Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 764 ggr
ariama
1/23/17, 11:39 AM

Alwyn! (eller nån annan som kan förklara)

Jag kollar in avelsprogram för olika djurslag, arter, raser och sorter och sånt. En sak återkommer lite här och var, som jag inte förstår. Nån som kan och kan förklara för mig vad som menas?

Jag förstår "genetisk spridning". Men inte varför jag gång efter annan stöter på meningar som

 "Den genetiska variationen är en förutsättning för avelsframsteg, men den kan vi inte påverka" (t.ex. här, längst ner under avsnittet "Avelsframsteg":

http://www.ungasvh.se/avel/avelsplan/avelsframsteg

och samma sida, gå in under fliken Avel och sedan "Avelsframsteg" för att få fram en bild.

Alltså, visst kan vi påverka den genetiska variationen, det är ju det vi gör med avel, så vad menar de? Även att "snäva in" den, är ju att påverka.

(vill även säga att jag inte förespråkar dessa avelsmetoder (länken) även om jag kollar in dem)

Annons:
Lojs
1/23/17, 2:22 PM
#1

Jag antar att de menar att man inte kan veta exakt hur den genetiska variationen ser ut utan att kartlägga alla gener hos djuret och därmed kan man inte säkert veta att man ökar den genetiska variationen om man utavlar, eller att man snävar in den om man inavlar, även om det i teorin borde vara så. Jag tänker att många hästraser säkert gått igenom något genetiskt nålsöga som gjort den genetiska variationen väldigt liten som den är och därmed är den svår att påverka?
Min gissning i alla fall. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ariama
1/23/17, 4:36 PM
#2

Låter vettigt. De borde skrivit "kontrollera" istället för "påverka".  Kanske bara jag som märker ord?

Lojs
1/23/17, 4:52 PM
#3

Jag håller med, eller i alla fall en förklaring på varför de formulerar sig som de gör, jag kanske är helt ute och cyklar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Alwyn
1/24/17, 10:33 AM
#4

Oj dethär har jag missat! Den meningen du skrev kursivt hittar jag inte ens så jag får inget sammanhang. Var står den? Om jag följer länken kommer en bild med ett diagram. " Egenskapens spridning. Ej påverkbar av människan" är det detta du inte förstod? De menar hur en viss egenskap sprider sig genetiskt (tex om anlaget för en viss egenskap går vidare eller ej till avkommorna. Du kan inte påverka HUR anlaget för blå ögon sprids, det sprids recessivt vad du än gör. Du kan inte heller påverka om det recessiva anlaget ska gå till den eller den avkomman) och detta kan vi aldrig påverka inom avel.

ariama
1/24/17, 12:56 PM
#5

Ja, det var det jag menar. Den andra meningen hittar inte jag heller längre, men det gör inget, du fattade vad jag menar.

Tack för förklaringen, då förstår jag. 🙂

Alwyn
1/24/17, 1:19 PM
#6

Vad bra, kul att jag kunde hjälpa till 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: