Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 2527 ggr
ariama
4/30/17, 12:21 PM

Blekgener - ungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har en kull på 7 dagar, efter Morakullan´s Nellamus  siames långhår (snart 14 månader), och min Jaffa svart-slarvberkshire astrex med splash-gen (7 månader).

Det blev 15 ungar i kullen, men en ynk och en liten tog jag bort. Tretton kvar i färgerna svart, chocolate, slarv-splash/tricolor, beige och vit, svartögt och rödögt.

Lite lustigt är att de alla faktiskt har samma blekgenskombination, trots de stora skillnaderna! En himalyagen c(h) från Nellamus, och en blekgen från Jaffa som antingen är c(ch), c(e), eller c.

Så får jag försöka lista ut vad Jaffa har för blekgen.

Först, att några är rödögda beror på rödögongenen pp, vilket också bleker färger extra.

Att både svart och chocolate finns i kullen, bör också ge olika blekningsresultat.

Chinchillagenen c(ch) går bort, för c(h)/c(ch) skulle ge mycket mörkare ungar.

Albinogenen c går bort, för c(h)/c  ger väl knappast beiga ungar ens med chocolate-genen?

Bör vara Extreme dilution c(e), alltså c(h)/c(e).

Annons:
ariama
4/30/17, 12:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den vita ungen till höger på bilden är rödögd, den vita intill är svartögd (och ljust ljust beige fast det inte syns på fotot).

Varför är några svartögda ljusbeige och andra svartögda tydligt mörkare beige?  Beror det enbart på om grundfärgen är svart eller chocolate? Eller gör splashgenen den beiga färgen mörkare? (fast vissa splash är mkt ljust beige). Eller är det något annat?

Jag antar att det måste bero på om musen är svart eller chocolate i grunden.

Och Grodan 😃 Tråden är skapad för dig också, det är ju Nellamus´ kull.

Grodan
4/30/17, 12:52 PM
#2

Åh vad kul! Och grattis till kullen. Glad att det blev en så stor kull, talar för friskhet.

Jag är inte så duktig på Splash. Sedan kan även pp i kombo göra det svårt.

Men du säger att alla ungar är Colorpoint, c(h)c(e). Vissa Chocolate Colorpoint, vissa Colorpoint Beige (svart).  Vissa Splash, vissa pp…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
4/30/17, 2:47 PM
#3

Ja precis, så måste det ju vara, tänker jag.

Ja, jag är glad när det blir stora kullar, just för att jag tycker det talar för sundhet.

 Sen kunde dessa möss vara bättre på andra vis, bland systrarna försvinner det lite morrhår och flera är överviktiga. Men Jaffa tuggar inga morrhår och hon var i bra hull vid parning. Man måste ju börja nånstans, så jag är glad över antalet på det viset också. Många att göra urval på. Mest honor är det också.

ariama
4/30/17, 2:53 PM
#4

Lustigt nog bör de mörkast beiga vara chocolate, inte svarta, fast det är lätt att tänka tvärtom. Svart är ju mörkare än chocolate.

Men svart bleks mer av blekgener än chocolate gör.

Grodan
5/2/17, 1:18 PM
#5

Jag säger oftast inte så mkt om färger förrän ögonen är öppnade… dessutom utvecklas dessa c-gener rätt mkt de första veckorna, så jag har lärt mig att vänta…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
5/18/17, 6:27 PM
#6

Nu måste de ju ha massa päls och öppnat ögon. NU vill jag se foton!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
5/19/17, 12:04 PM
#7

Hmm, kanske det …

ariama
5/19/17, 1:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Ja då startar jag väl då. Det här blir långt för det är många möss: 9 stycken tjejer.

Mamma Jaffa får bli uppgraderad först.

ariama
5/19/17, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nummer ett. Splash-berkshire astrex. (eller "slarv-tricolor" 😃, dessa är ju varken splash eller tricolor utan bara slarvtecknade med splashgen)

ariama
5/19/17, 2:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Nummer två. Likaledes slarvtecknad slarvsplash i astrex. 😛

ariama
5/19/17, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Nummer tre.  Samma här fast i korthår.  Jodå, hon har en svart fläck på baken på höger sida, går till och med att se på ena fotot.

ariama
5/19/17, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nummer fyra. Chocolate-Berkshire. Inget större slarv här, men hon är mest nervös av dem istället. Annars är de lugna och bra även om de kunde vara mer sociala enligt mina önskemål.

ariama
5/19/17, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

Nummer fem.

Annons:
ariama
5/19/17, 2:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nummer sex.

ariama
5/19/17, 2:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Nummer sju.

ariama
5/19/17, 2:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nummer åtta.  Bläsad blekt, berkshire alltså. Bör vara/bli colorpoint (som alla de andra)

ariama
5/19/17, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#17

Nummer nio.  De är 26 dagar gamla idag.

Det var allt, håll till godo med godingarna. 😘

ariama
5/19/17, 2:27 PM
#18

Jag har inga hanar kvar. Det var bara där som det fanns rödögt, så det finns inga rödögda färger att studera, bara dessa svartögda tjejer.

Grodan
5/24/17, 10:38 AM
#19

Aw, vilken söt mamma. ❤️

Nr 5 är också rätt söt med en mörk splashfläck i nyllet… hihi

Inte det bästa temperamentet alltså?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
5/24/17, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jo, söt mamma, hon är fin. Och söt pappa också. (bild: Morakullan´s Nellamus. siames/fox långhår).

Nej, inte bästa temperamentet. Inget razzel dock, och lugna och lätta att hantera. Men inte sociala och så bits några av dem, nr 5 med svartnosen mest. Ingen hugger, och "bara" ett par tre stycken som bits. I nuläget bryr jag mig inte, vill bara ha rejält friska möss i steg ett.  Jag säljer ju inte heller några, alla behålls av mig, livet ut.

Annons:
Grodan
5/24/17, 2:40 PM
#21

#20 Men vaffan… BITS???

Usch, vad tråkigt. Riktigt tråkigt. En bror till Nellamus nafsade ju Alwyn på musträffen i Knivsta. Men han är ju kvar här och går inte i avel…

Jo, det syns på henne att hon har lite attityd.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
5/24/17, 3:40 PM
#22

Mamma Jaffa har några bitiga systrar också, men Jaffa är snäll. Och Nellamus också. Och det finns bra ungar här med, fast den sociala biten får komma längre fram.

Grodan
5/24/17, 10:22 PM
#23

Förresten BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄS… vad kul… Det finns en bläsgen där alltså. Är den recessiv?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
5/28/17, 12:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#24

"Bläsgen" … recessiv verkar den vara, men framför allt förskräckligt  "variabel", för här (hos mig) har allt dykt upp, från vita hår i pannan, via stjärn av skilda slag, bläs av skilda slag, till hereford.

En liten uppdatering av ungarna i den här tråden. Pointerna har framträtt nu, sedan någon tid tillbaka. Två är rena colorpoint utan splashgen, den ena bläsad berkshire dessutom.

Grodan
5/28/17, 11:34 PM
#25

Aw vad söta!

När du får Siamese LH senare vill jag ha….


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
6/12/17, 12:09 PM
#26

#24 Jag har haft pannfläcks berkshire här. Så den där genen ger både bläs och pannfläck?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
6/13/17, 11:26 AM
#27

Vet inte om det bara är en gen, men jag får (och har "alltid" fått) allt från endast vita tassar, vita tassar och magfläck i olika storlek, vita tassar och magfläck och vita hår i pannan, vita tassar osv och stjärn, eller bläs.

Ibland också vit krage men det tror jag kommer från annat håll.

Jag har alltid tänkt att det är en gen som måste renodlas, för att ge den berkshire-variant man önskar. Den är verkligen inte "stabil" utan mkt svår, som flera andra teckningsgener är om man försöker få en stabil linje med bra teckning.

Och givetvis, självklart, får du möss härifrån när jag får någon som är intressant för dig  OCH jag även har bra åldershälsa på dem!

För övrigt artar sig ungarna mkt bra, och blir bara trevligare och trevligare. Gillar dem.  Någon knaprar fortfarande på mina fingrar ibland, men mer och mer sällan.

Annons:
ariama
6/13/17, 12:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#28

Ett par besläktade exempel på "Berkshire-genen". Besläktade för detta är också Nellamus-barn.

1. Ibland är bara halva svansen vit (eller olika stor del av svansen).

 2.  Ibland är bara framtassarna vita, inklusive halva svansen. Men hon har även en liten magfläck som inte syns på bilden.

Grodan
6/13/17, 9:45 PM
#29

#27 Ja. Jag känner ju till lite hur pannfläcks berkshire funkar och vad det kan ge. Har haft den på olika linjer under åren. Däremot bläsar har jag inte fått bland dem… 

En gång för läääänge sedan försökte jag avla fram Bläsad Berkshire från några bläsade jag hittade på zoo. Det gick inte alls, men minns nu inte om de blev sjuka eller om jag bara tappade tålamodet. Hur som helst så nedärvdes det inte alls som jag ville och tänkt… haha


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
6/14/17, 7:49 AM
#30

När du säger det så stämmer det nog, det där med bläsat alltså.  Det har jag nog inte fått bland de här. Bläsar har snarare hört ihop med mera vitt, som vit krage och ibland även vitt på ryggen. Svårt att lista ut gen eller gener för något som både är recessivt och som varierar så.

Grodan
6/15/17, 5:20 PM
#31

#30 Ja, den är jobbig den genen och inte alls som Hereford.

Inget jag någonsin ger mig på igen. Jag är så bortskämd med bara 16 burar nu. Fast jag önskar jag kunde minska ytterligare…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
6/30/17, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#32

Jag som avskyr långa trådar, förlänger denna med lite bildbombning, när jag för en gångs skull orkat fota dem.

De är lite över två månader, är 9 ungar plus mamma Jaffa, så de fick en ny "bur" idag. En större, de är ju många i samma bur. Ett mastodont-akvarium jag fått för något år sedan, 110x50 cm plus 45 cm högt.

ariama
6/30/17, 4:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Kolla greppet med svansen! 😃

ariama
6/30/17, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#34

De har haft öppen bur i hela sina liv, och ingen har ens ramlat ut en enda gång. De gillar att klättra så högt det går, men är inte så förtjusta i att springa på kanten.

Annons:
ariama
6/30/17, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#35

De är inte världens bästa, men givetvis gillar jag dem och de är otroligt söta! 😘Några till och med vackra.  Alla kommer självmant - annars kan jag inte ha dem i såna här "burar" där de kan "försvinna för alltid" om de är skygga. Så de är lite roliga på det viset.

Mindre roligt är att flera av dem tuggar på mina fingrar… Ingen hugger, det är inte så. Och det blir aldrig blodvite, eller ens i närheten, det är inte så. Men några knaprar, och det är inte trevligt.

De är också lite rassliga, och springer snabbt och gömmer sig vid hastiga okända rörelser, men de kommer fram igen inom sådär 10 sekunder, så det är överkomligt.

Grodan
6/30/17, 5:27 PM
#36

Stor och härlig bur de fått. Jag tycker nog att de är rätt ok, om de kommer fram. Mina som är födda i öppen bur är rassliga som fasiken - i o f s är varken mor eller far temperamentsavlade men ändå… jag har ju pysslat med dem och även haft dem i mindre bur en stund för att verkligen få kontakt med dem… men nope… rassel. 

Nafsandet är trist. Jag gillar inte heller sånt. Ibland går det att blåsa/peta lätt på dem när de gör så, och de kan förstå att det inte är så önskvärt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
6/30/17, 8:32 PM
#37

Jag vet. Blåsa på dem har jag lärt mig från dig förut! 😃 Svårt bara när de är många runt handen och bara en ska blåsas på.

Grodan
6/30/17, 10:06 PM
#38

#37 peta på den då? eller gör nåt annat så att den förstår att det inte är trevligt beteende…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
ariama
7/1/17, 1:44 PM
#42

Som exempel på "tuff mus". Idag.

Attityd (döpt av Grodan i den här tråden, haha) är den som bits mest. Satte ner handen och hon kom fram och bet. Igen. Och jag blev sur, och innan jag hunnit tänka hade jag ett grepp om svansen (ganska långt in men inte roten) och svingade upp henne. Ungefär 40 cm häftig flygfärd (jag BLEV sur för inget hjälper), och så i min hand där jag pussade, "pratade allvar" och blåste varmluft.

Sen satte jag ner henne och tänkte, att nu sticker hon. Men nä, hon vände sig om, nosade snällt på mina fingrar utan att bita, och klev snabbt upp i handen igen och ville upp.  Tokmus!

Grodan
7/1/17, 3:13 PM
#43

#41 😃 ❤️ Jag brukar se det som att du vill ha små råttor, men jag vill inte det… jag har redan råttor… och inte ens dem vill jag ha så aktiva. Du kanske t o m vill ha små hundar?

Oavsett. Så är det underbart att vi kan styra aveln så pass ändå.

Mitt val av LH är ju inte för intet. De ÄR faktiskt lugnare och lite mer timida än SH. De får dock inte vara enbart för att de t ex skulle vara handikappade av sina för långa morrhår och päls, för då kan de utveckla stereotypa beteenden lättare tror jag, utan måste ha lugnet och närvaron.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
7/1/17, 3:16 PM
#44

#42 Underbart. Hoppas det funkade. Kanske måste upprepas? Men ibland fungerar det att bli lite sur eller arg - då avger man lite hormoner/ämnen/lukter som djuren kan läsa av… Läs nu inte att man på något sätt ska vara elak, men det är bra om djuren kan känna ens missnöje över situationen…

Jag ogillar skarpt sådana som går fram och bits/nafsas. Det brukar finnas en gräns för hur länge jag står ut och hur mkt jag kan försöka träna bort det…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
7/1/17, 6:52 PM
#45

Jag VILL ha små hundar!!! Det har jag sagt hela tiden. 😃 

50 - 60 gram hund, det är vad jag gillar!!

Och ja, det finns en gräns för mig med, när det gäller deras beteenden och mitt tålamod med det. Och ja, jag ogillar bitande/nafsande skarpt jag med.

Och nej, elak får man inte vara. Framför allt måste de på något vis förstå sammanhanget mellan beteende och konsekvens (så det får inte finnas något mellanrum däremellan).  Möss är inga dumma djur.

ariama
8/16/17, 8:50 AM
#46

Inga foton (orkar inte) men liten uppdatering om bitska Attityd. Hon är numera bara snäll och rar. Tamast av alla, hon har ju alltid varit framåt. Men numera bits hon aldrig, använder inga tänder på mig, och är social, go och mysig.

Efter svans-svingen (när hon bet mig och jag blev sur) slutade hon bitas! Utan att bli rädd, som tidigare sagts. Några gånger har hon provat tänderna på mig, försiktigt, men ett lågt men tydligt "nej" har räckt.

Vill tillägga att jag inte har hållit på mycket med henne, eller mössen över huvud taget , för det har varit så mycket annat. De har sina stora väl inredda burar. Ändå är hon social, tam och rar, trots dagar i rad utan människokontakt (mer än mat och vatten som hastigast)

ariama
10/19/17, 9:06 AM
#47

Uppdatering igen, vad gäller Attityd (se #42 ) . 

Med facit i hand: Det har snart gått 4 månader. Hon bits aldrig! Hon la av! 

Och hon är en musa som gillar mig och som jag själv tycker väldigt mycket om.

Grodan
10/19/17, 12:32 PM
#48

Ja, jag sa ju det. Uppfostra. Bara att den här musan behövde en rejäl tillsägelse.

Hur går detta i avel? Har hon slutat bitas på riktigt eller är hon bara underlägsen sin människa?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
10/19/17, 2:15 PM
#49

Det är första, och nog sista, gången som jag bemöter en mus såhär. Det var inte planerat utan rent spontant. Jag tycker det ska mycket till innan man gör såhär mot/med en mus! Det kräver en större kunskap, och ett bättre öga för möss och musindividen, än vad jag faktiskt har…

Det funkade ju denna gång, till min stora fascination, men det är ren tur faktiskt…

Ingen aning om hur det går framöver. Vet ju inte ens varför hon egentligen bet. Hon har aldrig varit dum mot burkamraterna (tillika systrar) på något minsta vis! Och aldrig haft andra fasoner.

Hon och hennes beteende är en ny erfarenhet för mig.

Grodan
10/19/17, 5:40 PM
#50

#49 Ja, jag vet. Jag skrev också om lukter.. du blev arg på riktigt och avsöndrade då adrenalin, hormoner eller vad man nu avsöndrar då… hon förstod då…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
10/21/17, 8:45 AM
#51

#50. Ja tydligen. Samtidigt ska man inte "uppfostra djur" utifrån dåligt humör.  Men jag förstår vad du menar, och ibland måste man ju också visa att man faktiskt är arg på riktigt.

Grodan
10/21/17, 12:57 PM
#52

#51 Ska och ska. Jag kan behöva visa med mina kroppslukter för min hund att jag är arg. Däremot inte på något sätt göra honom illa. Jag är inte helt emot att man säger nej i uppfostran av djur. Däremot får man aldrig göra dem illa.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
11/30/17, 1:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#53

Liten uppdatering i tråden. De har nu passerat 7 månaders ålder. Av nio honor går en vidare i avel. 

Helst skulle jag velat ha "urvals-kullar", dvs flera systrar får ungar där jag sedan väljer vidare avelsdjur ur den kull vars mor lever längst eller/och är friskast och sundast när det är dags för nästa urval. Men jag är inte där än, får vara glad över att EN hona duger.

Ingen av mössen är A-möss (dvs de skulle få AB eller B på utställning i pet, inte A). Men det är hälsa jag försöker gå på allra mest nu, utan att fuska något.

Den jag helst skulle vilja avla på är Attityd, som jag tycker är en vacker dam i rätt vikt och bra muskler utan övervikt. Trevlig och snäll (numera), lite "halvnervig", en AB-mus som jag ändå gillar mycket. Tyvärr verkar hon vara steril, i alla fall fertilitetsproblem och då utgår hon.

Även om hon skulle få ett par ungar efter lång tid med hane, går dessa inte vidare. Hon lever nu som sällskapsdam till hane.

Mina honor får 10 dagar på sig hos hanen, vilket ger 2 brunstcykler. Och sedan ska de ha allra minst 10 ungar för att få godkänt. Några fertilitetsproblem vill jag inte ha.

Attityd på fotona. Hon går alltså inte vidare i avel. Det är musen i #13.

ariama
11/30/17, 1:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#54

En av honorna blev sjuk, fick förstoppning med stenhård stor mage, och humanavlivades. Obduktion visade verkligen uppsvälld stenhård tarm och mage med lös gegga. Stackarn.  En annan fick tumör vid 6 månaders ålder. Ett par är för dåligt musklade samt börjar bli lite för överviktiga. En hona har fått ungar som är för få i kullen (6 st)  samt även lite för "räliga" i mitt tycke. Dvs lite för smala för att jag ska gilla det.

Kvar är Attila, "liten" colorpoint som inte är särskilt vacker. Ungen i #14. Hon är för kort i kroppen och har en lite fyrkantig typ ( = mer svensk än engelsk). Hon blev dräktig på första dagen med hane, och magen bara svällde och svällde och svällde.

Dagen före sin 7-månaders-dag såg hon ut såhär.  Gissa gärna hur många ungar det blev innan ni skrollar vidare i tråden. 😃 Bulorna på ryggen är ungar som sticker ut!

ariama
11/30/17, 1:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#55

Att jag inte vill ha för få ungar i kullarna, betyder inte att jag vill ha för många heller. Så egentligen är jag inte glad över antalet.

Så här ser de i alla fall ut idag. En ynk togs bort meddetsamma, en försvann på nåt vis, en lite för liten togs bort samt några hanar. Trots den stora kullen är ungarna i bra hull och skick, och växer fint. Förutom ynken och en lite mindre (som togs bort). Finns en som är en liten smula mindre men som växer fint ändå. Gäller bara att hålla koll på vem det är så hon inte väljs till vidare avel sen.

Pappan är Tsunamis Azasel, engelsktypad RY-hane. Och Attila bar på mitt eget RY som har hängt med trots all utavel.

Annons:
ariama
11/30/17, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#56

Fotot på högdräktiga Attila togs ca 6 - 10 timmar före nedkomst. Hur många ungar var det då? Ja, det kommer, det kommer.

De här fotona är tagna nyss. Ungarna är födda 22 november och är alltså 9 dagar idag.  (är egentligen födda sen kväll den 21). Sjutton stycken var det. Elva är kvar än så länge. Är några hanar där också och jag har inte för avsikt att spara hanar i den här kullen, men det får vi se.

Novachan
11/30/17, 2:44 PM
#57

#54 Den tjockaste musen jag har sett! 😮 Trodde det inte var möjligt för en mus att bli så stor när hon är dräktig.

Grodan
11/30/17, 7:39 PM
#58

fy sjutton… haha… 😉 Grattis på stor kull och dina färger ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
11/30/17, 9:08 PM
#59

Tack Grodan! Novachan, ja det var nästan overkligt. Som tur var visste jag ju att hon inte gick över tiden. Hon skulle inte kunnat föda tidigare fast hon blev så tjock, för då hade hon gått under tiden för dräktighet. Det var skönt att veta för annars hade jag blivit orolig.

ajanki
11/30/17, 9:45 PM
#60

#54 Mamma mia! Har aldrig sett en så tjock mus! Hon har ju till och med bebisar på ryggen😮

Stort Grattis till bebisarna, härliga färger😍

ariama
12/1/17, 6:26 AM
#61

Tack Ajanki! Mmm hon var grotesk, det var därför jag kände att jag måste fota henne.

ariama
12/12/17, 12:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Det här blir en mastodont-tråd och jag som avskyr såna.  Strunt samma, jag fortsätter.
Attityd … Vad hände här då!??

Annons:
ariama
12/12/17, 12:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#63

Kärlek vid första ögonkastet hände!

Attityd som gått med Tsunamis Azazel utan att något hände fick flytta in till Vattnadals Åsnerace, aka Åsneman som sällskapsdam. Redan första dagen sov de sött tillsammans och har sedan dess varit allra bästa vänner. Mina mushonor brukar inte tillåta hanarna i sina sovbon förrän de har parat sig, ett bra sätt att snabbt se när det "hänt något".

Jag har sett den begynnande magen flera dagar, och fotat igår då det är minst 5 dagar kvar till födsel.

Åsneman är inköpt av Elin och är en blekt DY. En gullig grabb.

Stinastygg
12/12/17, 7:18 PM
#64

OT: Vad betyder ynk?

ariama
12/12/17, 9:10 PM
#65

Det är när det även föds en ynklig liten rackare i kullen. Inte bara "lite mindre" utan verkligen liten, på tok för mager, och … ynk-lig.

Alwyn
12/12/17, 10:13 PM
#66

Himla intressant tråd! Särskilt delarna om vad ni strävar efter i er avel, hur ni vill ha era möss, hur mössen ni har beter sig annorlunda och hur ni reagerar samt hur det gick sen. Vill läsa mer sånt. Vill skriva mer om det också men mår inge bra just nu så jag orkar inte.

Grodan
12/13/17, 3:02 PM
#67

#63 Mycket fint par! ❤️ De ser riktigt kära ut!

(färgmässigt var jag väl inte lika exalterad men men… 😛)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
12/13/17, 11:01 PM
#68

Åh vad söt mamma Jaffa är!  Jag måste få tag på lite svart/vitt fläckigt. Har just nu bara EN! enda "kossa" och det känns jättekonstigt och tråkigt =(

Krull tricolorerna var ju supersöta!  tråkigt att de inte är så vidare i temperament =/

Håller tummarna trevliga och fina bebbar efter Attityd och Åsneman!

ariama
1/12/18, 6:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#69

Kul att ha lite fina RY igen. Mamma #54 Attilas ungar har vuxit. 7 tjejer går vidare till urval, 5 RY, 1 svart och 1 cinnamon. I stort sett alla har lite vitt någonstans (berkshire) på mage och/eller fötter. Det är bra, så vill jag ha det.

Mamma-kullen var ju små bitmöss som unga, inga av dessa har några som helst såna tendenser, däremot är de lite för springiga i mina ögon. Vid 3-4 veckor var de hoppiga till ohanterbarhet, men nu börjar de vilja komma upp i handen istället. De är rara!

Annons:
ariama
1/13/18, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#70

Attityd #62 fick ju också några ungar, 5 för att vara exakt. hanarna kullades och 3 honor är kvar. Silver-agouti bör de vara, sådär lite "halvfalska", dvs inte c(ch/c(ch), det kan de inte vara. En c(ch)-gen kommer nog från pappa Vattnadals Åsnerace och Attityd bidrar med c(h) gissar jag. Annars c(e) men det blir väl för ljust?

Av de två "ljusgrå" är ena lite men tydligt mörkare, gissar på cinnamon i botten och den ljusare är agouti då. Blekgenerna bleker ju svart mer än chocolate.

Men den riktigt mörka då? Silver-agouti-splash? Och kanske lite sotning på det?

Om någon har genetik-tankar så tar jag gärna emot dem!

ariama
1/13/18, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#71

De här är inte tänkta att gå i vidare avel. Mamma Attityd har ju fertilitetsproblem, och när hon sen fick ungar blev det bara 5 stycken, vilket även det visar på att något inte stämmer. Jag tänker inte avla in sterilitet eller fertilitetsproblem i mina möss, det är jag noga med.

Men de är "reserv-möss". Om Attila inte blir gammal, och Attityd lever tills hon blir hundra, så provar jag nog med dessa en generation till, i alla fall. Och ser hur det är med fertiliteten.

Färgerna är ju hel-fel för mig, på alla vis. Men det är ett senare problem, nu ska tumörerna bort och ålderhälsan blomma! Pronto! Om ett halvår får jag börja fundera på hur jag går vidare med mössen ur de här två kullarna.

Novachan
1/13/18, 6:30 PM
#72

Jättefina små raringar de tre ❤️Jag gillar gråa varianter

ariama
1/16/18, 1:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#73

Tack! De här gråa gillar jag också. Särskilt den ljusaste gråa har redan utmärkt sig med en försiktig vänlig social öppenhet och medfödd tamhet som gör mig - som sällskapsmusuppfödare i första hand - mycket glad, och alldeles varm om hjärtat.

RY-tjejerna är också fina, fast de var väldigt hoppiga och nerviga som unga (runt 3 veckor) och så är de för tunna. Även om det inte syns så bra på bilderna är de på gränsen till magra. Mat får de så om de varit andra möss skulle de varit smällfeta, men "mat" är inte dessas största intresse i livet. Tama, trevliga och sällskapliga, men jag skulle önska dem en liten smula lugnare.

ariama
2/8/18, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Av Attilas sex döttrar har en klar favorit utkristalliserats sig.  Hon heter Tizz och älskar att vara med mig. Hon går upp i handen och slår sig ner. Vill inte gå därifrån, och ibland sätter hon sig i min kupade hand och putsar sig, och då smälter mitt hjärta! Hon är så gullig. Lugn och sällskaplig, och ändå pigg och glad. Definitivt mest social av alla i den kullen.

På fotot undrar hon vilka andra möss jag har varit med (kollar in min lukt noga).

De är nu ca 2,5 månader. Kullen heter JF3, och vilda syster Rö-Öya berättas om i tråden Spårlöst. Så olika kan mössen vara i en och samma kull!

ariama
7/28/20, 10:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

En lååång tråd som jag hittade. Lite kul med uppdatering: Hur gick det sedan?

Av alla dessa har faktiskt enbart Attila #54 gått vidare. Och det med en hon-unge som inte ens är nämnd här!! (Edit: Jo, som Rö-Öja i inlägget ovan)

Hon hette Röja! Hon var rödögd (ville och vill inte ha) och en rymmarmus, RY. Hon rymde som "bebis" (i alla fall mkt ung) till sin pappa Tsunami´s Azazel, RY och parade sig.

I den kullen föddes Aniz, rö RY och en toppenmusa som är anmoder till några (icke rö, cinnamon och RY)  av mina  bästa möss jag har nu! De är mycket trevliga, snälla, sociala, gulliga, och får inte heller tumörer i första taget.

Mor och dotter på bilden. ❤️

Upp till toppen
Annons: