Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 712 ggr
eskimal
7/16/17, 4:12 PM

Inköpslista till mus?

Hej! Brukar inte göra inlägg men hoppas det blir rätt! Jag har köpt en mushaneunge som är leveransklar om två veckor. Har köpt en IKEA låda på 72 liter jag använda som bur, ska bygga ett gallertak till den. Har aldrig haft möss innan (guldhamster däremot) men undrade om någon vänlig själ kunde göra en lista med vad jag ska köpa? Vad rekommenderar ni för strö, foder, leksaker, transportbur… :)

Annons:
Grodan
7/21/17, 5:52 PM
#1

Hej eskimal och välkommen hit. Förlåt för att svaret dröjer, jag har helt enkelt bara missat ditt inlägg.

Bottenströ rekommenderar de flesta Chipsi Super. Jag kör själv, pga dålig ekonomi, med hampaströ. Ibland blandar jag i papperspellets. 

Bäddmaterial är aktivering och måste finnas i buren. Jag rekommenderar att man river tidningspapper, hushållspapper och annat papper till strimlor och ger som bäddmaterial.

Vattenflaska. De flesta kör med Classic. Jag rekommenderar dock ferplast.

(Matskål - det är inte nödvändigt med matskål, att istället strö maten i buren ger musen mer sysselsättning)

Leksaker - jag tycker inte det är nödvändigt med hjul, i a f inte 7/24, utan i så fall bara någon gång i veckan. Väldigt många leksaker är egentligen bara för människoögat. För musen ska de erbjuda aktivering, klättring, gnagning och trevligt. Jag föreslår att du börjar med toarulle, äggkartong, några pinnar och grenar, kanske en stege, och sedan vid burstädning byter ut allt mot nytt/något annat. Läs gärna på sajten om du hittar några tips på roliga leksaker.

Torrfoderblandning - detta är det svåraste. Jag föreslår att du blandar ditt torrfoder själv och därför bör du lägga mest pengar och energi på detta.

Länkar

Mata musen rätt

Inreda-naturtroget-i-buren

transportbur

Såhär bor våra möss (del 1 - länk till del 2 i sista inlägget)

hemapotek-till-möss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
8/3/17, 12:31 PM
#2

eskimal, hur har det gått?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: