Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 630 ggr
kajsa anka
2017-06-23 19:57

Hur är era möss?

Hur är era möss?

Är de sällskapliga? Kan mysa?

Annons:
ariama
2017-06-24 08:06
#1

En mycket bra fråga! Som jag ska svara på så småningom (när tiden medger)

Lite kort bara. Möss kan vara så otroligt olika! Och JA, möss kan "mysa", men har oftast inte tålamod att göra det långa stunder i taget. Men de "myser" också på många olika vis.

kajsa anka
2017-06-24 10:54
#2

Tack för svar 🙂

ariama
2017-06-25 11:19
#3

Just nu har jag ingen mus som inte åtminstone tittar fram när jag kommer. Det kan betyda allt från "Hon kommer väl inte hit? Låt bli!" till "Hon kommer väl hit? Hoppas!"

Mitt viktigaste avelsmål har varit - och är, men ligger just nu på framtiden - beteendet, med tyngdpunkt på "sällskapsdjur". Just nu ligger tyngdpunkten stenhårt på åldershälsa.

Det finns vad jag kallar för "upp-möss" och "ner-möss". Jag har mestadels "upp-möss" just nu. Ner-möss vill jag inte ha, för de hör till den räddaste och mest osociala typen, som jag ser det.

Ordet "social" använder jag i betydelsen social mot människor, inte mot varandra.

Upp-möss gillar att BO så högt upp som möjligt, vilket hos mig betyder "utsatt läge" eftersom jag har öppna burar i flera våningar. 

De räddaste gräver ner sig och boar så långt ner som möjligt, dit jag knappast når i första taget. Så såna möss kan jag inte ha. Och vill inte heller, för det är inte kul vare sig för mössen eller för mig.

Möss kan vara så olika, men generellt sett så är de försiktiga djur. De är ju bytesdjur och mat för många. I en kull vilda musungar överlever bara nån enstaka till vuxen ålder, försiktigheten sitter hårt i generna.

Detta till trots kan "en bra sällskapsmus" bli otroligt social och tillgiven och verkligen gilla och uppskatta sin människa med fullt förtroende!

De riktiga sällskapsmöss jag har och haft, stjäl mitt hjärta fullständigt! De är så näpna och det är förvånande hur mycket tillgivenhet det kan finnas i ett sådant litet djur på bara några tiotal gram!

ariama
2017-06-25 11:26
#4

Som negativa exempel finns möss som är så rädda att de lätt blir hysteriska.  De jag kallar för "Razzel-möss", rasslar det bara om så fort jag kommer in i musrummet. De springer hysteriskt och gömmer sig, så bottenmaterialet skvätter och de till och med ibland krockar med inredning i brådskan.

Jag har haft några sådana möss i det förflutna, liksom jag faktiskt har haft möss som huggit så blodet runnit. Men det var länge sedan. Och inga sådana kommer över tröskeln hit igen.

Vuxna möss som är så rädda att de bara hoppar rakt ut i det blå om man tar dem i handen, går inte heller att ha. Det är vildmus-beteende. Musungar kan ibland ha en sådan period som bebisar, men jag har inte sådana heller, jag har mer domesticerade tammöss.

kajsa anka
2017-06-25 11:31
#5

Tack snälla ni 🙂

ariama
2017-06-25 11:32
#6

Och så har jag mina gosemöss.

De som kommer rusande MOT mig när jag kommer in i rummet. De som står på burkanten (jag har öppna akvarier i flera våningar som burar) och ivrigt sträcker sig mot mig, och springer utmed kanten efter var jag är i rummet, och vill hälsa och gärna komma upp i handen.

Snabbt upp i handen, och sen stilla där! Sitter still medan jag pussar och andas varmluft i pälsen på den.

Inte alltid "stilla" (möss är livliga djur, i alla fall mina), utan vrider och vänder sig nyfiket om, och "är med", men försöker inte fortsätta springa uppför armen eller "bort" eller nåt.

En sådan mus uppskattar också om jag bara pussar och blåser varmluft i pälsen medan den står kvar på burkanten, utan att jag sträcker fram handen eller låter den komma upp. Då blir den alldeles alldeles stilla, nästan ryser av välbehag.

Dessa ljuvliga älsklingsmöss vill jag aldrig aldrig aldrig vara utan!! Jag verkligen älskar dem!

Annons:
Grodan
2017-06-26 14:00
#7

#6 Vilken underbar beskrivning. ❤️ 

"blåser varmluft i pälsen"… ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2017-06-26 14:15
#8

Jättesvår fråga idag.

Mina möss är så himla olika. 

Jag har några riktigt goa Morakullor, som är sociala, pussiga, lugna och trygga. Sedan har jag några som är mindre sociala och tyvärr även några som är osociala och rassliga. Främst är det möss som är inköpta av andra uppf som saknar det där extra samt även de jag fött upp som har föräldrar som är inköpta.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: