jag syftade på sebramössen.

Det blir inget avlande på tammöss för mig, jag omplacerade avelshanen och har inga planer på att ta upp det sen heller tyvärr.

denaesboz
1/21/17, 8:31 AM
#10

Tack så mycket! Nu har jag en hel del att tänka på angående det här! 😁

ajanki
1/21/17, 11:46 AM
#11

#10 Är det mössen från mig som gett svansknyck? Vore ju bra att veta!🙂

Grodan
1/21/17, 4:56 PM
#12

#6 #7 

Nej, det går inte att se, men det går att se andra saker, som jag nämnde… om kroppsformen är "onormal"…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

denaesboz
1/21/17, 6:00 PM
#13

#11 Nej, ingen av dina ^.^

Annons:
denaesboz
1/21/17, 6:22 PM
#15

Någon som vet om det är möjligt att röntga möss på klinik? 😂

denaesboz
1/22/17, 8:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Såhär ser den värsta ut Det ser inte skönt ut..

ariama
1/22/17, 8:47 AM
#17

Nä, det ser inte trevligt ut. Det kan vara värre, mycket värre dessutom, men det kan också vara mycket mindre knyck. En del knyckar kan vara så "små" att de knappt syns, men man känner dem tydligt när man låter svansen löpa mellan fingrarna.

Detta är dessutom två knyckar efter varandra.

Ingen aning om man som privatperson kan röntga levande möss, kanske är det en kostnadsfråga? 

Kolla gärna upp det, och berätta här. Det är en bra idé som jag kanske själv ska fundera över när/om jag får nya svansknyckar. Inte haft på länge nu, men det dyker nog upp. Svansknyck verkar höra till de "skavanker" som mössen dras med.

ariama
1/22/17, 8:52 AM
#18

#12. Ja, det kan man nog, om skadorna på rygg och bröstben är stora och illa. Men tror du verkligen att man alltid kan se att de inre benen är helt korrekta?

Vad anser du om "puckel" t.ex? Har sett möss med så stor puckel att jag ansett dem vara defekta, kan inte tro att det är okej (även om det inte är svansknyckrelaterat). Puckel på möss, mest engelsktypade och större möss, verkar aldrig ifrågasättas?

denaesboz
1/22/17, 9:34 AM
#19

#17 ja, jag har känt igenom alla syskon och föräldrar och alla har synliga knyck. Jag kommer nog låta dem med knyck somna in ifall dem skulle lida. Det ser ju inte alls bra ut. Jag tänkte ringa till Ultuna och höra med dem om det är möjligt. Skriver absolut här om det är möjligt. Jag vet att man kan det inom forskningen men då är det en speciell röntgen som används. Jag kommer inte ihåg om det var möjligt med "vanliga" som finns på kliniker. #18 Här hemma får inga puckel möss gå i avel, jag tycker det är så fult och verkar inte heller vara så bekvämt.

ariama
1/22/17, 11:24 AM
#20

Denaesboz (vad betyder ditt nicknamn?)

Om du ändå tänker låta dem somna in, så är det säkerligen större chans att kunna röntga dem ickelevande så att säga, eller kanske hellre låta dem bli dissekerade med avseende på skelettet.

Hör efter priset, vi kanske är flera som kan hjälpa till om det blir dyrt? Att få veta svaret är kanske viktigt för flera av oss?

I alla fall för mig. Och då kanske två djur är intressant att få resultat av, både en med svårare svansknyck, men även en mycket lätt variant? Kan resten av skelettet gå fria vid mildare svansknyck?

Hur påverkas resten av skelettet egentligen, just bland våra möss (och Mus musculus), inte något labb-resultat från andra sidan jordklotet, jag litar inte alltid på samstämmigheten?

Annons:
Emouse
1/22/17, 3:23 PM
#21

Det är intressant det här med svansknyck.

Jag kan tyvärr inte komma med fakta eller egna erfarenheter då jag inte har några, men följer inlägget så länge.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

denaesboz
1/22/17, 7:59 PM
#22

#20 Denaesboz är en kombination av mitt namn, Denice och två av min kompisars namn Natalie och Esmeralda som dog när jag var yngre. Boz står för Bonzo, vilket är en av våra hundar som betyder väldigt mycket för mig 😁 Absolut, förstår vad du menar!Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur det verkligen ligger till. Jag ska ta och ringa till dem imorgon 😊

ariama
1/23/17, 7:30 AM
#23

Spännande. Och tack för namnförklaringen.

Inväntar fortsättning …

Alwyn
1/23/17, 8:32 AM
#24

Ultuna tar inte emot möss sa de till mig, bara för avlivning. Jag skulle vända mig till Mälarens :) Vore intressant att se hur det ser ut! Men sen behövs ju en duktig vet som kan tolka svaren och då är Marianne på Mälarens nog bäst.

ariama
1/23/17, 11:12 AM
#25

Det är givetvis SVA du ska kontakta för såna här ärenden!

http://www.sva.se/kontakta-oss/svas-adresser

denaesboz
1/23/17, 7:49 PM
#26

Så nu har jag ringt till Ultuna men dem tyckte att jag skulle ta kontakt med Mälarens djurklinik för att dem var mycket bättre på smådjur. Men hon jag pratade med, hon var inte säker ifall det skulle gå men hon tyckte att vi absolut ska försöka. Hon pratade om att man borde kunna hålla i dem medan man tar röntgenbilder XD Hur nu det skulle gå till😂 Det skulle kosta 1 340 kr för att röntga en mus. Och för två skulle det kosta 2 090 kr.

Alwyn
1/23/17, 10:08 PM
#27

#25 det är det ju bara om hon ska avliva dem. Jag förstod det som att det inte va säkert att hon ville det först. Eller?

Annons:
ariama
1/24/17, 8:44 AM
#28

När jag skrev "givetvis" var det inte för att tillrättavisa någon, utan det var mitt sätt att slå mig för pannan, för att jag själv inte tänkte på det jag visste. 🙂

Denaesboz igen.  Jag tvivlar på att det går att röntga en mus utan att söva den först. Det bör ju i så fall gå med en mycket lätt och snabb sövning, tänker jag? Men som sagt, någon ska kunna tolka svaren! Annars är det ju bortkastade pengar.

Om du beslutar dig för att gå vidare, kan jag bidra ekonomiskt. Fast det beror också på hur du går vidare förstås. Som sagt bör det ge ett tillförlitligt svar, oavsett metod. Och jag är mest intresserad av att du kollar den med svårast knyck.

Jag PM:ar dig.

Alwyn
1/24/17, 10:11 AM
#29

Jag är också mycket intresserad! Just nu har jag ingen möjlighet ekonomiskt men om det blir längre fram i år kanske det går. Jag har ju en med mycket grav svansknyck där kroppen inte ser ut som normalt, men en sådan mus behöver man ju inte röntga. Jag önskar att man kunde göra någon slags test för att se om han (och andra) har ont dock! 

Låt säga att vi ser på obduktionen att ryggkotor på två olika ställen är sammanväxta vilket inte syns utanpå musen…kan man ens tolka det och säga om den har ont eller ej då???

ariama
1/24/17, 1:03 PM
#30

Nej, det kan vi väl inte veta direkt. Kanske får vi gå till människor med samma/liknande skador, eller andra djurslag som lättare går att testa, hundar t.ex. eller hästar?

 Genom att klämma och vrida och vända, på ett vis som inte riktigt låter sig göras med möss, kan man kanske få en uppfattning i alla fall. Hundar/hästar m fl djur kan man ju se om de ömmar för tryck, eller kanske rent av har verkligt ont.

På hästar kan man göra böjprov, det gäller förstås benen men man får fram information som annars är dold. Så jag tror nog man får titta på andra djurslag, och "översätta" till möss, och nöja sig med en "uppskattning"?

Alwyn
1/24/17, 1:21 PM
#31

#30 ja så kan man ju göra!

ariama
2/25/18, 8:18 AM
#32

Puttar upp!

Och så vill jag jämföra med Alwyns små videor på "öronmusen", när det gäller möss och smärta. Öronmusen ser inte ut att ha ont när man ser henne i filmerna, hon verkar ju röra sig piggt och normalt, av vad jag ser i alla fall. Men här ser vi ju hur hon ser ut inne i örat, och nog måste det där väl göra ont!?

Hur mössen med svansknyck ser ut i resten av skelettet, ser vi ju inte. Inte heller om svansknycken i sig smärtar. Svansen används ju, förutom till balans och kommunikation, även som "extra handtag" vid klättring och så.

Grodan
2/25/18, 11:12 AM
#33

Jag tror att möss med svansknyck har ont av det. Faktiskt och jag har alltid trott det. (I skrivande stund kan jag inte svara exakt hur jag sett att djur med medfödda knyckar mår dåligt, men jag har absolut uppmärksammat det! Jag kan ju ha uppmärksammat fel, absolut…) Därför har jag avlivat dem i späd ålder. Äldre djur som råkar ut för någon klämskada skulle jag idag välja att amputera bort en bit så de slipper ha en svans med knyck resten av livet.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2/25/18, 11:14 AM
#34

#32 Skriver en artikel nu om detta :)

Annons:
ariama
2/25/18, 1:25 PM
#35

#34. 👍 

#33. Jag tar också bort såna numera om jag får såna.  Även mindre/lätta knyckar. Jag kan ju inte garantera att de mår bra.

Upp till toppen
Annons: