Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2096 ggr
Lovely_paws
3/22/17, 11:30 PM

Hamstermat till möss?

Detta kan vara en dum fråga, men har dvärghamstrar just nu som äter detta foder. http://www.zooplus.se/shop/produkter_efter_djur/hamstrar/191349/343203 Funderar på att eventuellt skaffa en mus, skulle jag kunna ge samma mat till den? Blandar eget om dom inte kan det, men tänkte att det skulle vara onödigt ifall dom kan äta samma lixom.

Annons:
Majaa12
3/22/17, 11:36 PM
#1

Är inte helt säker men skulle tro att hamster och möss har olika näringsbehov🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Lovely_paws
3/23/17, 9:53 AM
#2

Ok men skulle jag kunna blanda hamstermaten med något? Till exempel kattmat eller grynblandning eller något?

Grodan
3/23/17, 4:40 PM
#3

Innehållsförteckningen ser trevlig ut till viss del. Gillar dock inte att det innehåller vitaminpellets och något som är bakat. Själv skulle jag inte kunna använda detta som helfoder. Jag litar för mycket på min egna torrfoderblandning och dagligt tillskott av färsk rå föda för att kunna känna mig säker på att mina möss får i sig den näring de behöver.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lovely_paws
3/23/17, 5:05 PM
#4

Hmm okej, så är det fodret dåligt för möss då?, hur blandar jag eget foder då?

91Marran
3/23/17, 11:09 PM
#5

#4 du räknar ut med hjälp av innehållsförteckningen av alla ingredienser som du har tänkt ha i. Enklast att göra ett excel ark.

Mvh
Mig

Alwyn
3/24/17, 10:25 PM
#6

Jag tycker inte att man ska hålla på och blanda eget foder åt sina djur om man inte har bra koll på näringsbehov och näringslära mm. Hamsterfoder innehåller mycket mer protein än vad som passar möss. Vill du ha möss tycker jag att du ska köpa ett helfoder förr möss.

Annons:
Grodan
3/24/17, 11:31 PM
#7

Där har vi olika åsikter.

Jag tycker absolut att man kan blanda eget foder till sina möss utan att ha så mycket koll. Dock behöver man hjälp av folk som vet. Många vill bara ha ett recept som de kan lita på.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lovely_paws
3/25/17, 12:27 AM
#8

#6 jaha okej, tack! Trodde mer att ifall det var något som saknades så kunde man lägga till det istället för att blanda helt nytt men då är jag med :P #7 skulle jättegärna vilja ha ett bra recept om du har/vet om något?

Alwyn
3/25/17, 9:43 AM
#9

#7 ja om man hittar någon man litar på som har kunskapen och vill hjälpa till kan man så klart ta hjälp av dem när man blandar eget. Det funkar också.

ariama
3/25/17, 11:03 AM
#10

Jag anser också att en egengjord blandning är bättre än den musmat man hittar i butiker, "helfoder" eller inte. 

Och jag anser inte man behöver så minutiös koll på foderlära och näringsbehov, helt enkelt för att det är för svårt att få det helt korrekt, oavsett köpefoder eller egenblandat. Och sedan äter mössen i alla fall vad de vill på slutet!!

Ska man lita på ett köpt helfoder, behöver man i alla fall samma kunskap som om man blandar eget. Om man inte VET, från säker källa, att fodret är bra.

(så det är bra att du frågar, Lovely_Paws, mitt inlägg är inget svar eller motsvar till vad någon sagt här, utan ett tillfälle för mig att lufta de tankar jag har omkring det här med foderstater)

Själv skulle jag nog endast lita på köpt foder till lab-möss.

Enklaste genvägen till en bra foderstat, är att ta reda på vad djuret äter i det vilda, och försöka få med det mesta, i ungefär samma proportioner.  Basmat och vad de stoppar i sig extra. Och ha en liten smula hum om proteiner, kolhydrater, och fetter.  Gärna även mineraler och vitaminer.

När jag tittar på innehållsförteckningen på köpefoder, blir jag enbart snurrig.  Dari, milo, drav, drank, lecitin, kamut, torkade hela ägg (haha, knappast hönsägg i alla fall! 😃 ).

De använder konstiga ord som Ribwort, istället för det vetenskapliga namnet för svartkämpar, som alla förstår (eller i alla fall snabbt finner på en googlesökning) oavsett land.

Röllika, maskros, ringblommor, rosor, kamomillblommor - för vaddå? För att mössen ska sova gott om natten? Eller läka sår?  Det är ju bara för att det ska se vackert/märkvärdigt ut, är det inte? Lite "hälsokostblommor". Pah!

Och det hela får man betala oerhört dyrt för!

Musmaten från samma företag som i länken, innehåller:

majs, hirs, vete, majs, vete, frön, vete, dari, morötter, milo, bovete, havrekuddar, majs, johannesbröd, mynta, havre, räkor (1%), bönor.

Eftersom innehållsförteckningar listar ingredienserna utifrån mängd, dvs mest först, är det inte svårt att se att basen för detta foder är majs. Havre, som jag själv sätter främst, tätt följt av vete och andra sädesslag, finns det inte mycket av.

Om vi ska ta det här med proteiner t ex.  För det första varierar behovet beroende på individ och status. Unge, växer, färdigväxt, hona, hane avelsdjur, dräktig, ger di, osv. För det andra är proteiner inte bara proteiner.

Frågan är vilka källor proteinet kommer från. Både hår och naglar är proteiner, men vem vill mata sina möss med det, även om det är rätt procent?

När det gäller essentiella aminosyror (som bygger upp proteiner) har mössen en liten smula annorlunda behov än vi människor, vilket kanske också är bra att veta?

Det jag vill ha sagt med detta, är att "perfekt näringslära" är något oerhört svårt att få till för vanliga lekmän, vare sig man blandar eget eller köper färdigt.

Men jag tror inte heller att det är så fruktansvärt viktigt att få till det helt perfekt!! Mössen klarar sig utmärkt ändå, bara vi klarar av det basala.

ariama
3/25/17, 11:16 AM
#11

Köper man ett fullvärdigt helfoder, ska man inte ge något annat att äta, eftersom man då rubbar näringsbalansen. kan också vara något att tänka på.

Sen vet jag "folk" som i sin rädsla för att mössen inte ska få i sig alla näringsämnen de behöver, lassar in högar med allt möjligt och omöjligt. En mus väger kanske 50 gram i snitt. De äter inte mer än sin egen vikt, haha.

Och när vi matar dem med "för mycket" äter de givetvis helst det godaste och lämnar resten.

När vi strör ut maten i bottenströet för aktivering/berikning, försvinner det ur vår kontroll. Vi kan inte se vad de äter eller ratar, eller vad de ratar för att de förorenat det.  Och jag misstänker att det är alltför lätt att då ge för mycket mat, för att vi inte ser, så de kommer undan med att enbart äta godbitarna, och resten kastar vi när vi gör rent…

Berikning kan man ge på annat vis, tycker jag. Om man nu inte vill betala för en massa musmat som man kontinuerligt kastar.

ariama
3/25/17, 11:30 AM
#12

På tal om blommorna som räknas upp i en innehållsförteckning ovan. Röllika och kamomillblommor skulle jag aldrig ge. Röllika är inte särskilt bra att äta (men lär fungera som sårtvätt), och kamomillblommor doftar ju oerhört starkt, mer parfym än mat. (funkar som avslappnande te till människor)

Maskrosblommor däremot älskar mina möss, och vem känner inte igen maskrosor!? Snart blommar de, ut och plocka! (bara inte konstgödslat eller besprutat). Alldeles gratis, i överflöd. Inte i foderblandningar för mellan 80 - 140 kronor kilot!

Ringblommor hör hemma i rabatten, men är vanlig och odlas lätt. Det är en sommar- och höstblomma. Den duger att äta för den som vill, människa eller mus.

Alwyn
3/25/17, 5:20 PM
#13

ariama du skriver väldigt mycket som vanligt 😃 jag hoppas bara att folk orkar läsa. Du och jag tycker väldigt olika om det här. Jag tycker att strömatning är något av det naturligaste och viktigaste man kan göra för att aktivera sina smådjur så att de får jobba för maten. Koll på hur mycket de äter och att de äter av allt kan man visst ha. Genom att först undersöka ungefär hur mycket de faktiskt äter och ska äta. (väga eller mäta). Jag strör ut den mängden, och erbjuda några extra stora "tråkpellets" i en skål eller på annan synlig plats, som de lätt hittar och kan äta av om det andra tar slut. På så vis håller jag koll.  

Ja, det ÄR svårt att hitta bra köpefoder också. Även här får man lita på vad de som har kunskap säger, om man inte orkar sätta sig in i behoven och vad olika ingredienser har för fördelar och nackdelar. Vete och havre väljer jag bort om jag kan, eftersom de innehåller så mycket fosfor som innebär en påfrestning för inre organ och ger en obalans mellan kalcium och fosfor. Jag föredrar Durra och bovete. Mycket snällare mot kroppen och ger bra balanserade aminosyror.

Annons:
ariama
3/26/17, 7:57 AM
#14

#13. Där har du nog fullständigt rätt 😃,  i din förmodan att ingen orkar läsa när man skriver så där långt. I det här fallet räcker det ju att skrolla igenom texten lite snabbt för att hitta andemeningen.

En del böcker jag läser, hoppar jag ibland över flera sidor, bara läser några ord här och var för att veta att jag inte missar något väsentligt. Och så tycker jag synd om författaren som säkerligen arbetat hårt med hela texten, och så varken bryr eller orkar jag engagera mig, istället tråkar det bara ut mig.

Men ibland finns det en glädje i att skriva också. (inte bara förmedla ett budskap) Och ibland är det skönt att få prata bara, och att få prata till punkt, och att ingen avbryter en.  😃 Att bara höra sin egen röst. Sen är det frivilligt att "lyssna".

Mus,iFokus är inte så tätt frekvenserat med text, så jag brer ut mig lite, ibland, när jag har ork, lust och skrivglädje. 😘

ariama
3/26/17, 8:11 AM
#15

#13. "Jag tycker att strömatning är något av det naturligaste och viktigaste man kan göra för att aktivera sina smådjur så att de får jobba för maten."

Jag håller faktiskt med dig, men tycker inte det fungerar i praktiken.  Möss i fångenskap har för små burar, de rör sig inom hela golvytan gång på gång, för annars rör de sig ju inte alls.

Det gör att de för det första snabbt förorenar mat som ligger i bottenströet och jag har ingen koll på vad som är förorenat eller inte. För det andra behöver de inte leta, de "springer på det" hela tiden.  Då kan de lika gärna springa till matskålar (jag har flera i varje bur) med de fördelar jag listade ovan.

Att däremot gömma mat, i t.ex. hopknölade toarullar och annat som du brukar hitta på, så de får jobba lite för maten, det tycker jag är toppen!

ariama
3/26/17, 9:39 AM
#16

#13. Såg detta du skrivit (inte sett din hemsida förut) http://www.djurlycka.se/kunskapsbank-om-djur/tammus/foda/

Jag tycker den är jättebra!

"Egenblandat foder som till största del består av säd och fröer, har automatiskt en brist på bland annat kalcium, koppar och vitamin D3.5"

Detta visste jag inte. Jag köper "smakfria" tugg-kalcium-tabletter  som mina möss får när de vill ha, särskilt växande och när de går i avel. Jag märker när de vill ha, t.ex. vill vuxna hanar väldigt sällan ha.

Vilket foder ger tillskott av koppar och i vad finns vitamin D3.5  ? (inte omöjligt mina möss får det ändå, men jag vet faktiskt inte)

Lovely_paws
3/26/17, 12:08 PM
#17

Haha, har läst igenom allt ni skrivit, men ni svarade inte på Min fråga. Har någon ett bra recept på musfoder? Var köper man "tråkpellets"?

Tsunamis
3/26/17, 9:42 PM
#18

Versele-Laga Complete Rat & Mouse är ett helt ok pelletsfoder om man inte vill blanda eget eller köpa fröblandningar. https://animail.se/rat-complete-0-5-kg.html

MvH  Tsunamis

ariama
3/27/17, 9:00 AM
#19

#17. Haha, visst har du rätt, mycket mycket skrivet och inte mycket sagt! I alla fall inte utifrån din fråga.

Den här länken finns:

http://mus.ifokus.se/articles/4d717b51b9cb46222d087744-mata-musen-ratt

Och jag skriver om vad jag ger, här:

http://mus.ifokus.se/articles/4d717b51b9cb46222d087744-mata-musen-ratt

Att jag aldrig rakt av skriver ett komplett recept är för att jag tycker det är svårt om det ska vara perfekt. Det kan jag helt enkelt inte.  Men jag tror som sagt inte heller att det behövs.

Jag tror det är som med människor - vi som kissar  ur oss miljontals kronor av onödigt inköpta hälsopreparat - en sund och varierad kost räcker utmärkt.

ariama
3/27/17, 9:16 AM
#20

Alwyn, du som kan och är insatt i näringslära. Kan inte du skriva ett exempel på en komplett och bra foderstat?

Det kan vara så som du räknar ut den till en normalmus (vuxen, ej i avel).

Inte "si och så av det och det" (15%protein t ex) utan en ren konkret foderstat som går att använda rakt av. Du har ju egna möss, så du måste ju ha en färdig foderstat redan, har du inte?

Annons:
Lovely_paws
3/27/17, 9:44 AM
#21

Tack #19! Läst igenom artikeln. Men har möss och hamstrar väldigt olika näringsbehov? Ifall jag blandar ett eget foder, skulle jag kunna ge samma till både hamstern och musen? Dom är ju båda omnivorer och gnagare i ungefär samma storlek. :)

Alwyn
3/27/17, 10:03 AM
#22

För att svara på några frågor här då så trycker jag ihop dem 😃

Tråkpellets för mig är ett pellets (enformigt foder) som de inte tycker så mycket om men som de äter när det godaste i den andra maten tagit slut. Det viktiga med tråkpelletset är att det innehåller alla mineraler och vitaminer de behöver och helst lite i överflöd, för att kompensera de brister som resten av foderblandningen har. Bitarna ska gärna vara stora, så att jag ser dem tydligt och därför ser när de börjar ta slut. Jag använder mig av två sorter. Doggy slim (ett torrfoder för hundar som passar mycket bättre till gnagare än till hund haha. Innehåller inga onödiga tillsatser och tillverkas i Sverige) samt Versele Laga Crispy pellets.

Koppar, kalcium och vitamin D3 är lite trixiga att få in i födan på naturlig väg.

 Vintamin D3 får de i det vilda genom solljus (det lilla de får, eftersom de mest är ute på natten). Få växter innehåller detta. Det finns istället i fet fisk och ägg. Något man sällan ger var dag. Därför ger jag tillskott (D-vitamindroppar), en droppe i färskfodret en gång i veckan. 

Koppar är också svårt. Det finns till viss del i många saker men antinutrients (på svenska vet jag inte vad det heter) i säden gör att det inte tas upp så bra av kroppen. Därför är det säkrast att ge lite extra, extra viktigt vid avel. Det finns i högre halter i lammlever, kål, sesamfrön, hirs och torkade räkor. 

Kalcium är viktigt att ge tillskott av om man blandar eget foder. Det finns i torkade gröna örter så som persilja samt äggskal. Det svåra är att komma upp i de halter som behövs utan att ge tillskott.

Jag kommer att lägga ut lite förslag på recept till olika djurarter på min webbsida med tiden men de tar mycket tid och energi att ta fram så det är inget jag gör här och nu. Men jag jobbar på det.

Grodan
3/27/17, 3:21 PM
#23

Mat kan man diskutera mycket och länge. Vi har olika kunskap och åsikter. 

När jag började blanda eget torrfoder fanns inte alls så mycket i handeln som idag, därför hänger jag inte alltid med när det gäller nya roliga saker att ha i torrfodret. Jag kompletterar med färsk mat. Dock tänker jag råkost med några få undantag. 

Den torrfoderblandning jag rekommenderar att man gör själv (i Artiklar och trådar här), skickade en norsk tjej in för analys och  och svaret blev att det innehåller allt men det behövs tillskott av tonfisk någongång i veckan. (Varför tonfisk vet jag inte helt säkert… )

Så jag känner mig ändå rätt trygg med min blandning. Sedan ser och märker jag lite på djuren vad de behöver. Så man kan ha lite känsla också. Det låter flummigt, precis som mina recept då jag inte anger dl osv utan bara delar

Man kan behöva utgå från vad man har råd med samt vad man kan få tag i nära. 

Jag föredrar frön och nötter framför vitaminlösa halv eller helfabrikat. Jag föredrar också hel obehandlad säd som havre, vete och korn. Eftersom jag har många djur köper jag stora säckar med sådant och gör sedan torrfoderblandningen på några kilo ett par gånger i veckan. Blandningen varierar alltid lite från dag till dag.

Ytterst sällan har jag i hundmat. Detta eftersom jag ger djuren rått kött istället.

❤️

❤️

Mus-ifokus fick en artikel, från Alwyn, att lägga upp på sidan, men jag har tappat bort länken. Givetvis är Artiklar varmt välkomna, tro inget annat. Jag har bara lite problem som kommer ivägen för min aktivitet här.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lovely_paws
3/27/17, 4:00 PM
#24

Någon som har både hamster och mus och vet om man kan ge dom samma egenblandade basföda?

Alwyn
3/27/17, 8:39 PM
#25

#24 det beror ju på hur noga du är. Hamstrar behöver som sagt mer protein än möss men det justerar man lätt. Sedan gillar både hamstrar och möss lite olika saker så man får prova sig fram innan man hittar ett recept som funkar där de äter av allt. Vill du blanda eget tycker jag att du ska leta fram ordentligt med fakta ( med pålitliga källor och inte bara lyssna på vad folk tycker/säger)

Alwyn
3/27/17, 8:39 PM
#26
Tsunamis
3/28/17, 2:46 PM
#27

#24 Ja du kan ge dem samma bas men hamster behöver mer fett 5% och protein 20%.

MvH  Tsunamis

Annons:
Grodan
3/28/17, 3:21 PM
#28

#22 Nyfiken, vilket Versele Laga Crispy pellet är det du ger dina möss? Finns ju för kanin, marsvin, iller, chinchilla mm..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
3/29/17, 9:41 AM
#29

#28 den för råttor

Grodan
3/29/17, 11:59 AM
#30

#29 Ok. Visste inte att det fanns sådana pellets för råttor. Rekommenderar du den?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
3/29/17, 9:54 PM
#31

#30 den är till möss och råttor förresten. Ja som komplement är den helt okej. Kanske inte som enskild eftersom det är lite otydligt vilka vegetariska biprodukter som finns i samt för hög proteinhalt om man inte avlar.

Grodan
10/6/17, 6:11 PM
#32

Nu hittade jag den, här

https://www.petsexpert.se/products/4266-versele-laga-crispy-pellets-rat-mice

(vet dock inte hur det är att beställa från den sidan…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
6/19/18, 11:56 AM
#33

putt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: