Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 435 ggr
ariama
6/25/17, 12:20 PM

"Avelsprogram"

Någon frågade mig om mitt "avelsprogram" när jag råkade använda det ordet.  Skriver mitt svar här istället för privat.

Först vill jag säga, att jag har avlat utifrån genetik i 10 år. Det har varit fantastiskt roligt, och oerhört lärorikt! Jag vill inte säga att jag "ångrar mig".

Men min allra största lärdom är att det inte finns några genvägar!

Och sedan något år tillbaka har jag börjat med avel på ett helt nytt vis, med helt nya mål. Målet är egentligen att lära mig mer om framgångsrik AVEL, inte om "framgångsrik GENETIK".

Det första som händer, är att det börjar gå sakta … 😉

Mina genetikkunskaper finns givetvis i botten fortfarande, det är ett stort intresse jag har.

Annons:
ariama
6/25/17, 12:23 PM
#1

Avelsprogram är väl kanske att ta i. Eller kanske inte. Jag har fött upp möss sedan 2006, och har insett att utan ett stabilt "avelsprogram" att hålla mig till, fungerar det inte bra i längden.

Det är egentligen väldigt enkelt, och baserar sig på två saker: Urval på äldre möss. Det vill säga att jag väntar så länge som möjligt med att avla på mina möss, och jag har kvar ALLA ungarna i kullarna för att kunna välja ut den mest lämpliga musen till vidare avel.

Möss kan para sig redan vid 6 veckor och få ungar vid 9 veckor, vilket givetvis inte är lämpligt! Rekommenderad avelsålder ligger runt 5 månader, kanske 3 - 6 (7) månader. Många avlar tidigt, jag med förut, för att man vill ha snabba resultat. En mus som paras vid 3 månaders ålder mår utmärkt av det, så det är inte det.

Men väljer jag avelsdjur så tidigt vet jag ingenting om deras hälsa när de blir äldre. Många, även jag tidigare, kunde välja ett par honor att spara utifrån färg och beteende mest, och sälja "överskottet".

Men åter igen, det funkar inte i längden för mig om jag vill ha långlivade möss med bra hälsa. Jag vet helt enkelt för lite om bebisar eller unga möss för att kunna avgöra vilka som bör gå vidare i avel, om jag även vill ha generation efter generation av friska möss som lever länge.

Äldre möss (att avla), det är för mig i nuläget ca 7 månader. Jag kommer sakta att öka åldern så jag får fram möss som klarar detta utan problem.  Målet ligger nog runt 8 – 9 månader.

Därför ska kullarna fortfarande bestå av många ungar, och honan ska inte ha några problem med förlossning eller uppfödning av ungarna. Mamman som väljs ut ska givetvis vara frisk, vara bra musklad, och i bra hull och kondition. Inte för tjock (vissa möss vill lätt lägga på hullet) men inte heller falla ur under digivningen. Honan ska också snabbt bli dräktig.

Mina honor går 10 dagar med hanar. Blir det inga ungar då, så vill jag inte ha ungar efter henne (med beprövad hane givetvis).

En fördel med hög avelsålder är att det inte blir så många möss. En annan är att det inte hunnit gå flera generationer innan facit på musens åldershälsostatus dyker upp, vilket gör det lättare att stoppa.

ariama
6/25/17, 12:26 PM
#2

Under hela min tid som uppfödare, redan från början, så är det här vad "de gamla uppfödarrävarna" förespråkat, Grodan och Elin.

De fanns långt före mig, och är också de enda som är kvar som långlivade musuppfödare.

Det jag sett under åren, är en genomssnittsålder på 5 år som musuppfödare. Det kan ha att göra med, att man vill göra andra saker i livet, men också att avel i längden faktiskt är en SVÅR historia! 😃

Grodan
6/26/17, 1:58 PM
#3

Härlig läsning. Kul att du provar nya saker. Inget är ju hugget i sten och man provar sig fram för att finna det bästa.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
6/26/17, 9:26 PM
#4

😃

Grodan
6/29/17, 3:05 PM
#5

Gillar också hur du tänkt igenom noga hur du ska öka åldern på honor som paras första gången. Smart tänkt!

Jag tycker inte mushonor alls har några problem med att få sin första kull vid 10 månaders ålder. Men kan rekommendera att du om du är osäker ger hallonbladste till honan att dricka istället för vatten under hela dräktigheten - det stärker livmodersmuskulaturen. Jag har kört med det i många år och det gör förlossningar lättare för äldre honor - speciellt om hon är närmare eller över året med sin första kull. Hon riskerar inte att förlora så mycket ork och blod och ungarna har större chans till överlevnad. 

Jag passar på och plockar lite hallonblad varje gång jag tar en promenad m hunden så här års. 

Jag vet att det har varit diskussioner om hallonbladste osv, men det är en beprövad metod som hos mig bevisligen fungerar. Finns säkert mycket att googla fram om det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
6/30/17, 9:07 AM
#6

Intressant. Tack Grodan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: