Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 689 ggr
kajsa anka
2017-06-23 21:23

Hamsterhjul eller inte?

En snabb fråga bara 🙂

Ska möss ha hamsterhjul i sin bur?

Annons:
Drakellen
2017-06-23 21:27
#1

Nu hade jag i och för sig råttor inte möss, men så som jag har förstått det så kan deras ryggrad ta skada av det för att de måste "böja upp" svansen på ett konstigt sätt om de springer i det. Sen gnisslar hamsterhjul något förjävligt och är inte särskilt stimulerande, så jag röstar nej på den frågan.

kajsa anka
2017-06-23 21:34
#2

Tack för svar! 🙂Jag tänkte också att möss har svans som kan fastna

ariama
2017-06-24 08:02
#3

Och jag röstar ja. Men inte hur som helst! Det är mycket att tänka på för att det ska bli bra. (ej tid att skriva mer just nu)

kajsa anka
2017-06-24 10:55
#4

Tack :)

Grodan
2017-06-24 23:09
#5

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2017-06-25 09:44
#6

Jag har hjul till vissa av mina möss i buren, de som inte blir stressade av att springa i hjul och bara springer hysteriskt. Hjulen jag har i burarna är så stora så att musen inte böjer ryggen och svansen. På rastplatsen har jag alltid hjul så att de som inte har hjul i buren också kan få springa av sig lite.

Annons:
ariama
2017-06-25 10:57
#7

Möss lever ofta sin liv i små burar.  I frihet kan de springa flera kilometer per natt ( i rörelse, inte i avstånd). Att få möjlighet att springa, klättra, balansera och använda sin kropp är i mina ögon viktigt för möss.

En annan aspekt är att motion faktiskt ökar antalet hjärnceller. Men här är ju frågan om vi vill ha smarta möss, eftersom smarta djur (och människor) är krävande (de behöver ju berikning för att må bra).

Möss är djur som i stor utsträckning används till uppfödning, det är liksom deras syfte (försöksdjur, färg och typ, utställning, genetikstudier, osv).  Att ha möss som är nöjda i små burar, utan att behöva springhjul eller överdrivet med berikning, är ju faktiskt vänligast mot tammusen som art. Men alla möss är inte så!

Särskilt mushanar brukar få leva ensamma i lite extra små burar (jämfört med honor, det handlar ju också om plats och möjlighet).

I min värld bör dessa definitivt ha utökad rörelsemöjlighet! Allt annat känns taskigt. Obs MIN känsla.

Att ha springhjul medför extra jobb. Hjulet blir snabbt nedsmutsat, börjar lukta, och måste rengöras.

Och så är det olycksfallsrisken.  Är det fler än en mus i buren (alltså om det är honor) MÅSTE man tänka till extra!

Mössen ska ha samma vikt, inte ungar och vuxna ihop, för då kan en unge börja "snurra med",  komma i kläm, eller slå sig illa mot stagen eller även fastna  i själva navet.

Med flera möss i buren måste snurran också vara "rättvänd" och vara placerad så, att mössen kan gå in och ut utan att komma i kläm på något vis när de andra springer.

Att de inte kan gå in när snurran är igång (och står vettigt) lär de sig snabbt, det är inte farligt.

Att springhjulet ska ha bra storlek är så självklart att jag nämner det sist. Ca 20/21 cm i diameter tror jag de är som jag använder.

Ensamma hanar har definitivt springhjul hos mig. Hos honor som lätt går upp i vikt har jag också hjul (om alla ovan kriterier är uppfyllda). Men oftast är mina "burar" så stora och fulla av  rörelsemöjlighet och klättermöjligheter och berikning, att det är lättast (för mig) att hoppa över springhjulet.

Nordanälvens
2017-06-26 14:13
#8

Jag röstar nej för hjul till möss i sällskapshem, om det inte är så att någon utav mössen är såpass energisk att hen behöver få springa. I sällskapshem brukar det ju inte finnas 50+ djur som det kan göra i ett uppfödarhem. När en har så många djur kan det bli svårt att tillfredsställa de fysiska aktiviteterna en mus kräver. I sällskapshem tycker jag burarna ska vara så stora som möjligt så mössen kan springa, hoppa och stoja så mycket de vill. Jag har springplattor till hanar som inte bara sitter still i sina små burar. Men det är just för att burarna är små och jag inte har möjlighet att släppa ut alla på rastplatsen tillräckligt ofta. Jag slänger in massvis med hö, rivet papper, kartonger, grenar och grönt så de har att göra hela tiden. Vissa hanar nöjer sig inte med det, det går fort för dem att tugga sönder och bygga. Så då kan de få ha sina springplattor nån gång i veckan. Mina honor har inga springplattor, eller jo, en bur får ha det en gång i veckan. Där i bor Vågen, och hon är en sån som ska utforska och äventyra in i sista sekund! Nyfiken på allt och har energi likt en bordercollie utan att det slår över till stress. Springplatta/hjul är det minst roliga jag kan ge mössen och jag gör helst inte det, om det inte behövs.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
2017-06-26 14:30
#9

Jag har bara två hjul i min ägo som är i bruk på rastplats. De är säkra - ingen mus kan skada sig på dem - och tillräckligt stora (minst 20 cm i diameter).

Jag hade tidigare hjul till i princip alla, men för 10 år sedan tröttnade jag på alla olyckor som skedde tack vare fri tillgång till hjul (även om de var hyfsat säkra) och tog bort dem. Jag gick också över till lab.burar och tyvärr är det så att tillräckligt stora hjul inte får plats i lab.burar. Och mindre än 20 cm i diameter anser jag inte att ett hjul ska vara. 

Får mina möss vad de behöver? Säkert inte, men det är också en av de aspekterna jag avlar på. De möss som inte klarar av att leva hos mig går inte i avel. Mår de rent dåligt omplacerar jag dem till ett hem där de kan få det de behöver.

Mina möss får vara i rasthagen 1-2 gånger i veckan, får nya saker 1-2 gånger i veckan, får mat utspritt i buren (söka efter födan), pinnar, grenar, växter, rivet papper (har slutat med hö), hängmattor, klättermöjligheter och grävmöjligheter. De bor i lagliga burar och inte för stora flockar. Större hon- och hanflock bor i större burar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: