Annons:
Etiketterleksakeraktivering
Läst 826 ggr
Grodan
2017-02-03 20:22

Vinter-trä

När man ska bygga ett hus av trä, så väljer man helst trä som är fällt på vintern - då det inte innehåller ohyra.

När man ska ha ved, fäller man träd på vintern så att man kan elda nästa vinter - torka vår, sommar och höst…

Så jag undrar om det är på vintern man ska ta in trä man ska ha till djuren? Klippa grenar från fruktträd, hassel, björk mm. I så fall är det nu. Det är ju fortf vinter… typ…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Tr0llm0r
2018-01-10 01:00
#1

Hm… Bakterier och sånt borde ju dö om det är minusgrader. Så kanske! Är man osäker kan man ju tvätta rent med såpa och värma i ugn innan man lägger in det i burarna. En del lägger ju hö i frysen för att parasiterna ska dö :)

Alwyn
2018-01-10 18:30
#2

Jag tycker tvärt om. Färska grenar med knoppar och musöron är ju godast, och nyttigast 💗

Grodan
2018-01-10 23:36
#3

#2 ja, självklart, men jag tänkte nog lite i #1 banor här…

så mer klättergrenar o pyssel än mumsa


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-01-11 05:58
#4

Att trä fällt på vintern inte innehåller "ohyra" är inte sant. Ett stort antal småkryp övervintrar i trädens skrymslen och vrår. Till exempel är ju julgranar fulla med småkryp. https://www.google.se/search?q=julgran+insekter&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=xuxWWpfbBJODtAHo-a_YCg

Även så kallade skadedjur i trä, oftast skalbaggar av olika slag, vars larver lever inuti trädens stam och grenar, har allra oftast fleråriga larver. Alla som eldar med ved brukar känna till att det kan dyka upp både stora och vackra skalbaggar inne, mitt i vintern, som kläckts när veden kommit in i rumsvärmen.

Men vilka av alla dessa miljontals kryp som lever, respektive övervintrar, i trä (bark och skrymslen) är skadliga för våra möss?

Alwyn
2018-01-11 12:35
#5

Det är ju bara parasiter som har gnagare som värddjur, som utgör en risk för musen. Löss, loppor, kvalster, nematoder… dessa oroar inte mig det minsta när jag knipsar grenarna från själva trädet. Om jag plockar från marken så skrubbar jag av och kör i ugnen. Vinter eller ej kvittar för mig.

[Tisstassen]
2018-01-11 13:11
#6

haha fy man kan ju faktiskt höra ibland, om man är riktigt riktigt tyst, hur det kryper små små djur inne i den torra veden som ligger bredvid öppna spisen 😛 vet dock ej när vår ved kapades osv… men lite äckligt känns det ^^ 

jag bröt av en gren från ett av våra äppelträd häromdan, den var väldigt uppskattad!

Annons:
Tr0llm0r
2018-01-11 18:15
#7

Skalbaggar är fina :) Och säkert goda om de går att äta, om så är fallet är det ju en extra berikning ju! ;D Och om de hänger med in i ugnen så blir det en god grillyta ;)

Alwyn
2018-01-11 19:40
#8

Hahaha griljerade skalbaggar, en musdelikatess!

Novachan
2018-01-11 20:43
#9

Lite extra protein skadar nog inte. Finns ju folk ska käkar insekter med flit så 🙂

ariama
2018-01-12 09:35
#10

Det är faktiskt sorgligt med alla de stora otroligt vackra skalbaggar (långhorningar av skilda slag) som eldas upp som larver med veden… Många vedlevande skalbaggar har dessutom svårare att klara sig numera, i och med förändrad miljö.

Upp till toppen
Annons: