Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 855 ggr
Stinastygg
2017-08-17 21:58

Lite om mina tjejer!

Heppåer!

Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle välja… Men tänkte iaf skriva ett litet inlägg om mina tre töser - bilder kommer senare, om ni vill? :)

Två systrar från ett naturbruksgymnasium, som fyller ett år nu precis, och en tjej från en privat uppfödare i stan, född i januari. 

Tjejerna bor i ett akvarium med bottenytan 80x40 med mängder av klättermöjligheter, tunnlar, "underjordiska" katakomber, krypin osv som byts ut och flyttas om vid varje städning. Underlaget är en jämn blandning av hampaströ, alspån och toa-lätt. Jag behöver bara byta detta cirka en gång i månaden.

All mat serveras i form av utmanande aktivering - de måste klättra för att komma åt den, och/eller lösa problem såsom att öppna toarullar m.m. där maten är gömd. Inget serveras på "silverfat" här inte! 😃 Bara dricksvattnet som såklart är lättillgängligt i flaska.

Sitt springhjul får de ha varje kväll i ett par timmar, från det att jag märker att de börjar bli aktiva tills dess att jag går och lägger mej. Det är även under sen eftermiddag/kväll som jag sätter in mat-aktiveringarna så att de lockas att pyssla även med detta och inte bara springer som tokar i hjulet.

Gärna kommentarer eller frågor. Lägger som sagt gärna ut bilder, MEN har tappat bort laddaren till min systemkamera så måste lösa det på nåt sätt. Möss är ju omöjliga att fota med mobilen, haha.

Mvh Stina

Annons:
Grodan
2017-08-18 18:11
#1

Hej Stinastygg!

Låter som du ger dina möss ett mycket bra liv. Bilder uppskattas givetvis.

Har du toalådor i hörnen? Eller städar du hörnen oftare? Hur tjockt lager ströblandning har du?

Själv upplever jag att hörnen där de kissar behöver städast oftare, men inte alltid hela buren.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
2017-08-19 14:19
#2

Jag uppfattar det inte som att mina är "hörnkissare" eller har speciella ställen alls, utan det doftar ganska jämnt i hela ströet vid byte… Aldrig märkt att det är fläckar eller kristaller på särskilda ställen i botten heller. 
Bottenmaterialet är typ en decimeter djupt, och under det har jag äggkartonger, lägger alltså ner dem först och så häller jag  ströblandningen ovanpå. Det ger väldigt uppskattade hålor med gångar nere i "marken" där de gräver ner sej och sover tryggt under dagarna. Det skapar också lite nivåskillnader uppe på ytan, med kullar där äggkartongerna ligger under. 

Ska försöka ordna bilder, de är jättefina! Broken i tre olika färger; en choklad, en blå och en isabell.
Antingen får jag leta rätt på min förbenade laddare till systemkameran (varit borta i ett år)  eller rent av skaffa en ny… För mobilkamera är ju som sagt hopplöst att plåta rörliga möss med :P

Stinastygg
2017-09-03 08:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Yuki

Stinastygg
2017-09-03 08:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

Yui

Stinastygg
2017-09-03 08:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Yumi  (som är så kamikaze-hoppig att jag blev tvungen att stoppa henne i en burk för att få nån bild😂)

ariama
2017-09-03 08:26
#6

Jättesöta möss! ❤️ Eftersom du skriver "gärna frågor" så frågar jag: Vem har bråkat med Yumi?

Annons:
Stinastygg
2017-09-03 12:10
#7

#6: Tack! Ja, tyvärr var båda syrrorna på Yumi när hon flytta in, men kanske mest Yui. Introducerade som "man ska" , och provade ytterligare olika lösningar men inget hjälpte riktigt, så jag bestämde mig för att det fick lov att gå ändå. Höll koll, och när det aldrig blev värre skador än småjacken i öronen så bedömde jag att de kunde få hantera det själva och rida ut stormen. På några dagar hade Yumi tuffat till sig och det hela lugnade ner sej, och allt har bara gått fint sen dess :)

Stinastygg
2017-09-03 12:10
#8
ariama
2017-09-03 14:15
#9

🙂

Stinastygg
2017-09-04 06:24
#10

Tycker faktiskt det är lite charmigt med jacken nu efteråt när de läkt. Hon ser ut som en hårding, hehe. Men såklart trist att de inte kunde vara vänner i början och att hon fick sår. Förhoppningsvis hade hon inte alltför ont i sina små öron. Det läkte väldigt snabbt iaf.

ajanki
2017-09-04 10:49
#11

Trist att dom bråkade i början, men det är så ibland tyvärr. Men jättebra att dom är sams nu!

Vilka fina och söta tjejer du har😍

Grodan
2017-09-04 13:54
#12

Aw, men så fina möss du har! ❤️

Skulle vara intressant att se bilder på din bur också. Jag läser men förstår inte alla finesser du har däri, du måste ju visa med bilder! 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
2017-09-05 19:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

De bor i det här gamla akvariet på min brudkista i vardagsrummet…

Annons:
Stinastygg
2017-09-05 19:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#14

Lite olika klättermöjligheter och krypin…

Stinastygg
2017-09-05 19:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

Och här kommer en förklaring på de "underjordiska katakomberna! 😉

När de går ner genom röret vid pilen, så kommer de ner till en helt övertäckt äggkartong (obs: av en särskild typ, som ger fantastiskt fina gångar! Använder bara dessa blåa.) i botten på karet, under allt strö. Den oranga markeringen visar var den är just nu, men sätter den på lite olika ställen varje städning.
Där bygger de, möblerar om och donar massor! Ja, ni ser ju hur mycket blå smulor det är i ströet.
Får byta ut äggkartongen varannan vecka, för vid det laget är det inte mycket kvar av den!
De sover även gott där nere under dagarna 😴

Grodan
2017-09-06 13:30
#16

Vad roligt att du faktiskt tog en massa foton och förklarade.

Det är ju en fantastisk bur. Jag har faktiskt något liknande - fast mina honor har gjort det själva.

Jag får alltid känslan av att när man ger mössen sådan där underjordisk bur, så får man inte så mkt kontakt med dem. Så därför undrar jag: hur tama är dina möss?

Och sen undrar jag även vad det är för möss du har. Jag tänker ju lite på andra musarter än just tammöss. Även gerbiler…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
2017-09-06 17:02
#17

Det är helt vanliga tammöss, mus musculus. Har inga fler än de tre tjejerna som jag lagt upp bilder på här ovanför.

De är inte tama alls. De bits inte eller flyr vid hantering, men de kommer inte upp i handen frivilligt.
Men jag har dem inte som "keldjur" heller, utan mest för att jag tycker att de är väldigt söta och så roliga och intressanta att studera när de är vakna och pysslar omkring. Brukar sitta och kika på dem på kvällarna när de är pigga och donar med en massa.

Lite som akvariefiskar kanske? Haha. Tar bara i dem när jag storstädar buren och måste tömma den helt. Eller som nu när jag tog fina foton för att lägga upp här.

Stinastygg
2017-09-09 14:47
#18

En fråga förresten: visst är Yui lite åt satin-hållet!? Så himla blank och len jämfört med de andra, men ingen av de har ju dålig päls.

Grodan
2017-09-09 20:42
#19

Hoppsan… ibland är jag förvirrad… LOL… de är ju där, dina tjejer. #3 #4 #5

Jag skyller det på att du inte har någon Avatar. 😛 😉Jag får ingen känsla för personen bakom ett nick och dess möss förrän jag kan förknippa hen med en Avatar. Så kan du inte lägga till en sådan?

Jo. Yui är Satin! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
2017-09-10 11:58
#20

Förstår precis va du menar Grodan - ska försöka fixa en bild 😃

Ja, men hon är ju inte en jättebra satin, sådär som en del som man typ kan spegla sig i pälsen.  Kanske 50% - 75%?

Annons:
Grodan
2017-09-10 13:20
#21

#20 Hon har en sådan färg som "äter upp satinglansen"… Vissa varianter ser bättre ut i Satin, vissa syns det knappt på. Jag är av den åsikten att Satinglansen är likadan på alla Satinmöss. Vad som avgör hur bra den avspeglas eller syns är musens färg och päls.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
2017-11-17 13:53
Upp till toppen
Annons: