Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 662 ggr
jollycox
2017-06-20 20:16

Få upp mus

Jag behöver tips på hur jag kan få upp min mus från buren. Han bor i ett akvarium och stoppar jag ner handen nafsar han och sen tar det typ 15 minuter innan han äntligen kliver upp i handen. Samma om jag sätter ner en kartong som han ska kliva i och sen lyfter jag upp. Har provat lägga godis i kartongen också men det tar nästan lika länge ändå. Detta har gjort att han inte får komma ut i närheten så ofta som jag skulle vilja.
Tips?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Alwyn
2017-06-21 12:52
#1

Om han trots allt går upp i handen självmant efter 15 minuter skulle jag bara ha tålamod och fortsätta likadant varje dag. Till slut vågar han  gå upp själv tidigare. Det är roligare när de vill komma upp själva, än att man ska fånga dem tycker jag.

Grodan
2017-06-21 13:45
#2

Nämen, jollycox, du har mus igen. Grattis. Berätta, visa foto osv…

Jag har inte tålamod att vänta på möss längre. Jag lyfter upp dem genom att använda "grävskopan". Mycket tama möss kan jag lyfta som jag lyfter råttor, om framkroppen… 

Tämj musen. Steg 1 kan vara att ha mindre bur i början så att du slipper jaga honom. Jag tycker aldrig man ska jaga mössen, de blir bara skrämda och kommer sedan alltid att springa ifrån din hand. Lyft upp dem snabbt när de är i ett hörn - spärra så de inte kommer undan är det läskigaste du får göra innan musen litar på dig, anser jag.  Steg 2. Ta ut musen ofta. Steg 3. Belöna när ha kommer fram.

mer sen… får besök m två dåggs… voff voff


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2017-06-21 15:36
#3

#1 Han är snart ett år och i början hade jag såklart tålamod men med tiden var det som att han blev mindre och mindre intresserad av min hand. Ja det är absolut roligare när dom kommer upp själva, min förra mus var sån.

#2 Ja men det vet du nog egentligen. Vi vann ju julfototävlingen i december. 😃  Har ingen nyare bild på honom än den.

Han bor i ett 240 liters akvarium och när jag städar den får han vara i en miniduna och när jag ska ha upp honom därifrån så skopar jag upp honom med händerna på varsin sida. Det går hyffsat bra men ibland piper han till. Och så kräver det att burens kant är låg, akvariet är ju ganska högt.

Jag jagar honom aldrig, försöker hitta olika intressanta nya saker som han kan tänka sig kliva upp på som jag kan lyfta upp sen.

Jag har aldrig lyft möss om framkroppen(däremot hamstrar), dom är för hala tycker jag.  😛

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2017-06-21 17:30
#4

#3 haha… värmeslag eller nåt… sorry.

Jag puttade upp en tråd där några upplyftningstekniker finns representerade. Min grävskopa finns dock inte så utförligt beskriven och filmen jag gjorde en gång går knappt att se… och nu oooorkar jag inte filma o greja…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2017-06-22 15:28
#5

Om han är ett år och du har haft honom  ett bra tag, och han har blivit mindre och mindre intresserad av både dig och av att komma ut, så ligger det nog helt enkelt inte i hans intresse. Han verkar varken nyfiken eller ha behov av "äventyr".

Han bor i ett stort akvarium, och verkar nöjd med livet, vad jag kan förstå. Tråkigare för dig än för honom antagligen.

Möss är så olika (mitt eviga tjat). En del är sällskapsmöss och älskar att få vara med. De kan ibland behöva lite varsam pushing innan de får mod att våga helt, men blir modigare och modigare ju vanare de blir.

En del möss är vad jag kallar "uppfödarmöss".  De är fullständigt nöjda med att leva sina liv i små burar (verkar det som  i alla fall, för de vill inget annat, så jag har tolkat det så).

Det är praktiskt och vänligt mot det stora antal möss som faktiskt lever så, men inte så kul för den som vill ha sällskapsmöss.

jollycox
2017-06-23 10:07
#6

#4 Jag testade det som artlink filmade, att lyfta upp lite i svansroten och det gick väl ganska bra. Ska testa det fler gånger.

#5 Ja jag har väl haft honom i 11 månader snart.
Nä det är precis så jag också tänker, alla möss kan ju inte vara sociala. Lite tråkigt för mig. Min förra mus var jättesocial. Klamrade sig fast i mina fingrar när jag skulle sätta ner han i buren. Dom är typ varandras motsatser.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Grodan
2017-07-21 18:05
#7

Nu har jag en hane som är lite svår att få upp. Jag lyfter hittills (han har bara bott här 6 dagar) upp äggkartongen eller höskon han sitter i och tar ut honom…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2017-07-21 21:34
#8

Från lekburen tar jag honom i svansroten och snabbt med handen under, men det är lättare där än från stora buren. Oftast får jag upp honom i en kartong men det är svårt att få honom att gå in i/upp på kartonger. Jag behöver inte få upp honom med händerna, att lätt få upp han i en kartong är jag fullt nöjd med.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Persilade
2017-07-22 10:24
#9

Jag kör jordnötssmör. Min Nemo har varit väldigt ointresserad, och nu har jag Farah som är hyperrädd. Men jag ser framsteg varje dag. Pyttelite jordnötsssmör varje dag på fingret så de förknippar handen med ngt väldigt positivt ☺️

Grodan
2017-07-22 14:53
#10

#8 Du får ha fler kartonger i buren då. Eller toarullar… 

#9 Det är ett bra tips. För den tålmodige… 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2017-08-02 16:50
#11

#10 Jag har många kartonger i buren men utan botten så att dom ska hålla längre. Med toarullar märker han när jag ska plocka upp, om han ens går in i en. Men jag tänker fixa en kartong som jag alltid har när jag ska plocka upp han och så sätter jag en godis i den och så får jag bara vänta på att han går in.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2017-08-03 11:43
#12

#11 Ok.

Jag skulle nog då ha färre kartonger med botten och slänga vid burbyte, men du gör som du vill.

Min köksmus kommer visserligen upp på taket när jag öppnar buren. Väldigt snabbt, men han springer ganska ofta iväg när jag närmar mig, så jag lyfter upp honom när han ligger i äggkartong eller hösko - han har bara två krypin. Nu efter två veckor har han börjat gå ut själv och sätter två tassar på min hand…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: