Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 947 ggr
Chinesecrestedlover
3/19/17, 7:16 AM

Träslag - Bygga till möss?

Hej!

Håller på för fullt med att få klart min bur (se http://mus.ifokus.se/discussions/55be8ad7ce12c416ee000d09-burfundering?discussions-1 för mer information om det). 

Jag kommer att behöva använda lister på några ställen (svårt att förklara hur/var, men kommer visa bilder på det…om min idé fungerar alltså😉). Just nu försöker jag hitta de perfekta listerna till mitt projekt och har lyckats hitta några olika alternativ som skulle kunna fungera; men…kan man använda furu  eller är det lika illa med lister, som om det hade varit bottenmaterial? Listerna kommer inte att vara inne i buren, men mössen kommer (troligen) kunna komma åt att gnaga på dom ändå. 

Jag vill ju naturligtvis inte ha någonting farligt i mössens närmiljö, men eftersom det  inte fanns så många olika träslag (i alla fall inte på den typ av lister som behövs för mitt bygge) så tänkte jag om det var skillnad på tall som bottenmaterial och virke? Läst och sett klipp på Youtube (visserligen i samband med hamstrar men…) att de gör skillnad på "pine bedding" och "Kiln dried pine" - som de (alltså "hamsterfolket") bygger av…men stämmer detta? Är det skillnad? Vad för träslag (på listerna menar jag) kan man använda om det inte går med furu?

Sedan skulle jag vilja bygga t.ex. hus och liknande saker dvs. saker som de definitivt kommer kunna komma åt att gnaga på/sova på/i m.m. Vad kan man använda för träslag/typ av skiva till sådant? Plywood och liknade - är det farligt? Vad är husen man kan köpa gjorda av och är dessa säkra för mössen? 

Jag skulle även vilja tillverka egna "chew toys" (tugg-leksaker/gnagpinnar m.m.) och då är det ju verkligen viktigt att man använder trä som är säkert för de små liven att gnaga på… Fruktträd vet jag är säkert (och sådana grenar ska de absolut få)…men det finns ju tyvärr inte i form av träkulor, figurer m.m. som man kan göra roliga och fina saker av…kliar i "pyssel-fingrarna"😃 

Så vad kan man använda sig av? Dessa t.ex. http://www.cchobby.se/traparlor-dia-25-mm-halstl-4-5-mm-china-berry-100st är de ok? Eller de här http://www.pandurohobby.se/Katalog/50-Skapa-Dekorera/5050-Stommar/505021-Trafigurer/1/101437-Trakula-konformad-4-st ? Är de här ok tro http://www.cchobby.se/tradrullar-dia-24-mm-l-15-20-27-38-50-mm-bjork-10st? 

Det lär ju bli billigare att göra själv än att köpa färdiga "Chew toys" och så kan man ju få de som man vill…men då måste de ju naturligtvis vara helt säkra för småttingarna att tugga i sig. 

Slutligen gällande fruktträd (och andra säkra grenar utifrån) - hur ska man göra för att undvika att få in "skit" (ohyra m.m.)? Räcker det att skrubba eller måste de frysas/värmas i ugn? Har nämligen svårt att se att man ska kunna frysa/värma annat än väldigt små grenar…har ingen stor frys (har "kombi kylskåp/frys" - så frysen är ju bara några lådor…och ehm…jag kan ju inte slänga ut maten…) och ugnen är ju inte heller stor…så hur gör ni? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Grodan
3/19/17, 3:06 PM
#1

Åh, så pyssligt. Blev lite inspirerad där…

China Berry, kan det vara körsbär? I så fall är det ok.

Bok vet jag inte om det är ok faktiskt…

Björk är ok.

.

Ang fruktträd så är det bäst att klippa kvistar och grenar från dem på vintern och sedan låta stå inne någonstans där det inte finns djur, i ca 28 dagar. På våren, sommaren och hösten finns det djur i träden och då kan du behöva värma upp i 130 grader för att få bort all smitta.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chinesecrestedlover
3/19/17, 4:53 PM
#2

#1 ok, tackar 🙂 Jag har hittat alldeles för mycket kul inspiration till olika saker på Youtube m.m. för att låta bli att pyssla, men det gäller ju att hitta säkra material. Det riktigt kliar i fingrarna, vill pyssla ihop hus och "chew toys" nu, för att inte tala om bli klar med min bur.

Sökt runt som en tok nu efter China berry och har hittat många andra namn på samma träd t.ex. China tree/China Berry Tree/White cedar/Ceylon mahogany och svenska Zedrak - vetenskapligt namn: Melia azedarach. 

Jag är dock förvirrad för på många ställen står det att den är giftig för flera olika djurarter…men å andra sidan finns träpärlor och annat som gjorts för barn i detta material?? Känns ju konstigt om de använder sig av ett giftigt träd i typ. leksaker för bebisar/små barn m.m. eller? Naturligtvis är det ju skillnad på en mus/hamster/hund/katt osv. och ett barn…men varför välja något sådant, varför ta risken liksom? Står ingenting om detta träd på Giftinformationscentralens hemsida, kanske är ovanligt att ha detta träd i Sverige, men det verkar däremot finnas gott om saker tillverkade av det…

mallimalli
3/20/17, 2:08 PM
#3

Jag tror att anledningen till att man inte vill ha furu till bottenmaterial är för att det innehåller terpentin, men lister är jue lite mer behandlat trä så det tror jag inte är nån fara :) Men jag är inte säker, så ta mig inte på orden…. Ang husen - så länge inte skivorna är av furu (om det nu inte är okej) eller behandlade så tror jag det är lugnt :) Jag tänkte använde grenar och pinnar från naturen (det har dom jue gjort i affärerna?) och bara lixom dela dom på mitten ^^ Jag byggde en liten trästege, och det var gjort av random pinnar jag hittade i skogen samma dag… Jag tänkte inte ens på vilket träslag det var, och det tuggade dom på utan att det hände nått :P

Upp till toppen
Annons: