Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1410 ggr
Emmline
6/4/17, 9:55 AM

Galleravstånd till tammus..

**Hej på er!
**Vad skulle ni rekomendera är största galleravstånd för tammus..? Har två stycken små tjejer & har fått en smådjursbur av en kompis men klurar på just gallret..
Mina damer är ganska så stora och utifrån att titta på dom tror jag inte att dom skulle ta sig igenom 😛 men ja.. Vad säger ni?

Annons:
ajanki
6/4/17, 11:06 AM
#1

Man brukar säga  0,5 - 0,7 till tammös.

Emmline
6/4/17, 5:32 PM
#2

Okey! Har inte mätt ännu på den buren jag fick, men ska göra det, tack för svar! :)

Chinesecrestedlover
6/5/17, 1:02 PM
#3

Enligt Anticimex så tar sig möss (visserligen vilda men ändå, haha)  igenom 6-7 mm hål och de rekommenderar att man sätter upp nät med max 5 mm maskor för att hindra att de små liven tar sig in i hus osv. Men jag har lite svårt att se att de skulle ta sig igenom galler på 6-7 mm ändå faktiskt…men ju mindre desto bättre antar jag. Framför allt viktigt att de inte kan gnaga så att hålen blir större för då är de med säkerhet ute i ett nafs 😃

ariama
6/8/17, 10:55 AM
#4

Egentligen beror det på vad det är för möss.  De små svensktypade behöver 7 mm, men de stora engelsktypade går bra med 1 cm, om det inte är ungar förstås.

Möss kan vara så olika (min standardfras 😉) även storleksmässigt. Vuxna individer kan väga mellan knappt 30 gram till över 100 gram, beroende på typ. Givetvis gör det skillnad på vilken gallertyp man måste ha.

isabella93
6/8/17, 11:46 AM
#5

Har haft en bur med 9 mm galleravstånd (Savic Zeno 2) i lite mer än ett år nu, och har inte haft några rymningar. Mössen som bott där har varit vuxna honor av varierande typ och storlek, från drygt 25 och upp till 60 gram. Men vill man vara extra säker på att de verkligen inte kan ta sig ut oavsett storlek är det nog max 7 mm som rekommenderas.

Upp till toppen
Annons: