Avel & Uppfödning

Blekgener - ungar

2017-04-30 12:21 #0 av: ariama

Jag har en kull på 7 dagar, efter Morakullan´s Nellamus  siames långhår (snart 14 månader), och min Jaffa svart-slarvberkshire astrex med splash-gen (7 månader).

Det blev 15 ungar i kullen, men en ynk och en liten tog jag bort. Tretton kvar i färgerna svart, chocolate, slarv-splash/tricolor, beige och vit, svartögt och rödögt.

Lite lustigt är att de alla faktiskt har samma blekgenskombination, trots de stora skillnaderna! En himalyagen c(h) från Nellamus, och en blekgen från Jaffa som antingen är c(ch), c(e), eller c.

Så får jag försöka lista ut vad Jaffa har för blekgen.

Först, att några är rödögda beror på rödögongenen pp, vilket också bleker färger extra.

Att både svart och chocolate finns i kullen, bör också ge olika blekningsresultat.

Chinchillagenen c(ch) går bort, för c(h)/c(ch) skulle ge mycket mörkare ungar.

Albinogenen c går bort, för c(h)/c  ger väl knappast beiga ungar ens med chocolate-genen?

Bör vara Extreme dilution c(e), alltså c(h)/c(e). 

Anmäl
2017-04-30 12:26 #1 av: ariama

Den vita ungen till höger på bilden är rödögd, den vita intill är svartögd (och ljust ljust beige fast det inte syns på fotot).

Varför är några svartögda ljusbeige och andra svartögda tydligt mörkare beige?  Beror det enbart på om grundfärgen är svart eller chocolate? Eller gör splashgenen den beiga färgen mörkare? (fast vissa splash är mkt ljust beige). Eller är det något annat?

Jag antar att det måste bero på om musen är svart eller chocolate i grunden.

Och Grodan Skrattar Tråden är skapad för dig också, det är ju Nellamus´ kull.

Anmäl
2017-04-30 12:52 #2 av: Grodan

Åh vad kul! Och grattis till kullen. Glad att det blev en så stor kull, talar för friskhet.

Jag är inte så duktig på Splash. Sedan kan även pp i kombo göra det svårt.

Men du säger att alla ungar är Colorpoint, c(h)c(e). Vissa Chocolate Colorpoint, vissa Colorpoint Beige (svart).  Vissa Splash, vissa pp...

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2017-04-30 14:47 #3 av: ariama

Ja precis, så måste det ju vara, tänker jag.

Ja, jag är glad när det blir stora kullar, just för att jag tycker det talar för sundhet.

Sen kunde dessa möss vara bättre på andra vis, bland systrarna försvinner det lite morrhår och flera är överviktiga. Men Jaffa tuggar inga morrhår och hon var i bra hull vid parning. Man måste ju börja nånstans, så jag är glad över antalet på det viset också. Många att göra urval på. Mest honor är det också.

Anmäl
2017-04-30 14:53 #4 av: ariama

Lustigt nog bör de mörkast beiga vara chocolate, inte svarta, fast det är lätt att tänka tvärtom. Svart är ju mörkare än chocolate.

Men svart bleks mer av blekgener än chocolate gör.

Anmäl
2017-05-02 13:18 #5 av: Grodan

Jag säger oftast inte så mkt om färger förrän ögonen är öppnade... dessutom utvecklas dessa c-gener rätt mkt de första veckorna, så jag har lärt mig att vänta...

Anmäl
2017-05-18 18:27 #6 av: Grodan

Nu måste de ju ha massa päls och öppnat ögon. NU vill jag se foton!!!

Anmäl
2017-05-19 12:04 #7 av: ariama

Hmm, kanske det ...

Anmäl
2017-05-19 13:59 #8 av: ariama

Ja då startar jag väl då. Det här blir långt för det är många möss: 9 stycken tjejer.

Mamma Jaffa får bli uppgraderad först.

Anmäl
2017-05-19 14:01 #9 av: ariama

Nummer ett. Splash-berkshire astrex. (eller "slarv-tricolor" Skrattar, dessa är ju varken splash eller tricolor utan bara slarvtecknade med splashgen)

Anmäl
2017-05-19 14:05 #10 av: ariama

Nummer två. Likaledes slarvtecknad slarvsplash i astrex. Lipar

Anmäl
2017-05-19 14:08 #11 av: ariama

Nummer tre.  Samma här fast i korthår.  Jodå, hon har en svart fläck på baken på höger sida, går till och med att se på ena fotot.

Anmäl
2017-05-19 14:10 #12 av: ariama

Nummer fyra. Chocolate-Berkshire. Inget större slarv här, men hon är mest nervös av dem istället. Annars är de lugna och bra även om de kunde vara mer sociala enligt mina önskemål.

Anmäl
2017-05-19 14:12 #13 av: ariama

Nummer fem.

Anmäl
2017-05-19 14:13 #14 av: ariama

Nummer sex.

Anmäl
2017-05-19 14:15 #15 av: ariama

Nummer sju. 

Anmäl
2017-05-19 14:17 #16 av: ariama

Nummer åtta.  Bläsad blekt, berkshire alltså. Bör vara/bli colorpoint (som alla de andra)

Anmäl
2017-05-19 14:19 #17 av: ariama

Nummer nio.  De är 26 dagar gamla idag.

Det var allt, håll till godo med godingarna. Pussar

Anmäl
2017-05-19 14:27 #18 av: ariama

Jag har inga hanar kvar. Det var bara där som det fanns rödögt, så det finns inga rödögda färger att studera, bara dessa svartögda tjejer.

Anmäl
2017-05-24 10:38 #19 av: Grodan

Aw, vilken söt mamma. Hjärta

Nr 5 är också rätt söt med en mörk splashfläck i nyllet... hihi

Inte det bästa temperamentet alltså?

Anmäl
2017-05-24 14:12 #20 av: ariama

Jo, söt mamma, hon är fin. Och söt pappa också. (bild: Morakullan´s Nellamus. siames/fox långhår).

Nej, inte bästa temperamentet. Inget razzel dock, och lugna och lätta att hantera. Men inte sociala och så bits några av dem, nr 5 med svartnosen mest. Ingen hugger, och "bara" ett par tre stycken som bits. I nuläget bryr jag mig inte, vill bara ha rejält friska möss i steg ett.  Jag säljer ju inte heller några, alla behålls av mig, livet ut.

Anmäl
2017-05-24 14:40 #21 av: Grodan

#20 Men vaffan... BITS???

Usch, vad tråkigt. Riktigt tråkigt. En bror till Nellamus nafsade ju Alwyn på musträffen i Knivsta. Men han är ju kvar här och går inte i avel...

Jo, det syns på henne att hon har lite attityd.

Anmäl
2017-05-24 15:40 #22 av: ariama

Mamma Jaffa har några bitiga systrar också, men Jaffa är snäll. Och Nellamus också. Och det finns bra ungar här med, fast den sociala biten får komma längre fram.

Anmäl
2017-05-24 22:22 #23 av: Grodan

Förresten BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄS... vad kul... Det finns en bläsgen där alltså. Är den recessiv?

Anmäl
2017-05-28 12:14 #24 av: ariama

"Bläsgen" ... recessiv verkar den vara, men framför allt förskräckligt  "variabel", för här (hos mig) har allt dykt upp, från vita hår i pannan, via stjärn av skilda slag, bläs av skilda slag, till hereford.

En liten uppdatering av ungarna i den här tråden. Pointerna har framträtt nu, sedan någon tid tillbaka. Två är rena colorpoint utan splashgen, den ena bläsad berkshire dessutom.

Anmäl
2017-05-28 23:34 #25 av: Grodan

Aw vad söta!

När du får Siamese LH senare vill jag ha....

Anmäl
2017-06-12 12:09 #26 av: Grodan

#24 Jag har haft pannfläcks berkshire här. Så den där genen ger både bläs och pannfläck?

Anmäl
2017-06-13 11:26 #27 av: ariama

Vet inte om det bara är en gen, men jag får (och har "alltid" fått) allt från endast vita tassar, vita tassar och magfläck i olika storlek, vita tassar och magfläck och vita hår i pannan, vita tassar osv och stjärn, eller bläs.

Ibland också vit krage men det tror jag kommer från annat håll.

Jag har alltid tänkt att det är en gen som måste renodlas, för att ge den berkshire-variant man önskar. Den är verkligen inte "stabil" utan mkt svår, som flera andra teckningsgener är om man försöker få en stabil linje med bra teckning.

Och givetvis, självklart, får du möss härifrån när jag får någon som är intressant för dig  OCH jag även har bra åldershälsa på dem!

För övrigt artar sig ungarna mkt bra, och blir bara trevligare och trevligare. Gillar dem.  Någon knaprar fortfarande på mina fingrar ibland, men mer och mer sällan.

Anmäl
2017-06-13 12:49 #28 av: ariama

Ett par besläktade exempel på "Berkshire-genen". Besläktade för detta är också Nellamus-barn.

1. Ibland är bara halva svansen vit (eller olika stor del av svansen).

2.  Ibland är bara framtassarna vita, inklusive halva svansen. Men hon har även en liten magfläck som inte syns på bilden.

Anmäl
2017-06-13 21:45 #29 av: Grodan

#27 Ja. Jag känner ju till lite hur pannfläcks berkshire funkar och vad det kan ge. Har haft den på olika linjer under åren. Däremot bläsar har jag inte fått bland dem... 

En gång för läääänge sedan försökte jag avla fram Bläsad Berkshire från några bläsade jag hittade på zoo. Det gick inte alls, men minns nu inte om de blev sjuka eller om jag bara tappade tålamodet. Hur som helst så nedärvdes det inte alls som jag ville och tänkt... haha

Anmäl
2017-06-14 07:49 #30 av: ariama

När du säger det så stämmer det nog, det där med bläsat alltså.  Det har jag nog inte fått bland de här. Bläsar har snarare hört ihop med mera vitt, som vit krage och ibland även vitt på ryggen. Svårt att lista ut gen eller gener för något som både är recessivt och som varierar så.

Anmäl
2017-06-15 17:20 #31 av: Grodan

#30 Ja, den är jobbig den genen och inte alls som Hereford.

Inget jag någonsin ger mig på igen. Jag är så bortskämd med bara 16 burar nu. Fast jag önskar jag kunde minska ytterligare... 

Anmäl
2017-06-30 15:59 #32 av: ariama

Jag som avskyr långa trådar, förlänger denna med lite bildbombning, när jag för en gångs skull orkat fota dem.

De är lite över två månader, är 9 ungar plus mamma Jaffa, så de fick en ny "bur" idag. En större, de är ju många i samma bur. Ett mastodont-akvarium jag fått för något år sedan, 110x50 cm plus 45 cm högt.

Anmäl
2017-06-30 16:00 #33 av: ariama

Kolla greppet med svansen! Skrattar

Anmäl
2017-06-30 16:02 #34 av: ariama

De har haft öppen bur i hela sina liv, och ingen har ens ramlat ut en enda gång. De gillar att klättra så högt det går, men är inte så förtjusta i att springa på kanten.

Anmäl
2017-06-30 16:08 #35 av: ariama

De är inte världens bästa, men givetvis gillar jag dem och de är otroligt söta! PussarNågra till och med vackra.  Alla kommer självmant - annars kan jag inte ha dem i såna här "burar" där de kan "försvinna för alltid" om de är skygga. Så de är lite roliga på det viset.

Mindre roligt är att flera av dem tuggar på mina fingrar... Ingen hugger, det är inte så. Och det blir aldrig blodvite, eller ens i närheten, det är inte så. Men några knaprar, och det är inte trevligt.

De är också lite rassliga, och springer snabbt och gömmer sig vid hastiga okända rörelser, men de kommer fram igen inom sådär 10 sekunder, så det är överkomligt.

Anmäl
2017-06-30 17:27 #36 av: Grodan

Stor och härlig bur de fått. Jag tycker nog att de är rätt ok, om de kommer fram. Mina som är födda i öppen bur är rassliga som fasiken - i o f s är varken mor eller far temperamentsavlade men ändå... jag har ju pysslat med dem och även haft dem i mindre bur en stund för att verkligen få kontakt med dem... men nope... rassel. 

Nafsandet är trist. Jag gillar inte heller sånt. Ibland går det att blåsa/peta lätt på dem när de gör så, och de kan förstå att det inte är så önskvärt...

Anmäl
2017-06-30 20:32 #37 av: ariama

Jag vet. Blåsa på dem har jag lärt mig från dig förut! Skrattar Svårt bara när de är många runt handen och bara en ska blåsas på.

Anmäl
2017-06-30 22:06 #38 av: Grodan

#37 peta på den då? eller gör nåt annat så att den förstår att det inte är trevligt beteende...

Anmäl
2017-07-01 08:05 #39 av: ariama

Ja det gör jag. De bryr sig inte så mycket.

#36. " jag har ju pysslat med dem och även haft dem i mindre bur en stund för att verkligen få kontakt med dem... men nope... "

Det är ju verkligen olika med möss, och visst är det "genetiskt". Det handlar inte bara om att "tämja".

Olika möss har väl olika mycket vilt-tänk kvar i huvudet helt enkelt, och mer självbevarelsedrift kvar (vill inte bli uppätna av räven), medan andra är mer domesticerade.

Men man kan domesticera mot olika mål/inriktning, beteendemässigt.  Man avlar mot speciella mål. Och jag har andra mål än t.ex. du Grodan och Elin (som exempel).

Viktigast för er är flocksmarthet, mössen ska vara sociala med varandra. Viktigast för mig är sociala möss mot människor. Det gör en stor skillnad i deras beteende.

(nu skriver jag inte mer för du orkar inte läsa så mycket Pussar. Kan skriva spaltmeter om detta!)

Anmäl
2017-07-01 10:22 #40 av: Grodan

#39 Eh? WHAT? 

Nej stämmer inte. Jag har aldrig prioriterat flocksmarthet framför social med människor. Vad har du fått det ifrån?

Visst du kanske har fått två skitmöss från mig då. Men jag har ju sagt det hundra gånger. Mina möss är inte idag som jag vill. De representerar inte min uppfödning på ett bra sätt.

Mitt mål är sällskapsmöss. Lugna, snälla, rara, gosiga, kontaksökande, sociala, svårstressade, friska, långlivade, flocksmarta och fina Siamese LH möss.

Jag gillar möss som inte är för överaktiva och har för mkt spring i benen. Mina möss ska ha tid, lugn och tålamod. De ska inte vara lika krävande som råttor. De ska kunna bo i små burar utan att bli stressade. De ska trivas i fångenskap.

Jag har utvecklats Gunvors idéer om att möss är sällskapsdjur först och främst och inget annat. Gunvor accepterade varje musindivid för vad de är, hon accepterade alla deras fel och lärde sig leva med det. Jag gör inte det. Jag vill väldigt specifika saker med just sällskapsmusens beteende. Jag vill ha kontakt, jag vill att mössen nosar nyfiket på mig och att vi har en kommunikation. Jag vill att musen trivs med människor och tycker om att bli hanterad. Jag vill även att musen är lugn i handen och kan slappna av och bli klappad/gosad med - samt uppskattar det. Faktum är att jag egentligen aldrig vill avla på djur med sämre kvalitéer än det, men i denna värld när alla mina goa möss dött av flera omgångar (jag har förlorat det jag avlat fram flera gånger) så får jag acceptera några generationer av rassel, icke-kontakt och mindre lugn vid hantering. Faktum är att jag aldrig riktigt repade mig efter att förlora mina texlar där jag hade avlat fram riktigt superbt temperament och sociala skills hos mössen som jag var stolt över och nöjd med. För jag har helt enkelt inte haft tillgång till sådana möss och haft andra saker i livet som gjort att jag inte kunnat söka mig globalt för att hitta sådana. Jag hittade engelsktypade Standardmöss (2010 och framåt) och pysslade med det ett tag (lite mer än bara ett sidoprojekt som tidigare), men det blev inte alls som jag tänkt mig och när jag förlorade ännu en stor grupp möss så fick jag tänka om. Tänka tillbaka och känna i hjärtat. Gräva fram det jag glömt att jag ju faktiskt ville. Visst jag ÄLSKAR Standard och Standardmöss. Jag gör det. Och i den perfekta av världar dömer jag gärna Standard i 2 dagar (dag 1 grund, dag 2 konkurrens och BIS), för det är så jag behöver göra när jag dömer. Men vad jag äger hemma och vad jag avlar på är en HELT annan sak. Vilket faktiskt tog tid för mig själv att komma på, komma ihåg och känna igen. Jag älskar ju mössen, deras väsen. Inte hur de ser ut färgmässigt. Jag vill inte längre omges av Engelsktypade snygga rasselmöss som ogillar mig. Och jag har eg aldrig velat det. Jag bara såg omkring mig vad som fanns i Sverige. Det var Engelsktypboom... Det hämtades in mer och mer och mer... Och jag behövde nytt blod...

De Standardmöss jag hämtade hem från Finland och Polen 2006 och 2007, där var flera faktiskt mycket trevliga. Jag upplever att de inte alls var rassliga. Jag fick faktiskt fram riktigt trevliga djur där. Bland annat den stora personligheten Morakullan´s Ximo. 

När jag kan välja möss att avla på väljer jag sådana som "pussas", lyssnar på mig, är lätta att ta upp ur buren (föredrar att de sitter och väntar snällt på att jag lyfter upp dem), är nyfikna på mig och vad som händer i omgivningen, funkar bra vid introduktion med nya möss, kan leva fredligt i grupp, har bra typ, storlek, färg och päls. 

Nu har jag kanske förstört din tråd. Jag är medveten om att jag skulle skapat en ny tråd, men kom inte på vad den då skulle heta...

Anmäl
2017-07-01 13:35 #41 av: ariama

Nämen STOPP nu har du missförstått mig! Hjärta Jag uttrycker mig antagligen som en kratta. (nu igen)

För det första har jag verkligen inte fått "två skitmöss" från dig!! Tvärtom.

Vet inte hur jag ska säga.  Skopade ihop dig och Elin kanske. När Elin brukar säga att när hon började med möss funderade hon på vad hon skulle prioritera, och det blev möss som är trevliga mot varandra, går bra ihop och är lätta att sätta ihop. Det vill du med.

Sen säger Elin, att på kuppen fick hon möss som även är trevliga mot människor.  Och det är de!!

Och ni båda säger att ni skopar upp dem för ni orkar inte vänta på att de kommer självmant.

Ni har lugna trevliga snälla möss som är lätthanterliga och funkar utmärkt i små burar, samt har hanar som går bra ihop, och har långlivade möss.

Allt detta är bara att beundra!!!

Skillnaden mot mina möss och mina prioriteringar, är mer framfusiga möss som INTE alltid är så lätta att introducera nya möss till. De vill ha sina stabila flockar och kan vara ganska "tuffa" på ett vis. De behöver stora burar för att må riktigt bra, och vill att det ska hända lite saker. Hanarna trivs inte ihop. 

Det är helt enkelt två olika val vi gör!

Det positiva, som jag vill ha (av allt detta "negativa" som jag väljer), är möss som "jag inte behöver vänta på", de väntar på MIG.  De interagerar "kraftigt" med mig.

De är pigga, glada, aktiva. De är ganska "tuffa" och orädda av sig. På gott och ont. Det gäller att det inte går över i FÖR tuffa och FÖR livliga. Springiga möss vill inte heller jag ha.

När det gäller "människo-sociala" VET JAG JU att även du vill ha. Våra möss är bara människo-sociala på olika vis. Och jag uttryckte mig totalfel, förlåt.

Anmäl
2017-07-01 13:44 #42 av: ariama

Som exempel på "tuff mus". Idag.

Attityd (döpt av dig i den här tråden, haha) är den som bits mest. Satte ner handen och hon kom fram och bet. Igen. Och jag blev sur, och innan jag hunnit tänka hade jag ett grepp om svansen (ganska långt in men inte roten) och svingade upp henne. Ungefär 40 cm häftig flygfärd (jag BLEV sur för inget hjälper), och så i min hand där jag pussade, "pratade allvar" och blåste varmluft.

Sen satte jag ner henne och tänkte, att nu sticker hon. Men nä, hon vände sig om, nosade snällt på mina fingrar utan att bita, och klev snabbt upp i handen igen och ville upp.  Tokmus!

Anmäl
2017-07-01 15:13 #43 av: Grodan

#41 Skrattar Hjärta Jag brukar se det som att du vill ha små råttor, men jag vill inte det... jag har redan råttor... och inte ens dem vill jag ha så aktiva. Du kanske t o m vill ha små hundar?

Oavsett. Så är det underbart att vi kan styra aveln så pass ändå.

Mitt val av LH är ju inte för intet. De ÄR faktiskt lugnare och lite mer timida än SH. De får dock inte vara enbart för att de t ex skulle vara handikappade av sina för långa morrhår och päls, för då kan de utveckla stereotypa beteenden lättare tror jag, utan måste ha lugnet och närvaron. 

Anmäl
2017-07-01 15:16 #44 av: Grodan

#42 Underbart. Hoppas det funkade. Kanske måste upprepas? Men ibland fungerar det att bli lite sur eller arg - då avger man lite hormoner/ämnen/lukter som djuren kan läsa av... Läs nu inte att man på något sätt ska vara elak, men det är bra om djuren kan känna ens missnöje över situationen...

Jag ogillar skarpt sådana som går fram och bits/nafsas. Det brukar finnas en gräns för hur länge jag står ut och hur mkt jag kan försöka träna bort det...

Anmäl
2017-07-01 18:52 #45 av: ariama

Jag VILL ha små hundar!!! Det har jag sagt hela tiden. Skrattar 

50 - 60 gram hund, det är vad jag gillar!!

Och ja, det finns en gräns för mig med, när det gäller deras beteenden och mitt tålamod med det. Och ja, jag ogillar bitande/nafsande skarpt jag med.

Och nej, elak får man inte vara. Framför allt måste de på något vis förstå sammanhanget mellan beteende och konsekvens (så det får inte finnas något mellanrum däremellan).  Möss är inga dumma djur.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.