Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 862 ggr
Chinesecrestedlover
2017-03-16 20:40

Lekhage/Lekplats till möss...

Hej!

Vet inte om denna kanske egentligen borde ligga i "Leksaker och aktivering"? Hur som helst… 

Projekt fixa i ordning för möss fortsätter, haha😃 Håller fortfarande på med buren (se http://mus.ifokus.se/discussions/55be8ad7ce12c416ee000d09-burfundering?discussions-1 för mer information om det) men vill även ordna med en lekhage till de små och vill därför ha tips på hur en sådan kan utformas. 

Plexiglas/akrylplast är en tanke…men var får man tag i det till ett bra pris, hur "tjocka" ska sådana skivor vara för att det ska bli bra? Hur fäster man i hop flera skivor på bästa och mest rymningssäkra sätt; gångjärn/"silvertejp" eller vad? 

Annat som är bra att göra en hage av? Trä (vad för sorts skivor i så fall)? Vill helst att den ska gå att fälla i hop för att kunna förvaras lättare när den inte används, när man ska städa m.m. Helst inte väga bly…för det blir ju jobbigt om man ska flytta på den… tips?

Hur hög måste en hage vara för att de inte ska kunna hoppa ut eller så? Kommer naturligtvis inte ha höga saker längs kanterna, men hur högt måste det vara för att det ska fungera, eller måste även hagen ha lock på?

Tänkte att den kanske kan ställas på ett bord eller dylikt - så hundarna inte "leker" med dom 😮 eller i ett rum dit hundarna inte får gå…men oavsett vill jag ju inte att mössen sticker i väg på egna obevakade äventyr…

Kan man ha något i botten på hagen för att skydda bord/golv? Plastmatta/vaxduk eller dylikt? Eller är det bäst att "bygga" en botten också? 

Hur har ni gjort till era möss? Har ni någon form av lekhage/lekplast till de små? Tips mottages med tacksamhet och lägg gärna upp bilder här i tråden för inspiration. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
isabella93
2017-03-16 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så här ser min rasthage ut, den är inhägnad på två av sidorna, mest för att de helst inte ska vara bland krukväxterna (har inga som är giftiga/farliga, utan det är mest för växternas skull ;) ). De undviker att gå för nära kanten, och jag sitter vid bordet när de är ute, så det krävs inget stängsel längs främre sidan. Något skydd för underlaget har inte behövts, de brukar alltid uppsöka toan vid behov. 

Har inga tips på hur man bygger en helt rymningssäker inhägnad, min tar de sig över om de verkligen vill, men det blir åtminstone lättare att hålla koll på dem och stoppa dem i tid.

Chinesecrestedlover
2017-03-17 02:31
#2

#1 Tack för svar och bild😃 Har funderat på de där hagarna också, men som du säger inte helt rymningssäkra… vilket gör mig nervös eftersom jag har hundar (som älskar att leka att de skakar ihjäl sina leksaker😮) vill inte att de ska "leka" med mina möss… Va fint du har gjort till de små förresten. Vad är det för spännande du har i fågelbadet?

isabella93
2017-03-17 08:00
#3

Tack :) Det är bara en fleecepåse som egentligen är tänkt att hängas upp i buren. Lade den i fågelbadet för att göra det lite mer inbjudande som gömställe.

Chinesecrestedlover
2017-03-17 13:45
#4

#3 Aha…smart och mysigt 😃

Vattnadal
2017-03-17 15:39
#5

Jag har mina på ett bord i djurrummet helt enkelt. Hundarna får inte vara med där inne. 😉

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: