Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 788 ggr
Kerstin-Emma
4/8/17, 2:32 PM

Introducera ny mus

Min svägerska skaffade 2 möss för ca 1 år sedan från djuraffär. Tyvärr har en av dem nu dött (tumör). Då familjen alldeles nyss också fått tvillingar så har de inte tid med den som blivit ensam och inte lust att skaffa en ny. Vi har dock 3 mus-systrar som nu är 9 månader (köpta hos uppfödare) och jag kan tänka mig att ta över deras tjej också. Vad behöver man tänka på? Brukar det gå att föra in en ny hona i flocken (som fungerar jättebra utan osämja)? Hon är ju inte alls släkt med mina. Måste man tänka på karantän? Det har inte funnits några andra möss i hushållet. Hur ska jag introducera dem på bästa sätt? Vill ju inte att mina egna tjejer blir sjuka eller börjar bråka heller.

Annons:
jollycox
4/8/17, 7:19 PM
#1

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Kerstin-Emma
4/8/17, 9:27 PM
#2

Stort tack! Bra kunskap om bakteriefloran! Vet inte om jag vill låta den "nya" honan bo själv i flera veckor/månader, men kommer nog börja med att skyffla spån. Hur gör man sen när man låter dem träffas? Ska se om jag kan ha burarna bredvid varann så de kan ses men inte träffas (har glasvägg på buren). Fler tips/länkar mottages tacksamt 😊

Grodan
4/9/17, 12:39 PM
#3

Den artikeln handlar inte om introducering av nya möss hur man läser av dem och ser att allt går rätt till osv. Det är en viktig artikel dock!!! Tack jollycox ❤️

#2 Vi rekommenderar netrual plats samt att man håller mössen som ska bo tillsammans i händerna en stund så att de där får hälsa och lära känna varandra. Sedan kan det vara bra att ta med den äldre mushonan/de äldre mushonorna redan när man ska hämta den nya så att de i transportburen under färden hem får lära känna varandra. 

Vi har några Artiklar och trådar om ämnet. Här länk till två

Dock skulle jag säga att äldre mushonor oftast är fredliga med varandra, förutsatt att de inte ser den nya musen som en inkräktare på deras revir eller får för lite att äta (hunger och stressen över att ha för lite tillgång till mat triggar aggressivitet).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kerstin-Emma
4/9/17, 1:00 PM
#4

Stort tack Grodan! Den nya honan är ju något äldre (1 år mot mina som är 9 månader). Jättebra länkar du gav mig! Tyvärr kan jag inte ta med mina när vi hämtar, åker upp till Stockholm, stannar över natten och sen hem igen (Linköping) så det blir både stressigt och bökigt för dem att behöva bil med bur och allt för en natt. Men nu har jag lite mer kött på benen att kunna få det att fungera. När mössen bott så "isolerade" , dvs bara 2 möss i deras hushåll och 3 möss här, är det då stor risk att de drar med sig ohyra till varandra? Borde inte vara det. Dock kan ju bakteriefloran vara olika mellan dem.

Grodan
4/9/17, 1:21 PM
#5

#4 Du får anpassa dig till din och dina möss situation hur du gör introduceringen.

När du är säker på att den nya musen är fullt frisk kan du göra introduceringen. Du kan låta det ta några veckor beroende på hur hon ser ut just idag. 

  • Verkar hon fullt frisk, utan ohyra  och smitta (snuva, kladd i ögon, rumpa el dyl), så kan du chansa och göra introduceringen på en gång - men var beredd på att någon kan bli snuvig, var snabb med förberedelser inför detta, mata på duktigt och noga mm

  • Verkar hon fullt frisk, utan ohyra och smitta (snuva, kladd i ögon, rumpa el dyl), så kan du skyffla lite spån i 2 veckor mellan burarna för att se om samtliga möss klarar detta utan att bli snuviga, hängiga eller dyligt. För att sedan göra introduceringen.

  • Verkar hon sjuk på något sätt. Åtgärda detta först och gå sedan till något av ovan punkter (som du tycker känns ok)

Kan man gå till veterinär för hälsokoll?  Detta beror väldigt mycket på vilken veterinär du har tillgång till. En kunnig och intresserad veterinär kan absolut hjälpa, en annan som varken har kunskap eller intresse för möss hjälper inte alls.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kerstin-Emma
4/9/17, 1:54 PM
#6

Kanon! Denna mus är inte lika social och hanterad som mina, men kommer självmant upp i handen om man har tålamod. Så jag kommer nog låta det gå en tid (ett par veckor) både för att lära känna henne och verkligen utvärdera hennes hälsostatus, samt fasa över henne till samma kost som mina äter. Hennes (nu döda) syster groomade sig nästan pälslös i ansiktet, troligen på grund av för lite stimulans (eller tumören). (Tror inte det var ohyra då den andra systern är helt opåverkad). Verkar det som hon inte mår bra (rosslig mm) så kommer jag inte sätta ihop dem. Då är det inte värt det, i och med att mina tjejer nu mår toppen. Då får hon flytta tillbaka till svägerskan och bo själv.

Annons:
Grodan
4/9/17, 3:00 PM
#7

#6 Barbering eller ohyra tyder pälslöshet på. 

Ohyra brukar dock ge röd hud med lite sår, skorvor samt små djur som går omkring…

Barbering sköts av kompisen om det är på ett ställe på kroppen som musen inte kommer åt. Så det finns risk att den hona du ska introducera alltså är barberare…

Just barbering är inte så illa, dock kan det göra ont när päls rycks bort eller vara obehagligt för musen att bli fasthållen för att bli barberad. Mycket värre är morrhårstuggning, det medfar ett stort handikapp för den tuggade musen. Introducera INTE en morrhårstuggare till dina tjejer!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
4/9/17, 3:21 PM
#8

#3 😕 Ursäkta att jag länkade en helt orelevant artikel medans ts väntade på svar från mer kunniga..

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
4/9/17, 4:15 PM
#9

#8 Den var inte alls orelevant. Det kan bli väldigt tråkigt om man inte känner till att möss kan bli mycket sjuka vid hopsättningar. ❤️

Jösses så dumt jag skrev där… gått in och ändrat 


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kerstin-Emma
4/9/17, 4:58 PM
#10

#8 Jag tyckte att artikeln du länkade var mycket lärorik! Tänkte liksom att frisk mus + frisk mus = ok. Att bakteriefloran kan vara så olika tänkte jag inte på. #9 Musen som dog "barberade" nog sig själv. Först trodde ägaren att den blev putsad av kompisen, men så var det troligtvis inte. Hon hade ett "tvångsbeteende" och putsade ansiktet tills pälsen tunnade ut. Inga andra kala fläckar på kroppen. Då ska jag hålla stenkoll på morrhåren också! Om man märker att någon gnager bort morrhår, växer de ut igen om man särar på mössen? På katter gör det ju det, men dessa är bara min andra grupp möss (och det är 25 år sedan jag hade mina första, 2 vita labbmöss).

Kerstin-Emma
4/18/17, 10:03 PM
#11

Nu har den nya musen (Tröttis) flyttat in. De bor i olika burar, men jag har börjat flytta lite spån mellan burarna. Vilket verkade vara sjukt intressanta dofter 😊. Hon har idag fått sitt livs första Zophobas, mycket uppskattat! Hon är pigg, inget Rossel, fin päls utan kala fläckar/sår. Klara ögon utan kladd, ingen rinnande nos. Så vi håller tummarna för att hon är frisk så hon får flytta ihop med gänget om inte allt för lång tid.

Grodan
4/19/17, 2:46 PM
#12

#11 Ja, det är lite aktivering, stimulans att känna nya dofter.

Bra att du ser detaljer som att hon har klara ögon osv. Det är viktigt att kunna det när man har möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: