Annons:
Etiketttävlingar
Läst 1612 ggr
ajanki
2017-03-04 11:28

Rösta fram årets mus 2016!

Nu ska vi rösta fram årets mus 2016! Det är månadens mus och vinnare av vissa tävlingar som representerar en månad var.

Titta noga och rösta sen på din favorit!❤️

------------------------------------------------------------------------------------------

Januari ❤️

Detta är lilla Lou.

En av dom 7 honorna vi räddade från ohuman avlivning.

Lilla Lou var den enda av dom som bet, och hårt som attan då och var riktigt nervös och rädd. Fick reda på att hon tydligen skulle ha blivit ormmat, och blivit instoppad hos en orm då hon varit skendräktig två gånger. Detta var inte en såvärst stor orm och det slutade med att hon faktiskt bet ihjäl ormen. Det förvånar mig inte alls med dom betten hon gav mig.

Idag är hon min favorit mus, hon är så jäkla social och mysig av sig. Kommer fram och klättrar upp i handen och myser länge!

Text & foto: MissanTissan

-----------------------------------------------------------------------------------------

Februari❤️

Delad vinnare av Alla Hjärtans Dag-fototävlingen.

Foto: lollynona

-----------------------------------------------------------------------------------------

Mars❤️

Delad vinnare av Alla Hjärtans Dag-fototävlingen.

Foto: ajanki

-------------------------------------------------------------------------------------------

April❤️

Vinnaren av påsktävlingen.

Foto: Övradal

-----------------------------------------------------------------------------------------

Maj❤️

Vinnaren av vårtävlingen.

Foto: MissanTissan

--------------------------------------------------------------------------------------------

Juni❤️

Tänkte att jag ska vara med, bara för att det blir fler bidrag. Ingen tanke på att göra bra foto, utan väckte Astrakan ur hennes skönhetssömn och knäppte snabbt ett foto. Hahahah, visst ser hon yrvaken och överraskad ut! Pussar

Astrakan är en raring på 10 månader. Inte rädd men lite blyg. Går inte gärna upp i handen självmant (i alla fall inte på de 3 sekunder som jag orkar vänta) men tittar alltid fram, är nyfiken, och ser mig i ögonen. En mild, rar och otroligt snäll dam i färgen recessive yellow, hårlaget satin korthår och teckningen broken.

Text & foto: ariama

------------------------------------------------------------------------------------------

Juli❤️

Espresso (som även kan tänkas kallas X-presso 2000) är en mycket pigg och glad mus, som på bilden syns tävla med kattens leksaksmus Tuffy (även kallad X-Tuffy 2000), och dessutom vinner sprinterloppet med fina marginaler. Snabb som attan!

Hon är modig, tuff och livlig och älskar mat och kex! :)

Text & foto: Jennah

-----------------------------------------------------------------------------------------

Augusti❤️

Tvåan i vårtävlingen.

Foto: Isabella93

------------------------------------------------------------------------------------------

September❤️

Möss kan vara så olika brukar jag alltid säga. Den här musan än "olika".

Hon har det triviala namnet Sp1 vilket betyder Sparvunge nr 1, och hon är 9 månader gammal.  Hon är pigg och glad. Kan vid första anblicken verka "nervig", men det är det sista hon är! Hon är bara livlig, ibland mycket livlig, och har egna idéer om saker och ting.

Hon är en sällskapsmus som hör till den bästa sorten (enligt mig), men som "uppfödarmus" skulle hon passa sämre.  Att låta henne leva instängd i en liten bur hela sitt liv, skulle vara ett sorgligt öde för denna livsglada dam. En del möss passar det utmärkt, de är stillsamma och lugna och inte så nyfikna eller äventyrslystna, men Sp1 vill ha rörelsemöjligheter, kunna klättra och klänga och motionera och skaffa muskler.

Det roliga är att väl i handen så blir hon stilla! Om jag klappar henne stillnar hon.  Om jag sätter läpparna mot hennes rygg och blåser varmluft i pälsen så blir hon lyrisk, och  orörlig som en stenstod. Tar jag med henne bort någonstans så är hon bara lugn, trygg, tillitsfull, glad och nyfiken.

Givetvis är hon kommunikativ, kommer när jag ropar, går mer än gärna upp i handen, och gillar att prata med mig.

Text&foto: ariama

Oktober❤️

Vinnare av höstfototävlingen.

Foto: Isabella93

---------------------------------------------------------------------------------------------

November❤️

Nordanälvens Börje, en utav mina absoluta favoriter härhemma! Eller tja, alla i familjen har honom som favorit. Han är så lugn, go och trygg i allt. I somras fick han följa med ut på axeln när det var fint väder vilket var mycket uppskattat.

När han är i buren räcker det att han hör sitt namn så kommer han springandes. Sitter tryggt och stilla i handen och älskar att bli smekt. Men han börjar bli skruttig, orkar inte vara med lika länge och sover lite mer. Jag känner mig så lyckligt lottad som fått vara med Börje redan från start

Text&foto: Nordanälvens

----------------------------------------------------------------------------------------------

December❤️

Vinnare av jul/blingtävlingen.

Foto: Jollycox

--------------------------------------------------------------------------------------------

###

Annons:
isabella93
2017-03-04 14:44
#1

Blev en röst på Astrakan (Juni) för min del :)

[EM L]
2017-03-04 15:00
#2

Oktober=)

ariama
2017-03-04 17:20
#3

Så många fina bilder och fina texter. Svårt att välja. Men bara en har bitit ihjäl en orm, och det imponerar på mig, så hon (januari) får min röst.

Grodan
2017-03-04 19:36
#4

#3 Det är så himla ballt. Och bilden är också så vardagsfin.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tjeja
2017-03-05 07:46
#5

Nu missade jag tyvärr läsa ordentligt innan jag röstade utan tittade ivrigt på bara bilderna. Av alla fina och härliga bilder står ändå bildmässigt oktober ut. Men hade jag läst innan ordentligt och vägt in texterna också så hade ettan klart vunnit med sitt bitska mod mot ormen. Samtidigt känns det inte helt rättvist att väga in texten eftwrsom inte alla bilder har någon text . Så vid närmare eftertanke får oktober min röst ändå för sina vackra färger o fina musen mitt i virveln av löv. Så kommer jannuarimusen starkt efter och blir tvåa med knapp marginal i min röstning. 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

mallimalli
2017-03-06 10:12
#6

Jag röstar på augusti! Bilden är lite annorlunda tagen och omgivningen är det vi behöver nu när våren är så seg i starten! Även om januari får en sympatiröst för mig 👊 Jag har själv ormar, men skulle aldrig mata med levande foder, då det för det 1a är olagligt, och för det 2a är hemskt för musen. I naturen är en annan sak… Så jag tkr det var helt rätt att den bet ihjäl ormen! Tuffing! :D

Annons:
Grodan
2017-03-13 23:20
#7

Shit, vad folk gillar orange tydligen…😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2017-04-12 19:58
#8

Haha, överlägsen den där oktober…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tjeja
2017-04-12 21:04
#9

#7 Tja.. de där eldiga tonerna i bilden är ju verkligen höstfärger och löven ringar in lilla musen som om det gått en virvelvind igenom den lilla högen. Å sedan en så klar och skarp bild på den underbart söta sockervita lilla musisen mitt i höstvirveln. En fantastiskt fin höstig bild! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Grodan
2017-04-13 01:56
#10

#9 Ja, du har helt rätt. Det är en vinnande bild!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2017-06-13 00:53
#11

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2017-06-26 12:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nöjer mig med 34 röster. 

Tack alla som röstat.❤️

Skärmdump på omröstningen när den räknades. Vinnarartikel


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: