Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 644 ggr
Cilia72
2017-04-24 16:56

När muslivet är slut...

Hur gör ni då? När en mus är sjuk och inte helt ung (ca ett år i detta fall). Vår lästa hona har en ganska stor tumör som sitter på sidan bak ena frambenet. Nu idag hörs även ett tydligt Rossel vilket jag tolkar som att hennes allmäntillstånd försämrats från att hon varit synbart ganska opåverkad. Men hur gör ni? Går ni till veterinären och avlivar? Jag vet, ingen rolig fråga men livet har ju ett slut och jag vet inte hur jag ska agera här…. Vad är mest humant? skullle helst vilja att hon somnade in här hemma men antar att det blir svårt och vill inte att hon ska lida. Så - berätta era sorgesagor…❤

Annons:
LisaR
2017-04-24 20:14
#1

På jordbruksverkets hemsida hittar du lagstadgade avlivningssätt. För mig är det viktigaste att djuret inte lider. Om man vill att ens djur somnar in hemma så måste man vara säker på sin sak. Djuret ska aldrig känna ångest, panik, smärta. Det måste gå korrekt till och snabbt. Det är min personliga åsikt, oavsett djurart. Det finns lagar, dessa ska följas. Man måste även tänka moraliskt. Känner man sig det minsta osäker så tycker jag att veterinären är ett självklart val. Visst, nålen gör ont för stunden, men att som oerfaren få sin bästa vän att somna in - det kan sluta riktigt tråkigt om man inte vet vad man gör.

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Grodan
2017-04-24 22:13
#2

Tack #1. Vi får ju inte prata om avlivningssätt här.

Men jag tror att TS är nyfiken på hur vi gör. Hur vi tänker? Vad vi letar efter. När vi tycker att det är dax.

Jag läser av mina möss dagligen, hur de mår. Oftast vet jag att det kan vara på gång, pga hög ålder eller sjukdom. Vid behov sätter jag dem i särskild anpassad bur, ev med värme och extra nyttig mat och tittar till sjukligen/åldringen extra samt är medveten att att vid minsta tecken på att musen mår dåligt ska åtgärd in.

Jag medicinerar sällan enstaka möss idag. Jag sätter in extra tillskott av färskmat, specieldiet eller väljer att låta musen somna in.

Avlivningen sköter jag själv. Jag fick lära mig en för mössen mycket säker, snabb och smärtfri metod av en veterinär samt lab.tekniker och tränade på den noga innan jag utförde den själv. Nu har jag utfört den i ca 25 år och i min tur även lärt ut den.

Det svåraste var att byta roll. Från att vara en musälskare till att vara avlivaren. Idag går bytet av roll fort, men jag är noga med att säga farväl. Bäst är om jag får tid att säga farväl, dvs jag vill gärna vara beredd och ha några dagar på mig. Svårast sorgearbete är absolut när möss som inte skall vara sjuka eller dö ändå blir det eller gör det. 

Vid avläsning hur musen mår är det mkt svårt, då möss döljer sin sjukdom. Man får leta efter små detaljer i beteende, ögon, päls, hur mkt den äter osv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2017-04-25 08:18
#3

Det är en svår fråga för det kräver lite kunskap om vad som möjligtvis orsakar smärta och vad som inte gör det.  En gammal mus kan mycket väl få bli "skruttig" och somna in själv.

Problemet är, som Grodan skriver, att vi inte vet om musen lider, eller på vilket vis den lider. Möss visar inte när de har ont. De bara "accepterar", vad ska de annat göra?

Tumörer som växer är cancer. Cancer känns inte i de första stadierna, men ger oerhörda smärtor i slutstadierna. Så är det för människor och jag vet inte varför det skulle vara annorlunda för djur och möss.

Tyvärr väntar många oerfarna musägare alldeles för länge när deras möss får tumörer, och knölarna kan få växa mycket stora och många gånger får även mössen dö av tumörerna. Det är mycket mycket sorgligt tycker jag.

En mus som får en tumör är dödsdömd, det finns ingen bot. Själv tar jag bort tumör-möss redan när tumören är liten.

"Stor" är relativt, vi menar olika saker. För mig är stor över en ärtas storlek (en cm). Två ärtor är oacceptabelt.  Tumörer som får fortsätta växa kan bli groteskt stora (3 - 4 cm) och vara flera, men sen dör musen garanterat, mkt sjuk och eländig. Hur länge den känt av smärtorna vet jag inte, men jämfört med människor (som får morfin i slutfaserna) bör det vara ett ganska bra tag . . .

Cilla 72. Mitt råd till dig är att ta din mus till veterinär så fort du kan. Jag är verkligen ledsen, och beklagar. 😘 Men kan inte se något annat.

Cilia72
2017-04-25 10:44
#4

Tack snälla för svar. Jag kontaktar veterinär nu. Hoppas få hjälp idag men är orolig att det ska ta tid som betyder lidande.

Cilia72
2017-04-25 12:43
#5

Puma har nu avlivats hos veterinären och vi har då bara en ensam hona. Hur göra? Skaffa kompis så fort som möjligt eller låta henne leva som solitär? Det är väl mest hanar som fungerar ensamma?

ariama
2017-04-25 12:45
#6

Vad bra att du högg tag i det meddetsamma! En eloge till dig för det.

Andra får svara på kompisproblemet. Var mössen systrar? Det kan hända att den kvarvarande också utvecklar tumör så småningom om det vill sig illa.

Annons:
Cilia72
2017-04-25 15:07
#7

Mössen var halvsystrar och vi har förlorat två av tre. De två som var mest lika varandra i färg. jag vet inte det exakta släktskapet och jag har frågat uppfödaren utan att få nedskrivet svar så jag är inte helt säker på hur det hänger ihop. De två avlidna var gula. Uppfödaren sa att de inte var DY och att hon ej avlar på DY. Jag hoppas det var ren otur bara. Nu har vi en Blue Fain kvar och håller tummarna…

Cilia72
2017-04-25 16:39
#8

Blue Faun ska det vara ju.

Grodan
2017-04-25 17:28
#9

Fawn 😃

❤️

Ibland har man bara otur. Det blev tyvärr så att när "gränserna öppnades" och det blev lättare att ta in djur i Sverige så har mössen blivit mycket klenare. Det gäller som köpare att kolla upp djuren i stamtavlan ordentligt innan man köper sig några möss. Dokumenterad stamtavla där man kan få reda på hur länge djuren levde och vad de blev sjuka av är något som SVEMUS jobbar hårt för. Samtliga uppf i SVEMUS skall kunna ge dig som köpare en väldokumenterad stam. Så tyvärr är det i slutändan DU som väljer vem du köper möss av.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Cilia72
2017-04-25 19:26
#10

Ja, vilket bevisar att det alltid är ett lotteri om man inte vet VAD man bör kolla med respektive art… egentligen bör man nog surfa forum om just det djuret i flera år innan man verkligen tar hem en liten kompis.

Grodan
2017-04-26 12:41
#11

#10 Jag tycker att det är rätt lika för många arter. Man kollar upp hälsa, livslängd och temperament hos föräldrar och släkt samt leter upp en uppfödare man känner förtroende för. En uppfödare som du kan du lita på, som du tycker har en sund avelsetik mm.

Sen är det bra att presentera vad man vill ha. En del uppf kan ju faktiskt själva säga om de har något som passar eller inte.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: